Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
HAVA KİRLİLİĞİ VE KONTROL TEKNOLOJİLERİ İkinci Düzey MKM 566 Seçmeli 2 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. YUSUF TEKİN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Öğrenciler ile birebir konu anlatımı ve soru çözümleri yaparak
Dersin Amacı Hava kirliliğinin oluşumu ve ilgili tanımlar.Yakıtlar, yanma, emisyonlar ve emisyonların oluşum mekanizması. Hava kirliliğinin çevresel etkisi.Hava kirliliği kontrolunun yasal boyutu. Hava kirliliğinin kontrolü ile ilgili yönetmelikler ve uygulamaları. Hava kirliliği kontrolunun teknik boyutu.Hava kirliliği kontrol teknolojileri.İçsel ve dışsal emisyon azaltma yöntemleri. Çevresel baca tasarımı. Hava kirliliği kontrolunun ölçme ve analiz boyutu.Emisyon ve imisyon ölçümleri.Baca gazı arıtma uygulamaları. Baca gazı toz, SO2, NOx arıtma sistemleri. Katı atık sorunu. Taşıtlarda emisyon kontrolü
Dersin Tanımı Hava kirliliği kontrol uygulamalarını ve sistemlerini öğrenciye tanıtmak. İlgili sistemlerin tasarımında ve işletmesinde mühendislik yaklaşımlarını ve uygulamalarını öğrencilere aktarmak.Sistemlerle ilgili ekonomik ve çevresel analiz yöntemlerini öğretmek ve uygulatmak

Dersin İçeriği
1 Hava Kirliliği, Oluşumu. Çevresel Etkileri
2 Yakıtlar, Yanma, Emisyon Kontrolü ile ilgili Yeni Gelişmeler
3 Hava Kirliliği Kontrol Mekanizmaları ve Sistemleri
4 Emisyon – Hava Kirliliği Kontrolünün Yasal Boyutları.
5 Emisyon – İmisyon Kontrolünün Teknik Boyutları
6 İçsel ve Dışsal Emisyon Kontrol Teknikleri
7 Çevresel Baca Boyutlandırılması Emisyon Ölçümleri ve Uygulamaları
8 Ara Sınav
9 İmisyon (Hava Kirliliği) Ölçümleri
10 Emisyon Dağılım Modellemesi, Hava Kirliliği Katkı Değerleri
11 Toz Emisyonu Arıtma Sistemleri
12 SO2 Emisyonu Arıtma Sistemleri.
13 NOX Emisyonları Arıtma Sistemleri. CO2 Arıtma Sistemleri
14 Taşıt Emisyon Kontrolü
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Hava kirliliği kontrol uygulamalarını ve hesaplamalarını bilme becerisi.
2 Baca gazı emisyon ölçümü yapabilme ve rapor hazırlayabilme becerisi.
3 Baca gazı ve toz arıtma sistemlerini öğretmek.
4
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Etik değerler ve kalite bilinci çerçevesinde ulusal ve uluslararası taleplere cevap verecek nitelikte mühendisler yetiştirmek.
2 Endüstride ve araştırma kuruluşlarında, uygulama ve araştırma alanında kariyer hedeflerine uygun planlama yeteneğine sahip mühendisler yetiştirmek.
3 Teknik, ekonomik ve sosyolojik faktörleri dikkate alarak, mühendislik tasarım ve uygulamalarında özgün fikirler geliştirebilen, farklı disiplinlerle ortak çalışabilen, girişimci/yenlikçi mühendisler yetiştirmek.
4 Küresel boyutta bilimsel ve teknolojik gelişmelere uyum sağlayabilen, etkin iletişim kurma becerisi kazanmış mühendisler yetiştirmektir.
5 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
6 Deney tasarımlama ve yapma ile deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi
7 İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlama becerisi
8 Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
9 Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
10 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
11 Etkin iletişim kurma becerisi
12 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi
14 Çağın sorunları hakkında bilgi
15 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern araçları kullanma becerisi
16 Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilecek temel alt yapıya sahip mühendis
17 Ulusal ve uluslararası taleplere uygun olarak uygulanabilir teknolojiler geliştiren mühendislik yeteneği
18 Mevcut ürün ve teknolojilerin her türlü verimliliğini geliştirici özgün fikirler geliştirme ve uygulama
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 3 5 15
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 14 14
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 24 24
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 24 24
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 3 7 21
Toplam iş yükü     188
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Ders Notları
Yardımcı Kaynaklar Sanayi Kaynaklı HKK Yönetmeliği

Ders İle İlgili Dosyalar