Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ANADOLU DİN TARİHİ Birinci Düzey FDB508 Seçmeli 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Prof. Dr. Mustafa ÜNAL
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. Bekir KÖYLÜ
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Dersin amacı, Türklerin Dinî tarihi hakkında bilgi vermek, Türklerin eski dinleri ve inançlarının İslamiyet’le benzer, ortak ve farklı yönlerini öğretmek, bu dinleri inanç ve uygulamaları açısından karşılaştırmalı olarak tanıtmaktır. Ayrıca bu konu ile ilgili İslam dünyası ve Türkiye’deki çalışmalar hakkında bilgi vermek, günümüzde yaşamakta olan halk inançlarını tanıtmaktır.
Dersin Tanımı Öğrenci, Eski Türk inançları ile ilgili kavramları öğrenme ve yerli yerinde kullanma becerisi kazanır. Saha araştırmalarının problemlerinin bilincinde olarak verimli çalışma metotları geliştirir. Eski Türk inançları ile İslamiyet arasındaki bağlantıyı çözer. Şamanizm hakkında bilgi sahibi olur ve Günümüzde yaşayan bazı halk inanışlarının kaynağını tespit eder.

Dersin İçeriği
1 Eski Türk Dininin İsmi Hakkındaki Görüşler
2 Türklerin Dinî Tarihinin Belli Başlı Safhaları
3 Evrensel Dinlerle Temas ve Onların Türkler Arasında Yayılışı
4 Şamanizm Bir Din midir?
5 Türklerin Müslüman Olmalarının Sebepleri
6 Geleneksel Türk Dini Kavramı
7 Gök Tanrı İnancı
8 Atalar Kültü
9 Tabiat Kuvvetleriyle İlgili İnançlar
10 Geleneksel Türk Dini Etrafındaki Tartışmalar Halk İnancı Kavramı
11 Halk İnancı Kavramı ve Halk Dindarlığı
12 Halk İnançlarının Ortaya Çıkış Sebepleri
13 Orta Asya-Anadolu Karşılaştırmalı Halk İnançları
14 Günümüzde Doğum, Evlenme ve Ölümle ilgili Yaygın Halk İnançları
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Türklerin Eski Dinlerinin Şamanizm ile olan ilişkisini çözer.
2 Türk Kültürünün tarihî arka planını kavrar.
3 Geleneksel Türk Dini ile İslamiyet’in benzer, ortak ve farklı yönlerini tespit eder.
4 Geleneksel Türk Dini’nin inanç esasları ve ibadet uygulamalarını öğrenir.
5 Formal din eğitimi alamadığı halde tarihi toplumların inançsız kalmadığı gerçeğini kavrar.
6 -
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
2 İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
3 İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
4 İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
5 Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
6 Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
7 Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
8 İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
9 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
10 Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
11 Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
12 İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
13 Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
14 İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
15 İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
16 Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
17 Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
18 İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
19 İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
20 İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 1 5 5
Sunum / Seminer hazırlama 1 4 4
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     79
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Başlangıçlarından Günümüze Türklerin Dini Tarihi, Harun Güngör-Ünver Günay, Rağbet Yayınları, İstanbul, 2007.
Yardımcı Kaynaklar Türk Din Etnolojisi, Harun Güngör, IQ Yayınları, İstanbul, 2012; Sami Dinlerde Tanrı Fenomenolojisi, Mustafa Ünal, Kayseri, 2005. ; Türk Mitolojisi I-II, Bahaeddin Ögel, TTK Yayınları, Ankara, 1995.

Ders İle İlgili Dosyalar