Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
YAPILI ÇEVRENİN BİLGİSİNİN ÜRETİMİ Birinci Düzey MİM S67 Seçmeli 3 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR. ÖĞRETİM ÜYESİ MURAT ÇAĞLAR BAYDOĞAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze-Ders anlatımı ve öğrenci sunumları
Dersin Amacı Fiziksel çevreye ilişkin bilginin üretim koşullarını ve tekniklerini tartışmayı amaçlamaktadır. Mimarlık, kent planlama ve kentsel tasarım ilişkisi ve kentsel tasarım yaklaşımları, kent mekanı çözümleme yaklaşımları, yeni anlama – okuma biçimleri mapping, remapping, yeniden kullanım, kayıp mekan, yürünebilirlik, görsel algılama ve diğer kent mekanı anlama yöntemlerini aktarmaktır.
Dersin Tanımı Çözümleyici yaklaşımlar (Lynch, Alexander, Venturi, çevre davranış teorileri, space syntax, …) ve betimleyici, fenomenolojik, tarihsel(ci) yaklaşımlar (Alexander, Relph, Dovey, Seamon, Rossi, Rowe, Krier, Venturi, …) dersteki iki temel güzergahı oluşturmaktadır. Ders; yürütücünün vereceği seminerler ve okumalar bağlamında geliştirilecek tartışmalar şeklinde yürütülecektir.

Dersin İçeriği
1 Giriş: Dersin tanıtımı
2 Fiziksel çevre
3 Kent ve yapılı çevre
4 Kent mekanı okumaya, anlamaya yönelik yaklaşımlar.
5 Çözümleyici yaklaşımlar.
6 Betimleyici, fenomenolojik, tarihsel(ci) yaklaşımlar
7 Mimarlık, kent planlama ve kentsel tasarım ilişkisi,
8 RESMİ TATİL
9 Ara sınav
10 Kent mekanını çözümleme yaklaşımları, yeni anlama – okuma biçimleri mapping, remapping, yeniden kullanım, kayıp mekan, yürünebilirlik, görsel algılama ve diğer kent mekanı anlama yöntemleri.
11 Öğrencilerin seçtikleri konu sunumları: Grup 1: ERÜ kampüs 1 nolu bölge.
12 Öğrencilerin seçtikleri konu sunumları: Grup 1: ERÜ kampüs 2 nolu bölge
13 Öğrencilerin seçtikleri konu sunumları: Grup 1: ERÜ kampüs 3 nolu bölge
14 Öğrencilerin seçtikleri konu sunumları: Grup 1: ERÜ kampüs 4 nolu bölge
15 Öğrencilerin seçtikleri konu sunumları: Grup 1: ERÜ kampüs 5 nolu bölge
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Fiziksel çevre, kent ve yapılı çevre kavramlarını anlar.
2 Kent mekanını anlamaya yönelik bilgi edinir.
3 Fiziksel çevreye ilişkin bilgi üretimini anlar.
4 Yapılı çevrenin anlaşılmasına ilişkin tarihsel süreci kavrar.
5 Kentsel mekana ilişkin analiz, okuma, sunum yeteneklerini geliştirir.
6 Fiziksel çevreyi değerlendirme becerisi kazanır.
7 Kent mekanını anlama ve değerlendirme becerisi kazanır.
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Temel Tasarım ve Biçimsel Kompozisyon
2 Tasarım Düşüncesi Becerisi
3 Kuramsal Bilgi Becerisi
4 Görsel İletişim ve Grafik Anlatım
5 Eleştirel Düşünme
6 Araştırma ve Yorumlama Becerileri
7 Kültürel Çeşitlilik ve Küresel Örnekler
8 Geniş Kapsamlı Tasarım
9 İletişim ve Disiplinlerarası Çalışma
10 Toplum ve Çevre Sorumluluğu
11 Yasal Sorumluluklar ve Mesleki Etik
12 Taşıyıcı Sistemler
13 Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları
14 Proje ve Yapım Yönetimi
15 Çevre Kontrolü ve Servis Sistemleri
16 Sürdürülebilir Tasarım
17 Tarihi Çevre Koruma Bilinci
18 Tarihi Yapı ve Çevre Belgeleme
19 Mimari Çeşitlilik ve Yerel Mimarlıklar
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 8 1 8
Ödevler 2 5 10
Sunum / Seminer hazırlama 1 5 5
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 5 5
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 2 2 4
Toplam iş yükü     70
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar Le Corbusier ve Kent (2002) Modern Mimarlığın Öncüleri Dizisi1, Boyut Yayınları, İstanbul Keleş, R., Kentleşme Politikası,İmge Kitabevi, 1990 Tekeli, İ, Modernite Aşılırken Kent Planlaması, İmge Kitabevi, 2001 Carmona, Matthew vd. (2010) Public Places - Urban Spaces, The Dimensions of Urban Design, , 2nd ed. (2003). Architectural Press, Italy. Cogito, Sayı 8, “Kent ve Kültürü”, Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık AŞ., İstanbul. Krier, R. (1984) Urban Space, 3rd ed. (1979). London: Academy Editions. Moughtin, Cliff (1995) Urban Design, Street and Square, 2 nd ed. (1992). Oxford, London: Butterworth Architecture, Çelik, Z., Favro, D. ve Ingersoll, R. (2007) Şehirler ve Sokaklar (çev. Altınok, B.). İstanbul: Kitap Yayınevi. Ayten Alkan, Bülent Duru (Der. ve Çev.), 20. Yüzyıl Kenti, İmge Yayınevi, Ankara, 2002, Lynch, K., 1984, Good City Form, MIT Press. https://xxi.com.tr/i/sehir-hepimizin-122-bolum-dunyadan-iyi-kent-ornekleri

Ders İle İlgili Dosyalar