Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
PLANLAMA KURAM VE TEKNİKLERİ Birinci Düzey ŞBP314 3 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Dersin önşartı bulunmamaktadır
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. OZAN HOVARDAOĞLU
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. OZAN HOVARDAOĞLU
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı YOK
Dersin Veriliş Şekli Teorik
Dersin Amacı Planlama Bilim Dalına ilişkin teorik çerçevenin aktarılarak bilimsel altyapının güçlendirilmesidir.
Dersin Tanımı Planlama disiplinine ait kuramsal çerçeve ve tekniklerin ders kapsamında öğrenciye aktarılması ve diğer derslerle ilişkiselliği içinde kuramsal düşüncenin yaygınlaştırılmasını sağlamaktır. Dersin ölçme ve değerlendirme süreçleri 1 arasınav ve 1 final sınavı kapsamaktadır.

Dersin İçeriği
1 Dersin işleniş biçimi, değerlendirme ölçütleri ve içeriğe ilişkin genel bilgilendirme
2 Kent tanımları ve planlama kuramı arasındaki ilişki.
3 Kenti tanımlayan çalışmaların kavramsal kronolojik analizi
4 Farklı kent tanımlama çalışmalarının kenti tanımlamak için kullandığı kavramsal değişkenlerin analizi ve bu değişkenlere bağlı tanımlamaların özellikleri (I) – Ekonomi temelli tanımlamaların özellikleri ve Merkezi Yerler Kuramı
5 Merkezi yer olarak kent
6 Kent merkezi
7 Yeni kentlileşme düşüncesi ve kentin yeninden tanımlanması
8 Farklı kent tanımlama çalışmalarının kenti tanımlamak için kullandığı kavramsal değişkenlerin analizi ve bu değişkenlere bağlı tanımlamaların özellikleri (II) – Sosyoloji temelli tanımlamaların özellikleri
9 Ara Sınav
10 Ekonomi ve sosyoloji kökenli tanımlamaların özelliklerinin karşılaştırmalı analizi
11 Planlama yaklaşımlarının kuramsal kökenleri ve kent tanımı ile planlama kuramı arasındaki ilişki
12 Akılcı kapsamlı planlama –
13 Parçacı planlama
14 Savunucu planlama
15 İşbirlikçi planlama
16 Stratejik Planlama
17 Yeni kentlileşme (new urbanism) yaklaşımının kent tanımı ve stratejik planlama
18 -
19 -
20 -

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Kentin ekonomik işlev temelli tanımları
2 Kentin arazi kullanım ve nüfus temelli tanımları
3 Kentin hareketliliklere bağlı tanımlanması
4 Kent tanımları ve planlama kuramı arasındaki ilişkiler
5 Araçsal rasyonalite temelli planlama yaklaşımları
6 İletişimsel rasyonalite temelli planlama yaklaşımları
7 Yeni kentlileşme düşüncesi
8 -
9 -
10 -

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İnsan, toplum ve kültür çeşitliliği hakkında farkındalık sahibi olur; karşılaştırmalı bir yaklaşım yapabilme becerisi kazanırlar.
2 Halk kültürünü anlayabilmek için gerekli olan kuramsal ve kavramsal alt yapıyı edinir.
3 Halkbilimi disiplinin tarihçesi, gelişimi ve temel çalışma alanları hakkında bilgi edinir.
4 Antropoloji, sosyoloji, felsefe, tarih vb. disiplinlerden yararlanarak kendi alanında çalışmalar geliştirme becerisi kazanır.
5 Türk halkbiliminin gelişimi, kuramcıları, önemli araştırmacıları ve çalışmaları konusunda bilgi sahibi olurlar.
6 Türk halk bilimi çalışmalarının, dünya halk bilimi çalışmalarının içindeki yerine dair değerlendirme yapma yeteneği edinir.
7 Türk halkbiliminin temel kaynaklarını öğrenir; bu kaynaklara ulaşma ve bu kaynakları kullanma yeteneği kazanır.
8 Türk kültürünün gelişme çağları hakkında bilgi sahibi olur.
9 Türk sözel edebiyatının eserlerini tanıyabilir ve anlayıp yorumlayabilir.
10 Osmanlı Türkçesi okuma ve yazma becerisi kazanır.
11 Etnografik alan araştırması yürütebilmek için yöntem ve tekniklere hâkim olurlar.
12 Analitik düşünme, araştırma projesi geliştirme, planlama, yürütme, yazma ve sunma konusunda deneyim kazanır.
13 Alan araştırmasında ve uygulamalı halkbilimi konularında etik sorunlara dair birikim sağlar ve etik konusunda duyarlılık kazanır.
14 Halk kültürüne ilişkin sorunlar hakkında farkındalık kazanır ve çözüm önerileri üretme becerisi edinir.
15 Kültürel mirasın korunmasına yönelik ulusal ve uluslararası sözleşmeler (SOKÜM vd.), antlaşmalar ve yayınlar hakkında bilgi edinirler.
16 Türk kültüründe etkili olmuş farklı dinler ve inançlar hakkında bilgi edinir.
17 Aile ve akrabalık yapılanmaları, insanların yaşamlarındaki farklı dönemler ve geçişlerle ilgili kuramsal ve kavramsal bilgi edinir; araştırma ve yorum yapabilme kabiliyeti kazanır.
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 6 3 18
Ödevler 5 5 25
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 4 4
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 4 4
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     83
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar Çalışır-Hovardaoğlu S., Hovardaoğlu, O. (2024) Toprak Mahsulleri Ofisi ve Anadolu Coğrafyasının Tarım Merkezleri. TMO Genel Müdürlüğü Yayınları, Ankara. (https://www.researchgate.net/publication/389110070_TOPRAK_MAHSULLERI_OFISI_VE_ANADOLU_COGRAFYASININ_TARIM_MERKEZLERI) Ersoy, M. (2007) Kentsel Planlama Kuramları, İmge Yayınları, Ankara, syf. 307-343 Tekeli, İ. (1994) ‘Plancının Meşruiyetini Oluşturmada Etik Sorunlar’, 1. Planlama Kongresi, TMMOB Şehir Plancıları Odası Yayınları, Ankara Tekeli, İ. (2007) ‘Kent Planlama Mesleği Gelişmesini Sürdürürken Ahlakını Nasıl Oluşturuyor’, 8. Dünya Şehircilik Günü, 31. Kollokyum, Planlama Meslek Alanı Geçmişten Geleceğe, Planlama Kongresi, TMMOB Şehir Plancıları Odası Yayınları, Ankara Tekeli, İ. (2009) Akılcı Planlamadan, Bir Demokrasi Projesi Olarak Planlamaya, TarihVakfı Yurt Yayınları, syf. 344-362 Çubukçu, K.M. (2008) Planlamada Klasik Sayısal Yöntemler, ODTÜ Yayıncılık, Ankara. Dökmeci, V. (2005) Planlamada Sayısal Yöntemler, İTÜ Yayınları, İstanbul Isard, W (1960) ‘Coefficients of Localisation, Localisation Curves and Ratios, and Related Concepts’ in Methods of Regional Analysis: An Introduction to Regional Science, MIT Press, Cambridge, 249-270 Mancusi, M., L. (2003) ‘Geographical concentration and the Dynamics of Countries’ Specialisation in Technologies’, Economics of Innovation and New Technology, 12(3), 269-291 Campbell, S. And Fainstein, S. (1996) Readings in Planning Theory, Blackwell Publishers, Cambridge, syf.323-344 Brooks, M. (2002) Planning Theory for Practitioners, Planners Press, Chicago, syf.119-133 Tekeli, İ. (2009) Akılcı Planlamadan, Bir Demokrasi Projesi Olarak Planlamaya, TarihVakfı Yurt Yayınları, syf. 180-191

Ders İle İlgili Dosyalar