Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KORUMA KURAMININ TARİHSEL SÜRECİ Birinci Düzey MİM S116 Seçmeli 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Ön koşul bulunmamaktadır.
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. HAYRİYE HALE KOZLU
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Teorik
Dersin Amacı Korumanın düşünsel boyutu ve koruma konusundaki yaklaşımların süreç içindeki gelişimi ve çağdaş koruma kuramının tartışılması. Korunması gerekli kültür ve tabiat varlıklarının değerleri, koruma sorunları ve uygulamalar hakkında bilgi edinme, eleştiri geliştirebilme.
Dersin Tanımı Ders kapsamında korumanın tarihsel gelişimi ve koruma felsefesi hakkında temel bilgiler anlatılmaktadır. Koruma bilincinin geliştirilmesi adına, koruma kavramının gelişimi, koruma yaklaşımlarının süreç içindeki değişimi üzerine kuramsal derslerden oluşan ders ile bu yaklaşımların uygulamalara nasıl yansıdığına dair örneklerin incelenmesi yoluyla teori ile uygulama arasındaki ilişkiyi tartışmak hedeflenmektedir. Ders kapsamında, uluslararası ve ulusal restorasyon örnekler üzerinden koruma yaklaşımlarının tartışılarak, eleştiri geliştirilerek, uluslararası çağdaş koruma anlayışı çerçevesinde değerlendirilmeler yapılmaktadır.

Dersin İçeriği
1 Dersin kapsam, içerik, amaç ve yöntemi üzerine genel tanıtım.
2 Koruma kavramı (Korunması gerekli kültürel ve doğal varlıkların sınıflandırılması)
3 Koruma kavramı (Korunması gerekli kültür ve doğa varlıklarının koruma ölçütleri)
4 Koruma Düşüncesinin Gelişimi ve Kuramsal Temeli (Üslup Birliği ve Viollet Le Duc/ Romantik Görüş ve John Ruskin)
5 Koruma Düşüncesinin Gelişimi ve Kuramsal Temeli (Tarihi Restorasyon ve Luca Beltrami/ Çağdaş Restorasyon ve Camillo Boito ve Gustavo Giovannoni)
6 Çağdaş Koruma (Koruma konusunda uluslararası örgütlenmeler)
7 Ara sınav
8 Resmi Tatil
9 Dünya Miras Listesi (Evrensel üstün değer, ölçütler, Türkiye''nin temsiliyeti)
10 Uluslararası ve ulusal restorasyon örnekleri üzerinden tartışma
11 Uluslararası ve ulusal restorasyon örnekleri üzerinden, kent ölçeğinde koruma sorunları ve uygulamaları
12 Uluslararası ve ulusal restorasyon örnekleri üzerinden yapı ölçeğinde koruma sorunları ve uygulamaları
13 Öğrenci sunumları
14 Öğrenci sunumları
15
16 .
17 .
18 .
19 .
20 .

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Koruma kavramının tartışılması ve koruma bilincinin kazanılması
2 Koruma kuramları hakkında bilgi edinme
3 Uluslararası ve ulusal koruma yaklaşımlarını karşılaştırabilme, eletirel bakış açısı geliştirebilme
4 Koruma çalışmaları ile ilgili ulusal ve uluslararası yasal çerçeve hakkında bilgi sahibi olma
5 Kültür ve tabiat varlıkları ile ilgili literatür araştırması yapma becerisi geliştirme
6 Koruma kuramının tarihsel sürecinin ve bu sürecin günümüze yansımalarının kavranabilmesi
7 .
8 .
9 .
10 .

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Temel Tasarım ve Biçimsel Kompozisyon
2 Tasarım Düşüncesi Becerisi
3 Kuramsal Bilgi Becerisi
4 Görsel İletişim ve Grafik Anlatım
5 Eleştirel Düşünme
6 Araştırma ve Yorumlama Becerileri
7 Kültürel Çeşitlilik ve Küresel Örnekler
8 Geniş Kapsamlı Tasarım
9 İletişim ve Disiplinlerarası Çalışma
10 Toplum ve Çevre Sorumluluğu
11 Yasal Sorumluluklar ve Mesleki Etik
12 Taşıyıcı Sistemler
13 Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları
14 Proje ve Yapım Yönetimi
15 Çevre Kontrolü ve Servis Sistemleri
16 Sürdürülebilir Tasarım
17 Tarihi Çevre Koruma Bilinci
18 Tarihi Yapı ve Çevre Belgeleme
19 Mimari Çeşitlilik ve Yerel Mimarlıklar
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 2 30
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 6 2 12
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 2 2
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 6 12
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 2 4 8
Toplam iş yükü     68
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar Ahunbay,Z. “Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon”, YEM Yayınevi, 2009 Earl, J., 2001. Building Conservation Philosophy. Donhead Publishing. London. Feilden, B.“Conservation of Historic Buildings, Architectural Press, 1982. Jokilehto,J. “History of Architectural Conservation”, Butterworth-Heinemann, 1999. Kuban,D. “Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu”, YEM Yayınevi, 2000.

Ders İle İlgili Dosyalar