Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
SAĞLIKLI YAŞAM VE HEMŞİRELİK MODÜL VII Üçüncü Düzey HEM 220 3 9.00 9.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. ÖZNUR BAŞDAŞ
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Prof. Dr. Demet Ünalan Prof.Dr. Mürüvvet Başer Prof. Dr. Meral Bayat Doç.Dr. Özlem Ceyhan Doç. Dr. Betül Özen Doç. Dr. Üyesi Sevil Güler Doç. Dr. Sevda Korkut Doç. Dr. Nurcan Uzdil Doç. Dr. Ebru Uzunhisarcıklı Doç. Dr. Filiz Özkan Doç. Dr. Yeliz Sürme Doç. Dr. Evrim Bayraktar Doç. Dr. Mahmut Evli Doç. Dr. Nuray Caner Doç. Dr. Hatice Yüceler Kaçmaz Doç. Dr. Müge Yılmaz Arş. Gör. Dr. Eda Albayrak Günday Arş. Gör. Dr. Harun Özbey Öğr. Gör. Dr. Derya Dağdelen
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Ünitedeki konular ilgili anabilim dalı öğretim elemanları tarafından yürütülmektedir. Modül 2. Sınıfın güz döneminin ilk modülüdür ve ilk beş haftada işlenir. Bu modül iki üniteden oluşmaktadır. Derste uygulamalı konular; laboratuarda maketler ve uygun araçlar kullanılarak yaptırılmakta, Dersin teorik kısmı ise sınıflarda interaktif eğitim yöntemleri ve görsel materyallerle işlenmektedir.
Dersin Amacı Öğrencilerin; Sağlık ve hemşirelik hizmetlerinin yönetim ve organizasyonu, Yönetimle ilgili kavramlar ve yönetim süreci, Normal yenidoğan dönemi ,Genetik geçişler ve yenidoğan taramaları, Kişilik gelişimi ve kişilik bozuklukları, Genç ve orta erişkinlik dönemi, Görüşme, İlaç ve farmakoloji, İlaçların veriliş yolları ve farmasötik şekiller, İlaçların etki mekanizmaları, İlaç etkileşimleri, İlaçların istenmeyen etkileri, Farmakokinetik, İlaçların etkisini değiştiren faktörler, İlaç istemi, Lokal ilaç uygulamaları, Hasta kabulü ve taburculuk, Hasta hakları ve etik vakalar, Mesane kateterizasyonu, İş sağlığı hemşireliği, İş doyumu ve tükenmişlik, Hasta ve Çalışan Güvenliği, Akılcı İlaç Kullanımı, İleri yetişkinlik dönemi, yaşlanma sürecinin fizyolojik boyutu, Menapoz, Andropoz, Osteoporoz, Yaşlılıkta beslenme, Yaşlılıkta görülebilecek psikososyal sorunlar, Yaşlı sağlığı, Yaşlılıkta verilen hizmetler, İleri yaş döneminde sağlık eğitimi, İleri yaş dönemindeki bireylerde risk faktörleri, Evde bakım, Ölüm ve klinik öğretim konularında teorik ve pratik bilgi ve beceri kazanmaları amaçlanmıştır.
