Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TÜRK DİL BİLGİSİ 4 İkinci Düzey TÖP 208 4 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. ÖNDER ÇAĞIRAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Örgün öğretim, yüz yüze ve/veya uzaktan öğretim.
Dersin Amacı Türkçenin tümce bilgisi ve sözdizimsel kurallarıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı donanım kazanmak.
Dersin Tanımı Bu ders; Türkçe tümce bilgisi ve sözdizimiyle ilgili kuramsal ve uygulamalı çalışmaların yapıldığı bir derstir.

Dersin İçeriği
1 İletişimde tümcenin önemi
2 Sözdizim ve tümce bilgisiyle ilgili temel bilgiler
3 Türkiye Türkçesi sözdiziminin genel özellikleri
4 Tümcenin ögeleri-1 (Yüklem)
5 Tümcenin ögeleri-2 (Özne)
6 Ara Sınav
7 Çiftgeçişlilik
8 Tümcenin ögeleri-3 (Nesne)
9 Tümcenin ögeleri-4 (Yer Tamlayıcısı)
10 Tümcenin ögeleri-5 (Belirteç)
11 Tümcenin ögeleri-6 (Söylem Belirleyicileri, İlgeçler ve Ünlemler)
12 Tümce türleri
13 Tümce çözümlemeleri
14 Yarı Yıl Sonu Sınavı
15 -
16 -
17 -
18 -
19 -
20 -

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Tümceyle ilgili temel kavramları tanır.
2 Tümce bilgisinin dil eğitimine katkısını çok yönlü olarak değerlendirir.
3 Sözdizimin genel kurallarını açıklar.
4 Söylem belirleyicilerinin tümce içi ve tümceler arası anlamı üzerindeki etkisini kavrar.
5 Tümceyi söz öbeklerine göre çözümler.
6 Tümceyi ögelerine göre çözümler.
7 Tümceleri türlerine göre öbeklendirir.
8 -
9 -
10 -

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Besin Hijyeni ve Teknolojisi alanında temel ve yeterli bilgi birikimine sahip olur, öğrendiği bilgileri etkin olarak kullanabilir
2 Mesleğini uygularken bilimsel ve mesleki etik kurallarını ve hayvan haklarını gözetir
3 Yeterli bilgi birikimi ve deneyimiyle karşılaştığı problemler ile ilgili çözüm üretebilir ve uygulayabilir
4 Birey ve halk sağlığı açısından koruyucu hekimliğin temel kurallarını bilir ve uygulayabilir
5 Veteriner hekimlik alanındaki halk sağlığı çiftlikten sofraya gıda güvenliği ve teknolojisi konularında yeterli bilgi ve beceri kazanır
6 Besin Hijyeni ve Teknolojisi ile ilgili mevzuatı bilir ve mesleki problemleri farklı bakış açılarından analiz edebilir
7 Meslektaşları, diğer meslek mensupları ve gıda endüstris çalışanları ile iyi iletişim kurabilir
8 Yazılı ve sözlü olarak kendisini iyi ifade edebilir, Yabancı dil ve bilişim teknolojilerini yeterince bilir ve kullanır
9 Kendi kendine öğrenme araştırma ve uygulama yeteneğini kazanır ve hayat boyu öğrenmeyi ilke edinir
10 Genel kültüre sahip, ülkenin sosyal ve ekonomik yapısı konusunda bilgili ve duyarlı olmayı ilke edinir
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 5 1 5
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 2 2
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 7 1 7
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     74
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 30
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 10
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1. Karahan, L. (2005). Türkçede Sözdizimi, Ankara: Akçağ Yayınları. 2.Demir, N. (2018). Türkçe Cümle Bilgisi, Ankara:Altınordu Yayınları
Yardımcı Kaynaklar Bahar, M. A. , (2018). Yetinmeci Program Çerçevesinde Türkçe Dil Bilgisi Öğretiminde Çift Geçişlilik . Uluslararası Kültür ve Bilim Kongresi, Ankara, Turkey

Ders İle İlgili Dosyalar