Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TÜRK HALK BİLİMİNDE OSMANLICA METİNLER Birinci Düzey THB 223 Seçmeli 3 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri --
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Dr. Öğr. Üyesi Betül GÖRKEM
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı --
Dersin Veriliş Şekli sözlü anlatım
Dersin Amacı Arap harfli el yazması Türkçe metinlerin okunmasının öğrenilmesi
Dersin Tanımı Türk halk biliminin temel yazılı kaynaklarından olan el yazması cönk ve mecmuaların okunması

Dersin İçeriği
1 Kullanılacak temel kaynaklar, makalelerin verilmesi; ayrıca derste kullanılacak metinlere işaret edilmesi.
2 Mecmua nedir,cönk nedir? Kültürümüz için önemi: Kaynaklar: Şükrü Elçin- Cönkler üzerine, ; Müjgan Cunbur- “folklor araştırmalarında cönklerin yeri”, I. Uluslararası Türk Folklor Semineri Bildirileri, 1974, 69-73.
3 Dursun Yıldırım-Elyazması Bir Kitap Türü: Cönk/Cöng, İsmail Görkem-Adana Mıntıkası Maarif Mecmuası''nda Yayımlanan Cönklerle İlgil Yazılar, M. Fatih Köksal-Cönklerde Divan Şiiri, Divan Şiirinde Cönkler
4 Hamiye Duran-Dana Dili Terimi ve Cönk Araştırmacılarının Karşılaştığı Bazı Problemler;Tuğçe Erdal-Cönklerde Sözlü Kültür Etkisi.
5 el yazması metin örnekleri: Atatürk’ün emri, Dede Korkut metinleri, Ahmet Şükrü Esen defterlerinden (AŞE) örnek bazı sayfalar
6 AŞE’den şiir örneklerinin okunması
7 AŞE’den şiir örneklerinin okunması
8 Ara Sınav
9 Hikayet-i Aşık Gerip ve Bezirgan Kızı metninin okunması
10 Hikayet-i Aşık Gerip ve Bezirgan Kızı metninin okunması
11 Hikayet-i Aşık Gerip ve Bezirgan Kızı metninin okunması
12 Hikayet-i Aşık Gerip ve Bezirgan Kızı metninin okunması
13 Hikayet-i Aşık Gerip ve Bezirgan Kızı metninin okunması
14 Hikayet-i Aşık Gerip ve Bezirgan Kızı metninin okunması
15 Yıl sonu sınavı
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Arap harfli Türkçe el yazması metinler (cönk/mecmua) hakkında bilgi edinilir.
2 Cönk ve mecmuaların kültürümüzdeki yeri ve önemi öğrenilir.
3 Cönk ve mecmuaların okuma becerisi kazanılır.
4
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İnsan, toplum ve kültür çeşitliliği hakkında farkındalık sahibi olur; karşılaştırmalı bir yaklaşım yapabilme becerisi kazanırlar.
2 Halk kültürünü anlayabilmek için gerekli olan kuramsal ve kavramsal alt yapıyı edinir.
3 Halkbilimi disiplinin tarihçesi, gelişimi ve temel çalışma alanları hakkında bilgi edinir.
4 Antropoloji, sosyoloji, felsefe, tarih vb. disiplinlerden yararlanarak kendi alanında çalışmalar geliştirme becerisi kazanır.
5 Türk halkbiliminin gelişimi, kuramcıları, önemli araştırmacıları ve çalışmaları konusunda bilgi sahibi olurlar.
6 Türk halk bilimi çalışmalarının, dünya halk bilimi çalışmalarının içindeki yerine dair değerlendirme yapma yeteneği edinir.
7 Türk halkbiliminin temel kaynaklarını öğrenir; bu kaynaklara ulaşma ve bu kaynakları kullanma yeteneği kazanır.
8 Türk kültürünün gelişme çağları hakkında bilgi sahibi olur.
9 Türk sözel edebiyatının eserlerini tanıyabilir ve anlayıp yorumlayabilir.
10 Osmanlı Türkçesi okuma ve yazma becerisi kazanır.
11 Etnografik alan araştırması yürütebilmek için yöntem ve tekniklere hâkim olurlar.
12 Analitik düşünme, araştırma projesi geliştirme, planlama, yürütme, yazma ve sunma konusunda deneyim kazanır.
13 Alan araştırmasında ve uygulamalı halkbilimi konularında etik sorunlara dair birikim sağlar ve etik konusunda duyarlılık kazanır.
14 Halk kültürüne ilişkin sorunlar hakkında farkındalık kazanır ve çözüm önerileri üretme becerisi edinir.
15 Kültürel mirasın korunmasına yönelik ulusal ve uluslararası sözleşmeler (SOKÜM vd.), antlaşmalar ve yayınlar hakkında bilgi edinirler.
16 Türk kültüründe etkili olmuş farklı dinler ve inançlar hakkında bilgi edinir.
17 Aile ve akrabalık yapılanmaları, insanların yaşamlarındaki farklı dönemler ve geçişlerle ilgili kuramsal ve kavramsal bilgi edinir; araştırma ve yorum yapabilme kabiliyeti kazanır.
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 7 7
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     101
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Dursun Yıldırım, Elyazması Bir Kitap Türü: Cönk/Cöng
Yardımcı Kaynaklar Milli Folklor Dergisi Cönk Özel Sayısı (111. sayı), Şükrü Elçin-Cönkler ve Mecmualar Üzerine; Müjgan Cunbur-Folklor Araştırmalarında Cönklerin Yeri; İsmail Görkem-Adana Mıntıkası Maarif Mecmuası''nda Yayımlanan Cönklerle İlgili Yazılar; M. Fatih Köksal-Cönklerde Divan şiiri, Divan şiirinde Cönkler; Hamiye Duran-Dana Dili Terimi ve Cönk Araştırmacılarının Karşılaştığı Bazı Problemler; Tuğçe Erdal-Cönklerde Sözlü Kültür Etkisi; Doğan Kaya-M. Sabri Koz- Halk Hikayeleri I; Ahmet Şükrü Esen Defterleri; Muharrem Ergin-Dede Korkut Kitabı

Ders İle İlgili Dosyalar