Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
CERRAHİ UYGULAMALAR I Birinci Düzey AHH 269 3 19.00 19.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör ÖĞRETİM GÖREVLİSİ HARUN İN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Öğr. Gör. Harun İN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Öğr.Gör. M. Sinan KURŞUNLU, Öğr.Gör. Dr. Feridun ARAT
Dersin Veriliş Şekli Ameliyathane ortamında uygulamalı eğitim ve teorik derste vaka tartışma sunumları ve video üzerinden vaka analizi
Dersin Amacı Öğrencilerin ameliyathane ortamında cerrahi uygulamaları kavraması, sterilizasyon ve asepsi kurallarını öğrenmesi, cerrahi işlem basamaklarını gözlemleyerek uygulayabilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin Tanımı Bu ders, öğrencilerin ameliyathane ortamında sık uygulanan cerrahi girişimlere ilişkin bilgi ve becerilerini geliştirmeyi amaçlamaktadır. Kolesistektomi, apendektomi, inguinal herni onarımı, rinoplasti, mamoplasti, histerektomi, sezaryen, tiroid cerrahisi, tonsillektomi-adenoidektomi, total diz protezi, diz artroskopisi, TUR-P ve endoskopik üreter taşı tedavisi gibi farklı cerrahi branşlara ait vaka tartışmaları üzerinden öğrencilerin; cerrahi anatomi, endikasyonlar, cerrahi teknikler, kullanılan alet ve sütür materyalleri ile olası komplikasyonlar hakkında bilgi edinmeleri hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği
1 Dersin Tanıtımı- Uygulama Kuralları Hakkında Bilgi Verilmesi
2 Kolesistektomi Vaka Tartışması
3 Apendektomi Vaka Tartışması
4 İnguinal Herni Onarımı Vaka Tartışması
5 Rhinoplasty Vaka Tartışması
6 Mamoplasti Vaka Tartışması
7 Total Diz Protezi Vaka Tartışması
8 Diz Artroskopisi Vaka Tartışması
9 Ara Sınav
10 Ara sınav değerlendirmesi. Sınav sorularının cevapları ile ilgili geri bildirimlerin yapılması. TUR-P (Transüretral Prostat Rezeksiyonu)
11 Endoskopik Üreter Taşı Tedavisi
12 Tiroid Cerrahisi Vaka Tartışması
13 Tonsillektomi ve Adenoidektomi Vaka Tartışması
14 Sectio (Sezaryen) Vaka Tartışması
15 Histerektomi Vaka Tartışması
16 Genel Tekrar-Olgu Tartışmaları
17 Final
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Ameliyathanede uygulanan farklı cerrahi girişimlere ilişkin anatomi, endikasyon ve teknik bilgileri açıklayabilir.
2 Kolesistektomi, apendektomi, inguinal herni, histerektomi, sezaryen, tiroid cerrahisi gibi genel cerrahi ve jinekolojik operasyonların temel basamaklarını kavrayabilir.
3 Rinoplasti, mamoplasti gibi plastik ve rekonstrüktif cerrahi operasyonları tanımlayabilir ve kullanılan alet/sütür materyallerini ayırt edebilir.
4 Total diz protezi ve diz artroskopisi gibi ortopedik cerrahilerin cerrahi tekniklerini ve komplikasyonlarını açıklayabilir.
5 TUR-P tedavisi operasyonunda kullanılan cihaz ve yöntemleri değerlendirebilir.
6 Endoskopik üreter taşı tedavisi ve modern cerrahi yöntemlerin öğrenir.
7 Tonsillektomi ve adenoidektomi gibi KBB cerrahilerinin tekniklerini ve olası komplikasyonlarını tartışabilir.
8 Her vaka tartışması üzerinden komplikasyonları tanımlama, problem çözme ve yönetim stratejileri geliştirme becerisi kazanır.
9 Ameliyathane ortamında farklı cerrahi branşlara özgü araç, gereç ve terminolojiyi etkin şekilde kullanabilir..
10 Olgu bazlı tartışmalarla eleştirel düşünme, karar verme ve ekip çalışması becerilerini geliştirir.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
2 Tarih Bölümü öğrencileri, edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilirler.
3 Tarih Bölümü öğrencileri, alanları ile ilgili bilgileri toplama, çözümleme, yorumlama ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşma yetisine sahiptir.
4 Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında kazandıkları yeterliliklere dayalı olarak, güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
5 Tarih Bölümü öğrencileri, bir yabancı dili kullanarak Tarih Bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
6 Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini kullanır.
7 Tarih Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
8 Tarih Bölümü öğrencileri, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
9 Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapabilir.
10 Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar.
11 Tarih Bölümü öğrencileri, çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
12 Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme yetisine sahiptir
13 Tarih Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır
14 Tarih Bölümü öğrencileri,yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
15 Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
16 Tarih Bölümü öğrencileri, alanları ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar.
17 Tarih Bölümü öğrencileri, alanında edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
18 Tarih Bölümü öğrencileri almış oldukları eğitim sayesinde milli bilinç ve şuura sahip bilinçli bir vatandaş olarak kültürel mirasına sahip çıkar.
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 2 30
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 5 2 10
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 40 80
Ara sınavlar 2 1 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 20 20
Laboratuvar 15 16 240
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 40 40
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     465
AKTS     19.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Ders sunumları, vakalara ait izlenen videolar
Yardımcı Kaynaklar Uçak, H. (Ed.) (2020). Ameliyathanede Yönetim-Organizasyon & Cerrahi Uygulamalar. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. Karahasan, A., Kaplan, A. (2021). Sterilizasyon Ünitesi ve Ameliyathane Rehberi. Marmara Nobel Tıp Kitabevi. Bektaş, S., Kahraman Esen, H. (2021). Ameliyathane Hizmetleri Rehber Kitabı. Akademisyen Kitabevi. Adaş, G. T. (2020). A’dan Z’ye Ameliyathane. Nobel Tıp Kitabevleri.

Ders İle İlgili Dosyalar