Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BİYOUYUMLULUK Birinci Düzey BMM328 Seçmeli 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri - - -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Dr. Ömer Aydın
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı - - -
Dersin Veriliş Şekli Ders anlatma (interaktif), Power Point ile sunum, örnek durum ve uygulamalar tanıtılarak, soru-cevap tartışma yöntemleri kullanılarak teorik ders işlenmektedir.
Dersin Amacı Biyomalzemelerin vücut dokusu ile mikro ve makro düzeyde biyolojik uyumu hakkında bilgi ve fikir sahibi olunması, Konu ile ilgili yasal ve etik kuralların bilinmesi.
Dersin Tanımı Biyomalzemelerin vücut dokusu ile mikro ve makro düzeyde biyolojik uyumu hakkında bilgi ve fikir sahibi olunması, Konu ile ilgili yasal ve etik kuralların bilinmesi.

Dersin İçeriği
1 Protez ve yapay organların tarihi gelişimi, Doku Mühendisliğine giriş.
2 Temel Biyomalzemeler Bilimi, Moleküler Hücre Biyolojisi, Bağışıklık sistemi.
3 Biyomalzemelerde Protein-Yüzey etkileşimleri.
4 Kemik ve Kas dokularda doku mühendisliği.
5 Biyomalzemeler ve Cihaz tasarım kriterleri.
6 Yapay Kalp kapakçıkları, Dolaşım destek cihazları.
7 Yapay böbrekler.
8 Yapay deriler.
9 Yumuşak doku yerine kullanılan malzemeler ve problemleri.
10 Diz, kalça, omuz, bilek mafsal dokuları ve yapay mafsallar.
11 Kollajen, ipek, kemik, protein yapıştırıcıları.
12 GFP, CFP ve kendiliğinden birleşen peptidler gibi biyolojik kökenli değişik materyallerin moleküler yapıları.
13 Yeni biyolojik materyallerin moleküler tasarımı.
14 Biyouyumluluk ve etik değerler
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Biyomalzeme-Biyouyumluluk ilişkilerini kavramak
2 Biyouyumlu/ Uyumsuz malzemeleri tanımak
3 Biyouyumsuzluk problemlerini tanımak ve çözümlerini araştırmak
4 Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
5 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
6 Çağın sorunları hakkında bilgi
7 Örnek olayları fark etmek
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12 12 a) biyoloji ve fizyoloji konularını anlayabilme;
13 12 b) türevsel denklemler ve istatistik dahil, ileri matematik, fen ve mühendislik bilgilerini biyoloji ve mühendisliğin arakesitindeki problemlerin çözümüne uygulayabilme becerisi;
14 12 c) canlı sistemler üzerinde ölçüm yapabilme ve bu ölçümlerden toplanacak verileri yorumlama becerisi;
15 12 d) canlı ve cansız malzemeler ve sistemler arasındaki etkileşime ilişkin problemleri çözme becerisi
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 5 1 5
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 14 14
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 4 2 8
Toplam iş yükü     76
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 70
Kısa sınav 1 30
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1) Basılmamış Ders Notları ve Sunumları, Dr. Gülşen AKDOĞAN 2) Biyomedikal Mühendisliğinin Temelleri, 2014
Yardımcı Kaynaklar 1) The Biomedical Engineering Handbook, Second Edition, Volume-I, Joseph D. Bronzino, CRC Pres, 1999 2) Implant Materials in Biofunction, The Netherlands , ed. C. de Putter, Amsterdam : Elsevier, 1988 3) Joon Park, R.S. Lakes, Biomaterials, An Introduction, Springer, 2007

Ders İle İlgili Dosyalar