Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
AKIŞKANLAR MEKANİĞİ-I Birinci Düzey MM 315 Zorunlu 5 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri YOK
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör ÖĞRETİM ÜYESİ SERPİL ÖZKILIÇ
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. SERPİL ÖZKILIÇ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı ARŞ. GÖR. ORHAN KEKLİKCİOĞLU
Dersin Veriliş Şekli YÜZ YÜZE
Dersin Amacı AKIŞKANLAR MEKANİĞİNİN TEMEL KAVRAMLARINI TANITMAK; AKIŞKANLAR MEKANİĞİNİN TEMEL DENKLEMLERİNİ TANIMLAMA, FORMÜLE ETME VE PROBLEMLERİ ÇÖZMEDE KULLANMA BECERİSİ KAZANDIRMAK
Dersin Tanımı ZORUNLU

Dersin İçeriği
1 Akışkanlar mekaniğine giriş ve temel kavramlar
2 Akışkanların fiziksel özellikler
3 Akışkan kinematiği
4 Akışkan kinematiği
5 Basınç ve akışkan statiği
6 Basınç ve akışkan statiği
7 Boyut analizi ve benzeşim
8 Yıl içi sınavı
9 Akışkan akışının diferansiyel analizi
10 Reynolds Transport Teoremi
11 Reynolds Transport Teoremi
12 Süreklilik, Bernoulli ve Enerji denklemleri
13 Potansiyel Akışlar
14 Potansiyel Akışlar
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Akışkan kavramını, sıvı ve gazlar arasındaki ortak ve farklı yönleri bilecekler, viskozite, yüzey gerilimi ve buharlaşma basıncı gibi kavramları içeren problemleri çözme yeteneğini kazanacaklardır.
2 Akışları üniform/üniform olmayan, sürekli/süreksiz, sıkıştırılabilir/sıkıştırılamaz, sürtünmeli/sürtünmesiz, katmanlı/türbülanslı, tek boyutlu/iki boyutlu/üç boyutlu olarak sınıflandırabileceklerdir.
3 Dalmış yüzeylere etkiyen basınç kuvvetini , etki noktasını ve momenti hesaplayabilecekler.
4 Bir akışta kütlesel debiyi, hacimsel debiyi ve ortalama hızı hesaplayabileceklerdir.
5 Akışkanlar Mekaniğinin temel denklemlerini tanımlama, formüle etme, indirgeme ve problemleri çözmede kullanma becerisini kazandırmak.
6 Boyutsal çözümleme ve benzerlik yasalarını akışkan ve akış problemlerine uygulama yeteneği
7 Cisimlere akış dolayısı ile etkiyen direnç/sürükleme ve taşıma/kaldırmakuvveti kavramını bilme ve ilgili basit hesaplar yapabilme
8 Akışkanlar mekaniği ile ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi kazanmak
9 Akışkanlar mekaniğine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi kazanmak
10 Akışkanlar mekaniği ile ilgili karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi kazanmak

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 1a) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi.
2 1b) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
3 2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
4 3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
5 4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
6 5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
7 6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
8 7a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
9 7b) En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi.
10 7c) Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
11 8a) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci.
12 8b) Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
13 9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
14 10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
15 11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 2 10 20
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 2 1 2
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 14 14
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 2 10 20
Toplam iş yükü     112
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 2 50
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1) Y.A. Çengel ve J.M. Jımbala, Akışkanlar Mekaniği Temelleri ve Uygulamaları 2) Ders notları
Yardımcı Kaynaklar F. M. White, Fluid Mechanics, McGraw-Hill

Ders İle İlgili Dosyalar