Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İLK MÜSLÜMAN TÜRK DEVLETLERİ Birinci Düzey İTS303 Seçmeli 3 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. SEBAHATTİN SAMUR
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Düz anlatım
Dersin Amacı Tarih sahnesinde etkin bir rol oynayan Türk milletinin İslam dinini kabul etmesi ve bu süreç esnasında ve bundan sonra görülen karşılıklı etkileşim ve Türklerin Müslüman olduktan sonra kurdukları ilk devletlerin öğrenilmesi ve bu arada değişik zamanlarda Müslüman olan veya gayri Müslimlerle sıkı ilişkiler içinde olan Türk topluluklarının İslamı kabüllerinin incelenmesidir.
Dersin Tanımı Türk-islam devletlerini diğer devletlerle ilişkilileri ve siyasi, sosyal yönleri ile tanımak

Dersin İçeriği
1 Türk-Arap ilişkileri ve Emevilerin türkistanda izledikleri siyaset, Hazar sahası
2 Abbasiler zamanında Türkler; türk etkisinin artması,İlk Türk yönetimleri; Sacoğulları, Tolunoğulları, İhşidiler-I
3 Abbasiler zamanında Türkler; türk etkisinin artması, İlk türk yönetimleri; Sacoğulları, Tolunoğulları, İhşidiler-I
4 Karahanlı devleti; kuruluşu ve gelişmesi, Doğu ve Batı Karahanlılar.
5 Karahanlıların Devlet teşkilatı,kültür ve medeniyeti-I
6 Karahanlıların Devlet teşkilatı,kültür ve medeniyeti-II
7 Gazneliler Devleti siyasi tarihi, Kuruluşu, Gelişmesi ve yıkılışı.
8 Gazneliler devletinin kültür ve medeniyeti.
9 Oğuzlar; İslamiyeti kabülleri ve İslam dünyasında Oğuzların etkisinin artması
10 -Eğitim ve Öğretim Kurumları Büyük Selçuklu devleti; Kuruluşu ve İslam dünyasındaki etkileri.
11 Büyük Selçuklu devletinin Dağılışı ve Harzemşahlar; Türkistan’da İslam-Budizm rekabeti ve diğer dinler.
12 Bulgar devleti. Hazar ve Karadenizin Kuzeyinde Türkler
13 İtil Bulgarları; Bulgarların İslamiyeti kabulleri, kültür ve teşkilatları.
14 Altınordu devleti ve bölgede İslam dininin yayılması.Altınordu’nun çöküşü ve Ruslar.
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Türklerin İslamiyeti kabul sürecini kronolojik olarak bilir.
2 Türk devletleri ile Abbasi devletinin ilişki düzlemini analiz eder.
3 Tarih sahnesine çıkmış Türk-İslam devletlerini İslam medeniyetine katkıları açısından değerlendirir.
4 Türk-İslam devletlerini siyasal,toplumsal ve ekonomik yönleri ile değerlendirir.
5 Türklerin İslam tarihindeki yerini bütüncül bir bakış açısı ile değerlendirir.
6 -
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
2 İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
3 İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
4 İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
5 Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
6 Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
7 Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
8 İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
9 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
10 Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
11 Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
12 İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
13 Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
14 İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
15 İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
16 Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
17 Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
18 İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
19 İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
20 İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 10 10
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     57
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1-Nesimi Yazıcı, İlk Müslüman Türk Devletleri Tarihi 2-Erdoğan Merçil, İlk Müslüman Türk Devletleri
Yardımcı Kaynaklar 3-Zekeriya Kitapçı, Orta Asya’da İslamiyetin Yayılışı ve Türkler 4-Faruk Sümer,Oğuzlar

Ders İle İlgili Dosyalar