Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
HAVA KİRLENMESİ KİMYASI Birinci Düzey ÇM 323 Seçmeli 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Ön koşul yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. ŞENOL KARTAL
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı ---
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze eğitim
Dersin Amacı Atmosferin bileşimi ve atmosferik tabakaların tanımlanması, hava kirliliğinin insan ve eşyalar üzerindeki zararları, kirleticilerin tayin yöntemleri, gaz ve partikül hava kirleticilerinin kontrol teknikleri gibi temel kavramların öğrencilere verilmesi.
Dersin Tanımı Çevresel bozulmalar, karbon-oksijen çevrimi, azot çevrimi, kükürt çevrimi, hava kirliğine giriş, kirlilik parametreleri: SO2, CO, NOx, O3, HC''lar, duman, diğer kirleticiler. SO2 ve duman ölçüm yöntemleri. Kirleticilerin bertaraf sistemleri; SO2 bertaraf yöntemleri, toz gidericiler.

Dersin İçeriği
1 Hava Kirliliğine Giriş, Temel Kavramlar, Hava Kirliliğinin Tarihsel Süreci
2 Temel Jeokimyasal Çevrimler: Karbon-Oksijen Çevrimi, Azot Çevrimi, Kükürt Çevrimi
3 Atmosferin Bileşenleri, Atmosferik Tabakalar: Troposfer, Stratosfer, Mezosfer, İyonosfer
4 Atmosferde Kimyasal ve Fotokimyasal Tepkimeler, Otomobil Egzozları, Fotokimyasal Duman
5 Oto Gazlarının Katalitik Oksidasyonu: Katalitik Konvertörler
6 Stratosferde Ozon
7 Küresel Isınma, Sera Etkisi
8 Asit Yağmurları
9 Ara Sınav
10 Hava ve Hava Kirliliği, Hava Kirleticiler: CO, SO2, NO, NO2, O3
11 Hava Kalitesinin Tayini, Kirletici Derişimleri, SO2 Tayin Yöntemleri
12 Atmosferik Duman Ölçümleri: PM10, PM2.5
13 SO2 Kontrol Teknolojileri
14 Atmosferik Partikül Madde Kontrol Teknolojileri
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Hava kirliliği ve kirleticilerin kavranması becerisi kazanma
2 Atmosferi tanıma ve özelliklerinin anlaşılması becerisi
3 Kirleticilerin insan, bitki, diğer canlılar ve eşya üzerindeki olumsuz etkilerinin anlaşılması becerisi kazanılması
4 Gaz ve partikül halindeki kirleticilerin tayin yöntemleri üzerine kazanılan bilgi ve beceriler
5 Gaz ve partikül halindeki kirleticilerin kontrol yöntemlerini tanıma ve uygulama üzerine kazanılan beceriler
6 Jeokimyasal çevrimler üzerine kazanılan bilgi ve beceriler
7 Ozon tabakasının zarar görmesi, sera ve küresel ısınma üzerine kazanılan bilgi ve beceriler
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Matematik, Fen Bilimleri ve Çevre Mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik çözümlerinde kullanabilme becerisi,
2 Karmaşık mühendislik problemlerini belirleme, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi,
3 Karmaşık bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi,
4 Mühendislik uygulamalarında karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi,
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme,
6 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi, alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi,
7 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni, başladığı bir işi tamamlama ve karşılaşabileceği olası karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi,
8 Alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi,
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi, yenilikçi fikirlere açık olma bilinci,
10 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi,
11 İş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi ile çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilinci,
12 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini kavrayabilme becerisi, mühendislik çözümlerinin hukuksal konusunda farkındalık,
13 Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını mühendislik problemleri ve çözüm önerileri ile ilgili konularda yazılı ve sözlü olarak bilgilendirme becerisi,
14 Alanında her türlü proje geliştirebilme ve uygulama bilgi ve becerisi, sorumluluğu altında çalışanları projeye dâhil etme bilinci, meslek etkinliklerini planlama ve yönetme becerisi, girişimcilik hakkında farkındalık
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 4 3 12
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 5 4 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     86
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Şenol Kartal, Çevre Kimyası Ders Notları, 1999, Kayseri.
Yardımcı Kaynaklar 1- Environmental Chemistry (Fifth Edition), Stanley E. Manahan, Lewis Publishers, (1991) 2- Çevre Sorunları, Turgut Gündüz, Bilge Yayıncılık, Ankara, 1994. 3- Environmental Chemistry, John Wright, Routledge Taylor and Francis Group, New York, (2003). 4- Environmental Chemistry: Asian Lessons, Vladimir N. Bashkin, Kluwer Academic Publishers, (2003). 5- Environmental Chemistry (second edition) Peter O’Neill, Chapman&Hall, London, (1993).

Ders İle İlgili Dosyalar