Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KLİNİK ENZİMOLOJİ İkinci Düzey BİK 623 1 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Bilimsel hazırlık derslerini tamamlamış olmak.
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör PROF. DR. CEVAT YAZICI
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. CEVAT YAZICI
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok.
Dersin Veriliş Şekli Slayt sunumları ile teorik ders Öğrenci seminerleri
Dersin Amacı Klinik alanda enzimolojinin genel ilkelerinin, tanı ve tedavide kullanımının öğrenilmesi.
Dersin Tanımı Biyokimya bilimi perspektifi açısından klinik enzimoloji.

Dersin İçeriği
1 Klinik enzimoloji: Tanımlar.
2 Enzimler: İsimlendirme, sınıflandırma, yapı ve spesifite.
3 Enzimler, izoenzimler ve tanı ile ilişkileri.
4 Serum ve plazma enzim düzeylerinin kontrolü.
5 Enzim testlerinin seçimi.
6 Enzim aktivitesinin ölçümü ve kimyasal değişimler.
7 İzoenzimlerin ve izoformlarının ölçümü.
8 Klinik pratikte bazı önemli enzimler.
9 Aspartat transaminaz (AST) ve alanin transaminaz (ALT).
10 Kreatinin kinaz (CK)
11 Laktat dehidrogenaz (LDH)
12 Alkalen fosfataz (ALP)
13 Asit fosfataz (ACP)
14 Gama-Glutamiltransferaz (GGT)
15 Amilaz-Lipaz
16 Kolinesteraz-5’ nükleotidaz (5'NT)
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Define the term enzyme, including physical composition and structure.
2 Classify enzymes according to the International Union of Biochemistry (IUB)
3 Discuss the different factors affecting the rate of an enzymatic reaction.
4 Explain enzyme kinetics, including zero-order and first-order kinetics.
5 Explain why the measurement of serum enzyme levels is clinically useful
6 Discuss which enzymes are useful in the diagnosis of various disorders, including cardiac, hepatic, bone, and muscle disorders, malignancies, and acute pancreatitis.
7 Discuss the tissue sources, diagnostic significance, and assays, including sources of error, for the following enzymes: CK, LD, AST, ALT, ALP, ACP, GGT, amylase, lipase and cholinesterase.
8 Evaluate patient serum enzyme levels in relation to disease states
9 Discuss the clinical importance for detecting macroenzymes
10 Discuss the role of enzymes in drug metabolism

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek
2 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmek, Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilmek; uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek.
3 Araştırma, deneme ve projelerin tasarlanması ve sonuçların bilimsel metotlarla değerlendirilerek yorumlanabilmesi
4 Ölçme, değerlendirme, analiz yapabilme ve çıktıları artı değere dönüştürerek genel kullanıma sunma
5 Araştırma, deneme ve projelerin tasarlanması ve sonuçları bilimsel metotlarla değerlendirerek yorumlanması
6 Elde edilen bilimsel sonuçları yazılı ve sözlü ifade edilmesi, bunların bilimsel ortamlarda savunulması
7 Bahçe bitkileriyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanarak ve ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgi ve teoriler oluşturabilme
8 Bahçe bitkileri alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme
9 Bahçe bitkileriyle ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirebilme, araştırma sürecini tasarlayabilme, sorumluluk alarak çözüm üretebilme ve elde edilen sonuçları değerlendirebilme ve savunabilme
10 Bahçe bitkileriyle ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yenileme
11 Bahçe bitkileri üretim tesislerinin planlanması, kurulması ve yürütülmesi konusunda yeterliliğe sahip olma
12 Kaliteli ve yüksek ürün sağlanması için gerekli süreçlerin takip edilmesi (fizyolojik, morfolojik), değerlendirilmesi ve çözüm üretilmesi
13 Bahçe Bitkileri ürünlerinin verim ve kalitesinin artırılmasında kullanılabilecek yeni, modern ve çevreye uyumlu yöntemleri uygulayabilme yetisi
14 Üretim materyalinin seçilmesi, ıslahı, çoğaltılması, saklanması ve değerlendirilmesi yeteneği
15 Bahçe bitkileri üretim tesislerinin planlanması, kurulması ve yürütülmesi konusunda yeterlilik
16 Yeni ürün ve yetiştirme modelleri ile güncel gelişmelerin takip edilmesi
17 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurma
18 Bahçe bitkileriyle ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme
19 Bahçe bitkileri alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme, açıklayabilme, başkalarına aktarabilme, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme
20 Bahçe bitkileriyle ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 2 18 36
Sunum / Seminer hazırlama 2 2 4
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 14 14
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 10 10
Toplam iş yükü     144
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar