Course unit title Level of course unit Course unit code Type of course unit Semester of course unit Local credit ECTS credit Syllabus
SPECIAL FIELD COURSE 4 First cycle DPT 854 3 5.00 5.00 Print
   
Description of course unit
Prerequisites and course requisities
Language of instruction Turkish
Coordinator Assoc. Prof. Kerem Kilic
Lecturer(s) Assoc. Prof. Kerem Kilic
Teaching assitant(s) Assist. Prof. Haydar Albayrak
Mode of delivery Face to face
Course objective Increasing the knowledge of biomechanical rules in implant supported prosthesis
Course description Identification of biomechanical rules to ensure long-term prognosis in fixed and removable implant supported prosthesis

Course contents
1 Introduction to biomechanics in implantology
2 Biomechanical principles in implant supported fixed prosthesis
3 Biomechanical principles in implant supported removable prosthesis
4 The effect of accurate impresion on biomechanics in implantology
5 The role of individual abutments in biomechanics
6 The effect of materials on biomechanics
7 Delivery of implant supported fixed prosthesis
8 Principles of attachment selection in removable implant supported prostheses
9 İmpression techniques in removable implant supported prosthesis
10 Delivery of removable implant supported prosthesis
11 Maintanance of the implant supported prosthesis
12 Biomechanics in the implant supported prosthesis.
13 Cantilever design.
14 All-on-four consept.
15
16
17
18
19
20

Learning outcomes of the course unit
1 Basic rules in implantology
2 Planning strategies of the fixed and removable implant supported prosthesis
3 Localisation of the implants in fixed and removable implant supported prosthesis
4 İmpression tecniques in the fixed and removable implant supported prosthesis
5 Delivery of the fixed implant supported prosthesis
6 Delivery of the removable implant supported prosthesis
7
8
9
10

*Contribution level of the course unit to the key learning outcomes
1 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme Ziraat Mühendisliği disiplinine özgü alanlarda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, ziraat mühendisliği problemlerine uygulayabilme becerisi
2 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanı ile ilgili problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme ve çözüm yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
3 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanı ile ilgili bir süreci, ürünü, modeli gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında bir başka değişle eldeki imkânlar ve söz konusu alanın mevcut durumu dikkate alınarak, belirli gereksinimleri karşılayacak, geliştirecek şekilde tasarlama ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
4 Alanıyla ilgili yeniklere karşı farkındalık
5 Alan uygulamaları için gerekli olan çağdaş araçları seçme, kullanma, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
6 Alanlarıyla ilgili tasarlama, deney yapma, alan çalışması, veri toplama, sonuçları analiz etme, arşivleme, metin çözme ve/veya yorumlama becerisi
7 Alanında disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
8 Alanında etkin rapor yazma ve yazılı olan raporları anlama, üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisi
9 Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
10 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
11 Alan uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri (çevre sorunları, ekonomi, sürdürülebilirlik vb.) ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Number of stars refer to level of contribution from 1 (the least) to 5 (the most)

Planned learning activities, teaching methods and ECTS work load
  Quantity Time (hour) Quantity*Time (hour)
Lectures (face to face teaching) 12 2 24
Study hours out of classroom (study before and after the class) 15 1 15
Homework 8 2 16
Presentation / seminar 6 2 12
Quiz 4 1 4
Preparation for midterm exams 0 0 0
Midterm exams 2 2 4
Project (term paper) 2 4 8
Laboratuar 0 0 0
Field study 0 0 0
Preparation for final exam 2 4 8
Final exam 1 4 4
Research 6 4 24
Total work load     119
ECTS     5.00

Assessment methods and criteria
Evaluation during semester Quantity Percentage
Midterm exam 2 30
Quiz 1 10
Homework 2 10
Semester total   50
Contribution ratio of evaluation during semester to success   50
Contribution ratio of final exam to success   50
General total   100

Recommended and required reading
Textbook
Additional references

Files related to the course unit