Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KLİNİK ENZİMOLOJİ İkinci Düzey BİK 623 1 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Bilimsel hazırlık derslerini tamamlamış olmak.
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör PROF. DR. CEVAT YAZICI
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. CEVAT YAZICI
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok.
Dersin Veriliş Şekli Slayt sunumları ile teorik ders Öğrenci seminerleri
Dersin Amacı Klinik alanda enzimolojinin genel ilkelerinin, tanı ve tedavide kullanımının öğrenilmesi.
Dersin Tanımı Biyokimya bilimi perspektifi açısından klinik enzimoloji.

Dersin İçeriği
1 Klinik enzimoloji: Tanımlar.
2 Enzimler: İsimlendirme, sınıflandırma, yapı ve spesifite.
3 Enzimler, izoenzimler ve tanı ile ilişkileri.
4 Serum ve plazma enzim düzeylerinin kontrolü.
5 Enzim testlerinin seçimi.
6 Enzim aktivitesinin ölçümü ve kimyasal değişimler.
7 İzoenzimlerin ve izoformlarının ölçümü.
8 Klinik pratikte bazı önemli enzimler.
9 Aspartat transaminaz (AST) ve alanin transaminaz (ALT).
10 Kreatinin kinaz (CK)
11 Laktat dehidrogenaz (LDH)
12 Alkalen fosfataz (ALP)
13 Asit fosfataz (ACP)
14 Gama-Glutamiltransferaz (GGT)
15 Amilaz-Lipaz
16 Kolinesteraz-5’ nükleotidaz (5'NT)
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Define the term enzyme, including physical composition and structure.
2 Classify enzymes according to the International Union of Biochemistry (IUB)
3 Discuss the different factors affecting the rate of an enzymatic reaction.
4 Explain enzyme kinetics, including zero-order and first-order kinetics.
5 Explain why the measurement of serum enzyme levels is clinically useful
6 Discuss which enzymes are useful in the diagnosis of various disorders, including cardiac, hepatic, bone, and muscle disorders, malignancies, and acute pancreatitis.
7 Discuss the tissue sources, diagnostic significance, and assays, including sources of error, for the following enzymes: CK, LD, AST, ALT, ALP, ACP, GGT, amylase, lipase and cholinesterase.
8 Evaluate patient serum enzyme levels in relation to disease states
9 Discuss the clinical importance for detecting macroenzymes
10 Discuss the role of enzymes in drug metabolism

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Besin Hijyeni ve Teknolojisi alanında temel ve yeterli bilgi birikimine sahip olur, öğrendiği bilgileri etkin olarak kullanabilir
2 Mesleğini uygularken bilimsel ve mesleki etik kurallarını ve hayvan haklarını gözetir
3 Yeterli bilgi birikimi ve deneyimiyle karşılaştığı problemler ile ilgili çözüm üretebilir ve uygulayabilir
4 Birey ve halk sağlığı açısından koruyucu hekimliğin temel kurallarını bilir ve uygulayabilir
5 Veteriner hekimlik alanındaki halk sağlığı çiftlikten sofraya gıda güvenliği ve teknolojisi konularında yeterli bilgi ve beceri kazanır
6 Besin Hijyeni ve Teknolojisi ile ilgili mevzuatı bilir ve mesleki problemleri farklı bakış açılarından analiz edebilir
7 Meslektaşları, diğer meslek mensupları ve gıda endüstris çalışanları ile iyi iletişim kurabilir
8 Yazılı ve sözlü olarak kendisini iyi ifade edebilir, Yabancı dil ve bilişim teknolojilerini yeterince bilir ve kullanır
9 Kendi kendine öğrenme araştırma ve uygulama yeteneğini kazanır ve hayat boyu öğrenmeyi ilke edinir
10 Genel kültüre sahip, ülkenin sosyal ve ekonomik yapısı konusunda bilgili ve duyarlı olmayı ilke edinir
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 2 18 36
Sunum / Seminer hazırlama 2 2 4
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 14 14
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 10 10
Toplam iş yükü     144
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar