Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ULUSLARARASI İKTİSAT I Üçüncü Düzey İKT 581 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Lisans ya da bilimsel hazırlık düzeyinde en azından iktisada Giriş I ve II derslerinin alınması gereklidir. Bu derslere ilave olarak lisnas veya bilimsel hazırlık düzeyinde Uluslararası İktisat I ve Ulusararası İktisat II derslerinin önceden alınmış olması öğrencinin başarısını artıracaktır.
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. FATMA ÜNLÜ
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. FATMA ÜNLÜ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı YOK
Dersin Veriliş Şekli Haftalık olarak belirlenen teorik konular, öğretim üyesi tarafından anlatılacak, öğrencilerin yöneltilen sorularla derslere daha önceden yaptıkları hazırlıklar ölçülmeye çalışılacaktır. Konu ile ilgili teorik açıklamaların tamamlanmasından sonra, ilgili teorik açıklamaları içeren uygulamalı bir maklale öğrencilerin de katılımıyla tartışılacaktır.
Dersin Amacı Uluslararası İktisat Biliminin ortaya çıkış nedenini, cevap aradığı soruları ve bugünkü gelişmeleri ortaya koymaktır.
Dersin Tanımı Ülkeleri dış ticaret yapmaya yönelten nedenler, klasik ve modern dış ticaret kuramları, dış ticaret politikası ve araçlarının teorik ve uygulamalı açıdan analizi.

Dersin İçeriği
1 Ülkelerin dış ticaret yapma nedenleri, dünya ticaretinin görünümü.
2 Merkantilist dönemde dış ticaret görüşü. Klasik dış ticaret teorisinin temel varsayımları. Adam Smith ve David Ricardo''nun dış ticaret teorileri.
3 Mutlak üstünlük ve karşılaştırmalı üstünlük teorilerinin eksiklikleri.Birden çok malli ve birden çok ülkeli analizlerde modellerin testi.
4 Faktör donatımı teorisi. Faktör donatımının tanımlanması.Teorinin varsayımları. Faktör donanımın belirlenmesi. Faktör yoğunluğunun tersine dönmesi.
5 Dış ticarette talep analizleri.Kayıtsızlık eğrisi. Teklif eğrisi yaklaşımı. Teklif eğrilerinde kaymalar.
6 Dönüşüm eğrileri ve kayıtsızlık eğrileri yaklaşımıyla dış ticaretin analizi. Azalan ve artan maliyetler durumu.
7 Dış ticarette fırsat maliyetleri yaklaşımı.
8 Ara Sınav
9 Yeni dış ticaret teorileri.Yeni teorilerin klasik teorilerden ayrılan yanları.
10 Monopolcü rekabet hipotezi. Endüstri-içi ticaretin analizi ve ölçülmesi. Endüstri-içi ticaret teorileri.
11 Nitelikli işgücü teorisi, tercihlerde benzerlik teorisi, teknolojik açık teorisi.
12 Ekonomik büyüme ve dış ticaret analizleri. Faktör donanımı ve teknolojik gelişmelerin büyüme üzerindeki etkisi.Emek yoğun, sermaye yoğun ve yansız büyüme durumları.
13 Ekonomik kalkınma ve karşılaştırmalı üsütnlükler yapısında değişim.
14 Dış ticaret politikası. Amacı, kapsamı ve unsurları. Dış ticaret politikası araçları. Gümrük tarifeleri, kotalar, gönüllü ihracat kısıtlamaları, tarife dışı diğer araçlar.
15 Gümrük tarifeleri ve kotaların ekonomik etkileri.
16 Final sınavı
17 Final sınavı
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Dersi alan öğrenciler dış ticaretin nedenleri ve sağladığı kazançlar konusunda bilgiye sahip olacaklar.
2 Dış ticaretin ülke refahı ve büyümesi üzerindeki etkilerini irdeleyebilecekler.
3 Dış ticaret kısıtlamalarının hangi olumsuz etkilere sahip olduğunu görebilecekler.
4 Klasik ve modern dış ticaret kuramları arasındaki farkları açıklayabilecekler.
5 Türkiye'nin belli başlı ülke grupları ile dış ticaretinin nedenlerini ve ticaret kazançlarını analiz edebilecekler.
6 Türkiye'nin kalkınmasında dış ticaretin rolünü açıklayabilecekler.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Program, yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak, alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme gücüne sahip mühendislik alanında son gelişmelerin bilgi izleyerek özgün bir sürecin tamamlanması ve bir süreci yönetme yeteneği, algılama yeteneğine sahip mezunlar vermeyi amaçlar.
2 Bahçe Bitkileri alanında oluşabilecek sorunlara, alternatif çözüm öneriler üretir
3 Ulusal ve uluslararası düzeyde Bahçe Bitkileri alanındaki gelişmeleri izleme yeteneğini kazanır.
4 Üretim materyali ve genetik kaynakları korur ve devamını sağlar.
5 Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler.
6 Çalışma alanındaki problemlere yaklaşımları ile toplumu etkileyecek gelişmelere ve araştırmalara liderlik eder
7 En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.
8 Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur.
9 Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini savunmada yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar.
10 Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar ve uygular.
11 Yeni fikirlerin analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
12 Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.
13 Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir
14 Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
15 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir.
16 Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir.
17 Yeni bilimsel yöntemler geliştirebilir veya bilinen bir yöntemi bir alana uygular, yayınlar ve özgün bir çalışmayı ortaya koyar.
18 Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşabilir ve ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanır.
19 Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirerek, bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
20 Alanında edindiği bilgi ve beceriler ile yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 2 8 16
Sunum / Seminer hazırlama 1 10 10
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 2 2
Toplam iş yükü     155
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Halil Seyidoğlu. Uluslararası İktisat, İstanbul. 2014.
Yardımcı Kaynaklar Hayriye ATİK, Oğuzhan Türker, Modern Dış Ticaret Kuramları, Ankara:Nobel Yaynevi.2012.

Ders İle İlgili Dosyalar