Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
MODERN DÖNEMDE KUR'AN'A YAKLAŞIMLAR Üçüncü Düzey TİB 646 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. VELİ KAYHAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüzyüze
Dersin Amacı Modern dönemde ortaya çıkan Kur''an tasavvurlarını ve Kur''an''ı anlama yöntemlerini değerlendirmek ve artı-eksi yönlerini ortaya koymak
Dersin Tanımı Son 2 yüzyılda Mısır, Hint alt kıtası ve Türkiye''deki müslüman alimler ile batılı oryantalistlerin Kur''an''a yaklaşımlarını ele alan derstir.

Dersin İçeriği
1 "Hint Alt Kıtası: Modernistler, Kur’an’cılar ve Fazlur Rahman" adlı makalenin tahlili ve tartışılması
2 "Hint Alt Kıtası: Modernistler, Kur’an’cılar ve Fazlur Rahman" adlı makalenin tahlili ve tartışılması
3 "FAZLUR RAHMAN''IN iSLAMİ İLİMLERDE METODOLOJİ ARAYlŞI" adlı makalenin tahlili ve tartışılması
4 "FAZLUR RAHMAN''IN iSLAMİ İLİMLERDE METODOLOJİ ARAYlŞI" adlı makalenin tahlili ve tartışılması
5 "FAZLUR RAHMAN''İN YORUM YÖNTEMİ ÜZERİNE" adlı makalenin tahlili ve tartışılması
6 "FAZLUR RAHMAN''İN YORUM YÖNTEMİ ÜZERİNE" adlı makalenin tahlili ve tartışılması
7 "Muhammed Abduh’un Âdem Kıssasına Yaklaşımı" adlı makalenin tahlili ve tartışılması
8 "Muhammed Abduh’un Âdem Kıssasına Yaklaşımı" adlı makalenin tahlili ve tartışılması
9 "SEYYİD KliTUB''UN KUR''AN''A YAKLAŞlMI" adlı makalenin tahlili ve tartışılması
10 "MUHAMMED İZZET DERVEZE’NİN ÇAĞDAŞ TEFSİR YÖNTEMİ:KUR’AN HERMENÖTİĞİNE BİR KATKI" adlı makalenin tahlili ve tartışılması
11 "fi zilali''l-Kur''an: Seyyid Kutub''un çağdaş Kur''an tefsiri" adlı makalenin tahlili ve tartışılması
12 "Nasr Hamid Ebu Zeyd''in Yorum Telakkisi ve Bu Telakkinin Niyetselci ve Felsefi Hermenötiğe Atıfları" adlı makalenin tahlili ve tartışılması
13 "Arkoun''un Okumaları''nda Tarihsellik ve Kutsallık" adlı makalenin tahlili ve tartışılması
14 "ÇAGDAŞ ARAP DÜŞÜNCESiNDE GELENEGİN RASYONEL OTANTİSİTESİ MUHAMMED CABİRİ ve HASANHANEFİ" adlı makalenin tahlili ve tartışılması
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Modern dönemde Kur''an''a farklı yaklaşımları öğrenir.
2 Farklı yaklaşımların sebeplerini keşfeder.
3 Farklı yaklaşımların nerelerde yoğunlaştığını görür.
4 Ehl-i sünnet tefsir geleneği açısından bunları eleştirme ve eksik noktalarını bulma becerisi kazanır.
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuranın manasını kavrar,yorumu hakkında söz sahibi olur.
2 Kuran ilimleri ve tefsir metinleri hakkında vukufiyetli bilgi sahibi olur, bu metinler hakkında yorum ve değerlendirme yapabilme becerisi kazanır.
3 Geniş ve derin bir Kuran kültürüne sahip olur, uluslararası düzeyde bilimsel toplantılara katılır, alanı ile ilgili tezler ileri sürüp savunabilir.
4 Hadislerin İslam’daki yerini bilir, Sünnetin Kur’ân-ı Kerim ışığında anlaşılacağını, lafız ve maksat arasındaki ilişkiyi kavrar, gaybî olanla olmayanları birbirinden ayırt eder, çelişki görülen hadisleri uzlaştırır.
5 İsnadın ortaya çıkışını, yerleşmesini, ravilerde aranan özellikleri ve ravilerin nasıl tenkid edildiğini bilir. Hadisin farklı rivayetlerini toplayıp sened ağını ortaya çıkararak onu değerlendirme yeteneğini kazanır.
6 Hadis değerlendirmelerinde bütünlüğün sağlanması gerektiğini bilir, sened ve metin tenkidinde bütünlüğü sağlama prensiplerini bilir, Hadisi anlama ve anlatmada bütünlüğün nasıl sağlanacağını bilir ve Hadisleri bütünlük esaslarına göre değerlendirebilme yeteneğini kazanır.
7 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir
8 XIX. ve XX. yüzyıllarda İslâm âlemindeki ihya hareketlerini doğuran nedenleri ve günümüz İslâm dünyasındaki ana dini akımları tanır.
9 İlk Dönemde ortaya çıkan Haricilik, şia, Mutezile, Mürcie gibi mezhepleri tanır.
10 Teolojik tartışmaların metodolojik ve tarihsel yönlerini kavrar ve değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin güncel problemlerini tespit ve değerlendirme kabiliyetini kazanır.
12 Çağdaş teolojik problemlere çözüm önerebilme becerisini kazanır.
13 Dinî konularda alanında uzman akademisyenlerle çeşitli sempozyum, konferans, açık oturum ve panellerde bilgi paylaşımı kabiliyet ve becerisini geliştirme yeteneğine sahip olur.
14 Çağdaş değer ve ilkeler bazında, kazanılan bilimsel değer ve persfektif çerçevesinde insanlığa faydalı olma ilkesine bağlı kalınarak düzgün, tutarlı ve iyi bir vatandaş olma düşüncesini yaşatmaya çalışmak.
15 Din alanının kapsamı temel alınarak bilgilendirilme ihtiyacının gerekli ve lüzumlu olduğu kişi ve tüzel kişilerin ihtiyacı olan yazılı, sözlü ve görsel alanda sunum tecrübelerinin kazandırılması.
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 2 15 30
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 2 5 10
Toplam iş yükü     148
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 30
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 10
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar