Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BİTKİSEL KAYNAKLI BOYALARIN ELDE EDİLMESİ VE BİYOL Üçüncü Düzey TIB 606 1 8.00 8.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri YOK
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. NURHAN CÜCER
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı YOK
Dersin Veriliş Şekli Yüzyüze eğitim Teorik ve pratik)
Dersin Amacı Biyomes’den laboratuarda kullanılabilecek materyal üretme konusunda, visible ve floresan mikroskopisini hedef alan doğal boyama örneği üzerinden, ekonomiye ve bilime katkı sağlama konusunda ışık tutmak ve heves uyandırmak.
Dersin Tanımı Biyomes’den laboratuarda kullanılabilecek materyal üretme konusunda, visible ve floresan mikroskopisini hedef alan doğal boyama yöntemlerinin aktarıldığı bir derstir

Dersin İçeriği
1 Doğal Boya ve boyanma nedir. Kaç çeşit doğal boya kaynağı vardır? Bitki ve hayvanlardan elde edilen boyar madde örnekleri, kullanım yerleri ve. metodları.
2 Bitki kaynaklı renk maddeleri ve özelliklerine göre sınıflandırılmaları.
3 Hücre kısımları ve kimyasal özelliklerine göre boyanma özellikleri.
4 Kimyasal yapılarına göre boya molekülleri ve boya molekülleri ile verebilecekleri reaksiyonlar.
5 Işık mikroskobunda görülebilen boyama. Floresans, biyoluminesans, fosforesans.
6 Boyar madde eldesi, boya çözeltisi (banyo) hazırlanması,
7 Mordanlama. Bilinen mordan maddeleri ve boyama işleminde oynadıkları roller.
8 Tıbbi biyolojide kullanılan boyalar ve boyama tekniklerinin prensipleri (Örnekler: Giemsa, gümüş, ethidyum bromid, hoechsth, albert, çeşitli floresan v.d.) I
9 Tıbbi biyolojide kullanılan boyalar ve boyama tekniklerinin prensipleri (Örnekler: Giemsa, gümüş, ethidyum bromid, hoechsth, albert, çeşitli floresan v.d.green floresan protein) II
10 Başka alanlarda kullanılan yöntemlerden esinlenerek hücrede belirli yapıların boyanması.
11 Yeni boyama teknikleri geliştirmeye çalışırken, kaynak bitki seçiminden boyanmış preparatın saklanmasına kadarki süreçte nelere dikkat edilmeli?
12 Anabilim dalımızda daha önce yapılan ve yayınlanan çalışmalar (İki örnek sunulacaktır).
13 Halen yaptığımız denemeler hakkında. Doğal kaynaklı boyama çalışmalarında beklentiler, avantaj ve dezavantajlar nelerdir?
14 Genel tartışma, öğrenci katkıları.
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrenciler, çevremizdeki doğal materyalin bilimsel amaçla, sağlık bilimleri alanında kullanılabileceğini öğrenmiş olacaklardır.
2 Derste verilen örnekler ışığında, konuyla ilgili yeni projeler tasarlama hevesleri gelişecektir.
3 DOLDURULACAK
4 DOLDURULACAK
5 DOLDURULACAK
6 DOLDURULACAK
7 DOLDURULACAK
8 DOLDURULACAK
9 DOLDURULACAK
10 DOLDURULACAK

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile geliştirebilir, derinleştirebilir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır
2 Biyoloji alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar
3 Yeni problemleri ve onların çözümleri için strateji planlarını tanıma ve analiz etme becerisi ile bu problemi tanıma aşamasından sonuç ve bulguların değerlendirilmesi ve taktir edilmesine kadar uygun teknik ve yöntemlerin seçilmesini de kapsayan planlama , tasarım ve pratik gözlemleri yürütme becerisine sahip olur
4 Laboratuvar ölçümleri ve arazi gözlemlerinden elde edilen verileri önemleri açısından yorumlayabilme ve teorilerle ilişkilendirme becerisine sahip olur
5 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak etkin iletişim kurma becerisine sahip olur
6 Biyoloji alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir
7 Edindiği birikimi, özgün bakış açısı ve araştırma ile geliştirme, derinleştirme ve ülkesinin çıkarlarını koruyarak bilime özgün katkılar sağlayacak tanımlara ulaşır
8 Bireysel ve kollektif olarak, öğrendiği bilgileri uygulamaya aktarabilme ve sunabilme yeteneğine sahip olur ve alanı ile ilgili gerek laboratuvarda gerekse saha çalışmalarında yeterli tecrübe ve disiplin kazanır
9 Bilimsel çözümlerin ve uygulamaların, evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur. Biyoloji alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların boyutlarını anlayabilme ve çözümüne katkıda bulunur
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 30 2 60
Ödevler 3 8 24
Sunum / Seminer hazırlama 2 15 30
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 2 8 16
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 3 10 30
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     203
AKTS     8.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 3 15
Yarıyıl içi toplam   15
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   45
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   55
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı DOLDURULACAK
Yardımcı Kaynaklar DOLDURULACAK

Ders İle İlgili Dosyalar