Dersin Tanımı Bu ders, • Sağlık ve hemşirelik hizmetlerinin yönetim ve organizasyonu • Yönetimle ilgili kavramlar ve yönetim süreci • Normal yenidoğan dönemi • Genetik geçişler ve yenidoğan taramaları • Kişilik gelişimi ve kişilik bozuklukları • Genç ve orta erişkinlik dönemi • Görüşme • İlaç ve farmakoloji • İlaçların veriliş yolları ve farmasötik şekiller • İlaçların etki mekanizmaları • İlaç etkileşimleri • İlaçların istenmeyen etkileri • Farmakokinetik • İlaçların etkisini değiştiren faktörler • İlaç istemi • Lokal ilaç uygulamaları • Hasta kabulü ve taburculuk • Hasta hakları ve etik vakalar • Mesane kateterizasyonu • İş sağlığı hemşireliği • İş doyumu ve tükenmişlik • Hasta ve Çalışan Güvenliği • Akılcı İlaç Kullanımı • İeri yetişkinlik dönemi, yaşlanma sürecinin fizyolojik boyutu • Menapoz • Anropoz • Osteoporoz • Yaşlılıkta beslenme • Yaşlılıkta görülebilecek psikososyal sorunlar • Yaşlı sağlığı • Yaşlılıkta verilen hizmetler • İleri yaş döneminde sağlık eğitimi • İleri yaş dönemindeki bireylerde risk faktörleri • Evde bakım • Ölüm • Klinik Öğretim konularını içermektedir.

Dersin İçeriği
1 Hasta ve Çalışan Güvenliği
2 Sağlık ve Hemşirelik hizmetlerinin yönetim ve organizasyonu
3 Normal yenidoğan, genetik geçişler ve yenidoğan taramaları
4 Görüşme, kişilik gelişimi ve kişilik bozuklukları
5 Hasta kabulü ve taburculuk, hasta hakları ve etik vakalar
6 İlaçlar, etki mekanizmaları ve farmakoloji, ilaçların veriliş yolları, farmasötik şekiller ve farmakokinetik
7 VİZE
8 İlaç istemi, Lokal ilaç uygulamaları, Akılcı İlaç Kullanımı
9 Mesane kateterizasyonu, Steril idrar örneği alma
10 İş ve İşçi Sağlığı, İş doyumu ve tükenmişlik
11 Genç ve orta erişkinlik dönemi
12 Yaşlılık (İleri yetişkinlik dönemi, yaşlanma sürecinin fizyolojik boyutu), Dünyada ve Türkiye’de yaşlılara verilen hizmetler
13 Evde bakım
14 Ölüm kavramı
15 Klinik öğretim
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Yönetim ve hemşirelik yönetimine ilişkin kavramları ve hemşireliği ilgilendiren yasaları açıklar. İş sağlığı/çalışan sağlığının önemini, amaçlarını, korumaya yönelik hemşirelik uygulamalarını açıklar. İş doyumu ve tükenmişlik kavramlarını açıklar.
2 Yenidoğanın büyüme ve gelişme özelliklerini açıklar. Genetik hastalıklarda tanı, tedavi, bakım ve danışmanlığı açıklar.
3 Kişilik gelişimini etkileyen faktörleri ve sağlıklı/sağlıksız kişilik özelliklerini bilir. Hemşirelik sürecinde görüşmenin gerekli olduğu durumları tanımlar ve kapsamlı bir görüşme planlar
4 İlaçların veriliş yolları ve farmasötik şekillerini, etki mekanizmalarını, istenmeyen etkilerini, ilaç etkileşimlerini, farmakokinetiği açıklar. İlaç istem çeşitlerine göre istemi alır ve ilaç kartını hazırlar. İlaçların lokal uygulama yerlerini, farmasötik şekillerini ve lokal ilaç uygulamalarında dikkat edilmesi gereken ilkeleri bilir. Akılcı ilaç kullanım ilkelerini açıklar.
5 Hasta kabul ve taburculuk sürecinin aşamalarını tartışır. Hasta ve çalışan güvenliğini açıklar. Hasta haklarını açıklar. Klinik öğretimi açıklar
6 Mesane kateteri olan hastanın bakımını planlar ve İdrar örneği alır.
7 Genç - orta erişkinlik dönemini, özelliklerini, sağlık sorunlarını ve hemşirelik uygulamalarını açıklar. Yaşlılıkta görülen fizyolojik değişiklikleri açıklar. Klimakterik dönemdeki kadının sağlık sorunlarına yönelik bakımı planlar. Osteoporozu olan hastanın bakımını açıklar. Andropozu olan hastanın bakımını açıklar. Yaşlılıkta beslenmeyi açıklar.
