Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ VE ETİK Üçüncü Düzey EEM 599 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Herhangi bir ön koşul yoktur.
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. ENİS GÜNAY
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. ENİS GÜNAY
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüzyüze
Dersin Amacı Bilimsel araştırmaların kapsamını, temellerini öğrenme. Bilimsel bilgiye erişim ve veri toplama yöntemlerini öğrenme.Bilimsel metinleri okuma, anlama ve veri analizi yapabilme. Bilimsel etik konularında bilgi sahibi olma ve etik dışı davranışları önleme.
Dersin Tanımı Bilimsel araştırma tekniklerini bilim tarihi ışığında inceleyip bilimsel etik değerler ve kavramların neler olduğu ve nasıl ortaya çıktığını incelemeye çalışmak.

Dersin İçeriği
1 Araştırmada Etik Sorunlar/Etik Dışı Davranışlar ve Önlenmesi
2 Bilimsel Araştırma Yöntemleri
3 Bilimsel Araştırma Planlanma: Araştırma Problemleri, Hipotezler ve Amaçlar
4 Bilimsel Veri Toplama ve Ölçme Yöntemleri
5 Veri Analiz Yöntemleri ve Sunumu.
6 Geçerlilik Ve Güvenirlik Kavramları
7 Araştırma Önerisi Yazma -Bir ''''''''Özet'''''''' Öneri Hazırlama, Araştırma Raporu Hazırlama/Raporlama Metotları
8 Makale Yazımında Temel Kurallar Ve Örnekler
9 Yükseköğretim Kurulu Bilimsel Araştırma Ve Yayın Etiği Yönergesi
10 Bilimsel Bilgiye Erişim: Kütüphane, Dijital Kütüphane, Veritabanları
11 Geçerlilik ve Güvenirlik Kavramları
12 Tutum Ölçeği
13 Örnekleme Yöntemleri
14 Raporlaştırma
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
2 Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
3 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
4 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
5 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile geliştirebilir, derinleştirebilir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır
2 Biyoloji alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar
3 Yeni problemleri ve onların çözümleri için strateji planlarını tanıma ve analiz etme becerisi ile bu problemi tanıma aşamasından sonuç ve bulguların değerlendirilmesi ve taktir edilmesine kadar uygun teknik ve yöntemlerin seçilmesini de kapsayan planlama , tasarım ve pratik gözlemleri yürütme becerisine sahip olur
4 Laboratuvar ölçümleri ve arazi gözlemlerinden elde edilen verileri önemleri açısından yorumlayabilme ve teorilerle ilişkilendirme becerisine sahip olur
5 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak etkin iletişim kurma becerisine sahip olur
6 Biyoloji alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir
7 Edindiği birikimi, özgün bakış açısı ve araştırma ile geliştirme, derinleştirme ve ülkesinin çıkarlarını koruyarak bilime özgün katkılar sağlayacak tanımlara ulaşır
8 Bireysel ve kollektif olarak, öğrendiği bilgileri uygulamaya aktarabilme ve sunabilme yeteneğine sahip olur ve alanı ile ilgili gerek laboratuvarda gerekse saha çalışmalarında yeterli tecrübe ve disiplin kazanır
9 Bilimsel çözümlerin ve uygulamaların, evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur. Biyoloji alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların boyutlarını anlayabilme ve çözümüne katkıda bulunur
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 0 0
Toplam iş yükü     78
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 4 20
Ödev 2 30
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Şener Büyüköztürk, Özcan Aygün, Ebru Kılıç Çakmak, Şirin Karadeniz, “Bilimsel Araştırma Yöntemleri”, Pegem Yayıncılık, ISBN: 9944919289, 2014.
Yardımcı Kaynaklar Ders Konuları ile ilgili hazırlanmış ders notları ve bilimsel araştırma makaleleri.

Ders İle İlgili Dosyalar