Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KIPÇAKÇA SÖZLÜKLER İkinci Düzey TDE 528 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri yok
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. GALİP GÜNER
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. GALİP GÜNER
Dersin Veriliş Şekli TEORİK
Dersin Amacı KIPÇAK DÖNEMİ SÖZLÜKLERİ HAKKINDA AYRINTILI BİLGİ SAHİBİ OLMAK.
Dersin Tanımı Kıpçak Türkçesinin fonetik, morfolojik özellikleri ile genel olarak gramer yapısının öğretilmesidir.

Dersin İçeriği
1 Kıpçak Türkçesinin Türk Dili tarihi içerisindeki yeri. Kıpçak Türkçesiyle yazılmış sözlükler. Bu sözlüklerin Türkçenin sözcük dağarcığına katkıları.
2 Kıpçak Türkçesi dönemi hakkında tarihî bilgiler edinme.
3 Kıpçak Türkçesi dönemi eserleri hakkında bilgi edinme.
4 Kıpçak Türkçesinin ses özellikleri hakkında bilgi edinme.
5 Kıpçak Türkçesinin şekil özellikleri hakkında bilgi edinme.
6 Gülistan Tercümesi metnini okunma ve anlama.
7 Gülistan Tercümesi metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme.
8 Ara Sınav
9 Gülistan Tercümesi metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme.
10 Gülistan Tercümesi metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme.
11 Gülistan Tercümesi metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme.
12 Gülistan Tercümesi metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme.
13 İrşâdü’l-Mülük ve’s-Selâtin metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme.
14 Ermeni Kıpçakçası ve bitigler hakkında bilgi edinme.
15 Final Sınavı
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Kıpçak Devletleri hakkında açıklama yapabilir.
2 Türkçenin Kıpçak Dönemi hakkında bilgi verebilir.
3 Kıpçak Dönemi eserlerini okuyup anlayabilir.
4 Kıpçak Türkçesinin ses ve şekil bilgisi hakkında açıklama yapabilir.
5 Kıpçak Türkçesinin ses ve şekil bilgisi hakkında açıklama yapabilir.
6 -
7 -
8 -
9 -
10 -

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Türk Dili ve edebiyatı alanında araştırma ve çalışma için temel bilgi ve becerileri kazanır.
2 Türk Dili ve edebiyatı alanındaki kavram ve teorileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir.
3 Türk Dili ve edebiyatının başlangıçtan günümüze kadarki tarihi gelişim ve değişimine vakıf olur.
4 Türk Dili ve edebiyatı konularında ileri düzey araştırma ve çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir.
5 Osmanlı Türkçesiyle yazılmış edebi metinleri okuma, yazma ve anlama bilgi ve becerisine sahip olur.
6 Türkçeyi doğru, güzel ve etkili bir şekilde kullanır.
7 Türk halk kültürü ve edebiyatının sözlü-yazılı ürünlerini ve kaynaklarını tanır.
8 Dil ve edebiyat alanlarındaki duyarlılık ve zevkini geliştirir.
9 Bilimsel düşünmeyi öğrenir.
10 Mesleki terminolojiye hâkim olur.
11 Türk Dili ve edebiyatı alanıyla ilgili bilgi ve dökümanlara internet ve kütüphaneler aracılığıyla ulaşabilir.
12 Disipline ilişkin sorunları görme, eleştirel bakış açısıyla değerlendirme ve çözüm üretme yetisi kazanır.
13 Alanla ilgili karşılaşılan problemleri çözmeye dayalı öneriler geliştirebilir.
14 Türk Dili ve edebiyatının etkilendiği düşünce ve sanat hareketlerini ve bunların izlerini tespit eder.
15 Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirmeler yapabilir
16 Akademik dünyayı tanır.
17 Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin farkına varır.
18 Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesine sahip olur.
19 Bilimsel ve mesleki etik ve sorumluluk sahibi olur.
20 Yaşadığı dünya, içinde bulunduğu toplum ve kendisi hakkında eleştirel bir anlayışa sahip olur
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 8 112
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     156
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı GALİP GÜNER, KIPÇAK TÜRKÇESİ GRAMERİ, KESİT YAY., İSTANBUL.
Yardımcı Kaynaklar GALİP GÜNER, KIPÇAK TÜRKÇESİ GRAMERİ, KESİT YAY., İSTANBUL.

Ders İle İlgili Dosyalar