8 Dünyada ve Türkiye’de yaşlılara verilen hizmetleri tartışır. Yaşlı bireylerin psikososyal sorunlarını açıklar. Yaşlı bireylere yönelik sağlık eğitimini açıklar ve eğitime uygun materyal hazırlığı yapar. Evde bakım kavramını ve uygulamadaki önemini açıklar. İleri yaş dönemindeki bireylerde risk faktörlerini ve yaşlı bireyin bakımında yaşanan sorunları açıklar ve yaşlının evde bakımını tartışır. Yaşlı sağlığına yönelik kurum ziyaretleri yapar ve gözlemlerini sunar. Ölüm kavramını ve yaşlara göre ölüm tepkilerini, ölümcül hastalığı olan bireye yaklaşımı tartışır.
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Hemşire ve hemşirelik teorilerini uygulama bilgi ve yeteneği geliştirebilme
2 Kadın sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilme
3 Kadın sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme
4 Kadın sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, öğrenmeyi yönlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme
5 Kadın sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri paylaşabilme
6 Kadın sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilme
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 5 20 100
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 8 10 80
Ödevler 1 8 8
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 2 10 20
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     230
AKTS     9.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 80
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Yok
Yardımcı Kaynaklar 1. Çavuşoğlu H. Çocuk Sağlığı Hemşireliği Cilt I-II,Genişletilmiş 11. Baskı, Sistem Ofset Basımevi, Ankara, 2013.2. Akçay T (Çev. Ed). Nelson Pediatri. Nobel TıpKitabevi, İstanbul, 2015.3. Cüceloğlu D. İnsan İnsana, Remzi kitabevi,58.Baskı, 2019.4.Cüceloğlu D. İnsan ve Davranışı, Remzi Kitabevi, 2017, İstanbul.5. Erci B. Halk Sağlığı Hemşireliği. Genişletilmiş 3.Baskı. Nobel Tıp Kitabevleri, 2020. 6. Terakye G. Hemşirelikte iletişim ve HastaHemşire İlişkileri, Sağlık Bakanlığı, 2001. 7. Çam O, Engin E. Ruh Sağılığı Ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı. İstanbul Tıp Kitabevi,İstanbul, 2014. 8. Türkiye İlaç Kılavuzu, Turgut Yayıncılık ve TicaretA.Ş. 9. Ay FA. Temel Hemşirelik kavramlar, İlkeler,Uygulamalar, Medikal Yayıncılık, İstanbul,2008.10. Taşcı S ve ark. Temel hemşirelik Becerileri Öğrenim Rehberi, Akademisyen Kitabevi, Özyurt Matbaacılık, 3. Basım, Ankara, 2018. 11. Hasta Ve Çalışan Güvenliğinin Sağlanmasına Dair Yönetmelik. 12.T.C Sağlık Bakanlığı Türkiye Halk Sağlığı Kurumu “Hasta Hakları ve Hasta Güvenliği” Ankara, 2016. 13. Akıcı A. Akılcı İlaç Kullanımının Genel İlkeleri ve Türkiye''deki Güncel Durum, Türkiye Klinikleri J Pharmacol-Special Topics, 2015; 3(1): 1-10. 14. Akdemir N, Birol L. İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. Güncellenmiş 5. Baskı, Akademisyen kitapevi, Ankara, 2020. 15. Taşkın L. Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Genişletilmiş 16. Baskı, Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara, 2020. 16. Baysal A. Genel Beslenme Kitabı, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara.17. Karadakovan A, Aslan Eti F. (Ed.) Dahili ve 40 Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2010.18. Cimete G., Yaşam Sonu Bakım, Nobel Tıp Kitabevleri, 2 baskı, İstanbul, 2002.

Ders İle İlgili Dosyalar