Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
HAVA KİRLENMESİ KİMYASI İkinci Düzey ÇM 323 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Ön koşul yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. ŞENOL KARTAL
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı ---
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze eğitim
Dersin Amacı Atmosferin bileşimi ve atmosferik tabakaların tanımlanması, hava kirliliğinin insan ve eşyalar üzerindeki zararları, kirleticilerin tayin yöntemleri, gaz ve partikül hava kirleticilerinin kontrol teknikleri gibi temel kavramların öğrencilere verilmesi.
Dersin Tanımı Çevresel bozulmalar, karbon-oksijen çevrimi, azot çevrimi, kükürt çevrimi, hava kirliğine giriş, kirlilik parametreleri: SO2, CO, NOx, O3, HC''lar, duman, diğer kirleticiler. SO2 ve duman ölçüm yöntemleri. Kirleticilerin bertaraf sistemleri; SO2 bertaraf yöntemleri, toz gidericiler.

Dersin İçeriği
1 Hava Kirliliğine Giriş, Temel Kavramlar, Hava Kirliliğinin Tarihsel Süreci
2 Temel Jeokimyasal Çevrimler: Karbon-Oksijen Çevrimi, Azot Çevrimi, Kükürt Çevrimi
3 Atmosferin Bileşenleri, Atmosferik Tabakalar: Troposfer, Stratosfer, Mezosfer, İyonosfer
4 Atmosferde Kimyasal ve Fotokimyasal Tepkimeler, Otomobil Egzozları, Fotokimyasal Duman
5 Oto Gazlarının Katalitik Oksidasyonu: Katalitik Konvertörler
6 Stratosferde Ozon
7 Küresel Isınma, Sera Etkisi
8 Asit Yağmurları
9 Ara Sınav
10 Hava ve Hava Kirliliği, Hava Kirleticiler: CO, SO2, NO, NO2, O3
11 Hava Kalitesinin Tayini, Kirletici Derişimleri, SO2 Tayin Yöntemleri
12 Atmosferik Duman Ölçümleri: PM10, PM2.5
13 SO2 Kontrol Teknolojileri
14 Atmosferik Partikül Madde Kontrol Teknolojileri
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Hava kirliliği ve kirleticilerin kavranması becerisi kazanma
2 Atmosferi tanıma ve özelliklerinin anlaşılması becerisi
3 Kirleticilerin insan, bitki, diğer canlılar ve eşya üzerindeki olumsuz etkilerinin anlaşılması becerisi kazanılması
4 Gaz ve partikül halindeki kirleticilerin tayin yöntemleri üzerine kazanılan bilgi ve beceriler
5 Gaz ve partikül halindeki kirleticilerin kontrol yöntemlerini tanıma ve uygulama üzerine kazanılan beceriler
6 Jeokimyasal çevrimler üzerine kazanılan bilgi ve beceriler
7 Ozon tabakasının zarar görmesi, sera ve küresel ısınma üzerine kazanılan bilgi ve beceriler
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Uzmanlığını kullanarak endüstri mühendisliği problemlerini tanımlayabilme ve yenilikçi çözümler üretebilme becerisi kazanır.
2 Alanında karşılaşılabilecek sorunları tanımlayarak uygun modelleme yöntemleri ile çözme becerisi kazanır.
3 Konusunda, ulusal ve uluslararası düzeydeki bilimsel çalışmaları takip ederek alanındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri derinlemesine izleyebilme yeteneği kazanır.
4 Sistemlerin modellenmesi, benzetimi ve matematiksel ifade etme yeteneği kazanır. Endüstri Mühendisliği problemlerini inceleyebilmek için deneyler tasarlama, gerçekleştirme, veri toplama, verileri analiz etme ve sonuçları yorumlama yeteneği kazanır.
5 Endüstri Mühendisliği problemlerini inceleyebilmek için deneyler tasarlama, gerçekleştirme, veri toplama, verileri analiz etme ve sonuçları yorumlama yeteneği kazanır.
6 Disiplinler arası yapıdaki problemleri çözmek için disiplinler arası takımlara ulaşarak onlarla işbirliği yapabilme yeteneği kazanır.
7 Fakülte çalışanı birisinin gözetimi altında sunulabilir bir çalışma yapma yeteneği kazanır.
8 Endüstriyel ve sistemsel teknik bilgileri profesyonel seviyede yazılı, sözlü ve iş grafikleri formatında iletebilme yeteneği kazanır.
9 Bilimsel yayın yapabilme yeteneği kazanır.
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 4 3 12
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 5 4 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     86
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Şenol Kartal, Çevre Kimyası Ders Notları, 1999, Kayseri.
Yardımcı Kaynaklar 1- Environmental Chemistry (Fifth Edition), Stanley E. Manahan, Lewis Publishers, (1991) 2- Çevre Sorunları, Turgut Gündüz, Bilge Yayıncılık, Ankara, 1994. 3- Environmental Chemistry, John Wright, Routledge Taylor and Francis Group, New York, (2003). 4- Environmental Chemistry: Asian Lessons, Vladimir N. Bashkin, Kluwer Academic Publishers, (2003). 5- Environmental Chemistry (second edition) Peter O’Neill, Chapman&Hall, London, (1993).

Ders İle İlgili Dosyalar