Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
SOSYAL TEORİ Birinci Düzey RTS 451 Seçmeli 7 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. HÜLYA ÖZTEKİN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. HÜLYA ÖZTEKİN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Konferans
Dersin Amacı Dersin amacı öğrencilerin, sosyal bilimlerdeki önemli yaklaşımlar ve kuramlar hakkında temel formasyon kazanmalarını; sosyal bilimlerin önde gelen isimlerinin yaklaşımlarını ve bu alandaki tartışmaları anlamalarını sağlamaktır.
Dersin Tanımı Sosyal Teori dersi, disiplinlerarası bir bilim dalı olarak iletişim biliminin de içinde bulunduğu sosyal bilimler alanındaki başlıca düşünce geleneklerinin, teorilerin ve sosyal bilimlerde önde gelen isimlerin yaklaşımlarının incelendiği bir derstir.

Dersin İçeriği
1 Sosyal Teoriye Giriş
2 Bilimsel Devrim, Aydınlanma Düşüncesi, Endüstri Toplumu ve Modernite
3 Temel Bilimsel Yaklaşımlar: Pozitivizm, Realizm, Konvansiyonalizm
4 Pozitivizm: Saint Simon, Comte, Mill, Spencer
5 Pozitivizm: Durkheim, Amerikan Pozitivizmi
6 İşlevselcilik
7 Diyalektik Materyalizm
8 Sembolik Etkileşimcilik
9 Fenomenoloji
10 Etnometodoloji
11 Yapısalcılık
12 Postyapısalcılık
13 Feminizm
14 Postmodernizm
15 Güncel eğilimler: Küreselleşme, dijital toplum
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Sosyal bilimler alanındaki temel yaklaşımları ve kuramları öğrenir.
2 Klasik sosyal teorinin temel argümanlarını açıklayabilir.
3 Toplumsal yapıyı ve değişimi açıklayan farklı teorik yaklaşımları karşılaştırabilir.
4 Çağdaş teorik perspektifleri değerlendirebilir.
5 Güncel toplumsal olayları teorik kavramlarla analiz edebilir.
6 Sosyal bilimler alanında temel formasyon kazanır.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İletişim, radyo, televizyon ve sinema alanlarıyla ilgili bilimsel, toplumsal, ekonomik, yasal, siyasal, sosyal ve kültürel konularda disiplinler arası bir bakış açısıyla yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu birikimle tutarlı ve kapsamlı fikirler oluşturup savunabilir.
2 Radyo, televizyon ve sinema alanındaki kuramları bilir.
3 Radyo, televizyon ve sinemanın dünyadaki ve Türkiye’deki tarihsel gelişim sürecini bilir.
4 Radyo, televizyon ve sinema alanındaki çalışma koşullarını düzenleyen yasal belgeleri, ulusal ve uluslararası meslek örgütlerini ve etik ilkeleri bilir
5 Radyo, televizyon ve sinemada yapım aşamalarını bilir; uygulama becerisi ve yetkinliğine sahiptir
6 Radyo, televizyon ve sinema alanında program üretme ve/veya film yapma yetkinliğine sahiptir
7 Radyo, televizyon yayıncılığındaki program türleri ile sinema türlerini ve akımlarını bilir
8 Görsel ve işitsel teknik donanımı içerik üretiminde etkin olarak kullanma becerisine sahiptir.
9 Radyo, televizyon ve sinema alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini (yazılım, program, uygulamalar vb.) etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahiptir.
10 Senaryo yazma ve çekim senaryosu hazırlama becerisine sahiptir.
11 Görüntü estetiği, sinematografik anlatım ve kompozisyonun temel ilkeleri konusunda yetkindir.
12 Medya okuryazarlığı becerilerini edinerek medya içeriklerinin toplumsal, ekonomik, politik, kültürel vb. etkilerini eleştirel bakış açısıyla ele alma, çözümleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir
13 Yapay Zekâ tabanlı uygulamaları çalışmalarında etkin ve etik bir biçimde kullanabilir
14 İş hayatındaki uygulamalar ile iş sağlığı ve güvenliği hakkında bilgi ve deneyim sahibidir.
15 En az bir yabancı dilde alanıyla ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir
16 Girişimcilik, iş geliştirme ve ekip çalışması yürütebilme konularında bilgi ve beceriye sahiptir.
17 Alanı dışında, kişisel ilgi alanları doğrultusunda tercih ettiği konularda akademik bilgi ve perspektif sahibidir.
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 2 30
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 15 1 15
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 1 10 10
Toplam iş yükü     77
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar John Urry, Russel Keat, Bilim Olarak Sosyal Teori, İmge Kitabevi Yayınları Brian Fay, Çağdaş Sosyal Bilimler Felsefesi, Ayrıntı Yayınları Stephen P. Turner, Sosyal Teori ve Sosyoloji, Küre Yayınları

Ders İle İlgili Dosyalar