Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KAYSERİ ÇEVRESİ MİMARLIK TARİHİ ARAŞTIRMALARI İkinci Düzey MİM 532 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Doç.Dr. Filiz SÖNMEZ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Doç.Dr. Filiz SÖNMEZ
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Kayseri’nin 20. yüzyıldaki değişim parametrelerinin neler olduğu ve mimarlık ortamında nasıl vuku bulduğu kent merkezi ve yakın çevresindeki örnekler çerçevesinde incelenecektir.
Dersin Tanımı 20. yüzyılda Kayseri’deki değişim, kentte açılan büyük alışveriş merkezleri, kent merkezindeki konut dokusunun boşaltılması ve ticari alanlara dönüştürülme çalışmaları, toplu konut projeleri veya kentsel büyümenin tarihi çevreyle sancılı ilişkileri çerçevesinden de okunabileceği gibi, kentte mimarlık ortamının değişimine aktif katkıda bulunan mimar ve mühendis gibi teknik özneler ve onların mimari projeleri üzerinden de değerlendirilebilir. Bu seçim öğrenci ile birlikte yapıldıktan sonra, sunum ve yazılı değerlendirme ile ders yürütülecektir.

Dersin İçeriği
1 Dersin işlenişi hakkında bilgi vermek
2 Modernleşme Sürecinde Kayseri
3 Kayseri Kentinde Fiziksel Çevrenin Değişimi
4 Kayseri Cumhuriyet Dönemi ticari yapıları
5 Kayseri Cumhuriyet Dönemi kamu yapıları
6 Kayseri Cumhuriyet Dönemi kamu yapıları
7 Kayseri Cumhuriyet Dönemi konut planlaması
8 Öğrencilerin seçtikleri mimar ya da yapı sunumları
9 Arasınav
10 Öğrencilerin seçtikleri mimar ya da yapı sunumları
11 Öğrencilerin seçtikleri mimar ya da yapı sunumları
12 Öğrencilerin seçtikleri mimar ya da yapı sunumları
13 Öğrencilerin seçtikleri mimar ya da yapı sunumları
14 Öğrencilerin seçtikleri mimar ya da yapı sunumları
15 Öğrencilerin seçtikleri mimar ya da yapı sunumları
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Kayseri merkez ve yakın çevresindeki yapıları tanımak
2 Sözlü tarih çalışmaları ile de kentlinin belleğinde yaşayan anı değeri olan yapıları tesbit etmek
3 Kent kültürü ve tarihine ait yeni bilgiler elde ederek kent envanterinin gelişmesine katkıda bulunmak
4 Sözlü Tarih arşivi oluşturmak
5 Ders sonunda öğrenciler tarafından yapılacak posterlerle sergi yapmak
6 Kayseri'nin modernleşme sürecini anlamak
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuran ayetlerinin manalarını anlayıp kavrar, yorum yapma kabiliyetini geliştirir.
2 Kuran meallerini ve tefsirlerini yakından tanır, aralarında mukayese yapabilir.
3 İlahiyat alanındaki ortaya çıkacak yeni problemleri Kur’an, Sünnet ve bunlara bağlı diğer delillerden yararlanarak bilimsel anlamda ifade etme ve topluma objektif veriler üretmek.
4 Temel İslam ilimleriyle ilgili konuları tasavvufi açıdan yorumlar.
5 Kuran ve yorumuyla ilgilenenelerle uluslararası düzeyde görüş alışverişinde bulunabilme becerisi kazanır.
6 Hadis ve sünnet kavramlarının anlam alanlarını bilir. Kur’an’ın anlaşılmasında sünnetin önemini bilir. Kur’an-sünnet ilişkisini bilir.
7 Tarihi süreçte ve günümüzde hadis ve sünnet konularıyla ilgili tartışılmış ve tartışılmakta olan konuları bilir. Üzerlerinde tartışmalar süren konuları değerlendirir. Problemlerle ilgili çözüm önerileri sunar.
8 Hadis ilminde kavramsal olarak tenkidin nasıl gerçekleştiğini bilir. İslam kültür tarihindeki tenkid zihniyetini örneklerle inceleme ve tartışma imkanı bularak bu konuda perspektif kazanır. Batıda uygulanan tenkid yöntemlerini öğrenir ve yöntemler arasında karşılaştırma yapar.
9 İslâm Mezhepleri Tarihi’ni konuları ve amaçları bakımından, ayrıca diğer din bilimleriyle ilişkisi açısından tanır.
10 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin oluşum ve gelişim sürecini anlar, değerlendirir ve yorumlar.
12 İslam Mezhepleri Tarihinin temel kaynakları, metodolojisi ile erken dönemlerden itibaren ortaya çıkmış olan ana dini akımları/mezhepleri tanır.
13 İslam inanç esaslarını tarihsel süreç ışığında kavrar ve analiz eder.
14 Mezhepler arası teolojik farklılıkların siyasal ve sosyal arka planını anlar ve değerlendirir.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 1 3 3
Ödevler 10 3 30
Sunum / Seminer hazırlama 10 3 30
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 10 3 30
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 10 3 30
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 5 3 15
Toplam iş yükü     186
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 100
Yarıyıl içi toplam   200
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   50
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   50
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Çakıroğlu, N., (1952). Kayseri Evleri, İTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, İstanbul.
Yardımcı Kaynaklar Gündoğdu, G., (1986). Kayseri Sit Alanı İçinde Yer Alan Sivil Mimarlık Örnekleri Üzerine Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü Restorasyon Anabilimdalı, İstanbul. İmamoğlu, V., (2006). Geleneksel Kayseri Evleri, Kayseri Büyükşehir Belediyesi Kültür Yayınları No:49, Kayseri. Faroqhi, S., (2007). Orta Halli Osmanlılar, Çev. H. Çalışkan, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul. Kongar, E., (1986). “Kayseri: Kent Planlaması için Toplumsal Araştırma”, Türkiye Üzerine Araştırmalar, Remzi Kitabevi, İstanbul. Bozdoğan, S., (2005). “Türk Mimari Kültüründe Modernizm: Genel Bir Bakış”, Türkiye’de Modernleşme ve Ulusal Kimlik, Ed.S.Bozdoğan, R.Kasaba, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul. Göle, N., (2004). “Batı Dışı Modernlik: Kavram Üzerine”, Modern Türkiye’de Siyasî Düşünce Cilt:3, Modernleşme ve Batıcılık: 56-67,, Ed. Bora, Tanıl ve Gültekingil, Murat, İletişim Yayınları, İstanbul, Anonim. “At Meydanından Cumhuriyet Meydanına”, Erciyes Halkevi Dergisi, 2.teşrin 1939, 13/2: 376-380. Bilgin, İ., (2010). “Türkiye Mimarlığı: Türkiye’de Konut Kültürünün Değişimi”, Bilim ve Sanat Vakfı Bülten, 72. Tanyeli, U., (1996). “Osmanlı Barınma Kültüründe Batılılaşma-Modernleşme: Yeni Bir Simgeler Dizgesinin Oluşumu”, Tarihten Günümüze Anadolu’da Konut ve Yerleşme: 1-5., Ed. Y. Sey. Tarih Vakfı Yayınları, İstanbul.

Ders İle İlgili Dosyalar