Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İLETİŞİM HUKUKU Birinci Düzey HİT 310 Seçmeli 6 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ MUSTAFA KOÇOĞLU
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. MUSTAFA KOÇER
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Konferans ve öğrenci merkezli çalışmalar
Dersin Amacı Öğrencilere basın rejimi, özel televizyon ve radyo rejimi, ticari ilan ve reklam rejimi, internet rejimi ve sinema rejimi gibi temellerde ilgili kanunları örneklerle açıklayarak öğrencilerin kitle iletişim hukuku konusunda temel düzeyde malûmat sahibi olmasını sağlamak bu dersin temel amacını oluşturmaktır.
Dersin Tanımı Medyanın kanun önündeki durumu bu dersin konusudur. Medya hukuku ile ilgili önemli kanunlar ve örnekleri bu dersin muhteviyatındadır.

Dersin İçeriği
1 Sosyal kurallar, iletişim ve hukuk
2 Kitle iletişim hukukuna giriş
3 Kitle iletişim özgürlüğü ve hukuki temelleri
4 Basın kanunu ve matbaacılık faaliyetlerinde temel kavramlar
5 Basın kanunda belirtilen suçlar, düzenlemeler ve basın özgürlüğü
6 Radyo ve TV Rejimi (6112 sayılı Kanun kapsamında)
7 RTÜK'' ün yapısı
8 RTÜK'' ün yapısı, yayın ilkeleri ve TRT Kanunu
9 Özel Radyo ve Televizyonlarda cezai müeyyidelere tabi olan yayınlardan örnekler
10 Ticari ilan, reklam ve tele-alışverişte yayın ilkeleri
11 Ticari reklam ve ilanlarda cezai müeyyidelere tabi olan yayınlardan örnekler
12 Hak kavramı, iletişim hukukunda cezai ve hukuki sorumluluk
13 İnternet yayıncılığı ve yasal düzenlemeler
14 Sinema rejimi
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Basın hukuku ile alakalı temel kavramlar öğrenilmiş olur.
2 Özel radyo ve televizyonlarda hangi yayın ilkelerinin gözetildiği görülür.
3 Yayın ilkeleri öğrenilerek yapılabilecek ve yapılamayacak yayınlar hakkında malûmat sahibi olunur.
4 Cezai ve hukuki sorumluluk kavranır.
5 Radyo ve TV rejimi hakkında malûmat elde edilir.
6 İnternet yayıncılığının hukuki boyutu hakkında bilgi sağlanır.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İletişim ve halkla ilişkiler ve tanıtım alanı ile ilgili bilimsel, toplumsal, ekonomik, yasal, siyasal, sosyal ve kültürel konularda disiplinler arası bir bakış açısıyla yeterli bilgi birikimine sahip olarak bu birikimle tutarlı ve kapsamlı fikirler oluşturup savunabilme becerisine sahip olur.
2 Halkla ilişkiler kuram ve modellerini ve alanı ile ilgili tarihsel gelişim sürecini bilir.
3 Yönetim-organizasyon ve örgütsel davranış hakkında bilgi sahibidir.
4 Halkla ilişkilerde araştırma, planlama, uygulama, ölçme ve değerlendirme ile ilgili bilgi ve beceri sahibi olup, ekip çalışmasına uyum sağlamaya ve zaman sınırlılığı içinde üretim yapmaya yetkindir.
5 Bütünleşik pazarlama iletişimi çerçevesinde halkla ilişkilerin ve tanıtımın önemini ve rolünü bilir.
6 Halkla ilişkilerde kriz yönetimi, risk yönetimi, imaj ve itibar yönetimi konusunda bilgi ve beceri sahibidir.
7 Stratejik iletişim yönetimine ilişkin medya planlaması ve teknikleri, sponsorluk ve kurumsal sosyal sorumluluk konusunda bilgi ve beceri sahibidir.
8 Yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, rapor yazma, yazılı raporları anlama ve etkin sunum yapabilme bilgi ve becerisine sahiptir.
9 Siyasal iletişim ve lobicilik; uluslararası halkla ilişkiler ve kamu diplomasisi ile ilgili bilgiye sahiptir.
10 Halkla ilişkiler ve tanıtım alanında kampanya, proje yönetimi ve etkinlik yönetimi ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir.
11 Alanı ile ilgili uygulamaları, yaratıcı ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, yorumlar ve alanına özgü araştırma, planlama, ürün geliştirme ve uygulama becerisine sahip olur.
12 Mesleği ile ilgili yenilikleri takip ederek, bu doğrultuda yaratıcı içerikler oluşturma ve uygulama yetkinliğine sahiptir.
13 Halkla ilişkiler alanıyla ilgili uluslararası, ulusal mevzuat, mesleki örgütlenmeler ve etik ilkeler hakkında bilgi sahibi olur ve çalışmalarında mesleki etik ilkelerini uygulama becerisine sahip olur.
14 İçinde bulunduğu toplumun ekonomik, sosyal ve siyasal politikalarını ve gündemini yakından izleyip sürdürülebilirlik çerçevesinde değerlendirme yetkinliğine sahip olarak alanıyla ilgili mesleki çalışmaların sürdürülebilir kalkınma hedefleri, kamu yararı kamu hizmeti gibi evrensel ve toplumsal boyuttaki etkilerine, hukuksal sonuçlarına duyarlı olur.
15 Medya mensuplarıyla ilişki yönetimi ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir.
16 Medya okuryazarlığı konusunda bilinçlidir ve farklı medya içeriklerini ve uygulamalarını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilir.
17 Yapay Zekâ tabanlı uygulamaları halkla ilişkiler araçlarında etkin ve etik bir biçimde kullanabilir.
18 İş hayatındaki uygulamalar ile iş sağlığı ve güvenliği hakkında bilgi ve deneyim sahibi olur.
19 En az bir yabancı dilde alanıyla ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olur.
20 Girişimcilik ve iş geliştirme konularında bilgi ve beceri ye sahip olur.
21 Alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini (yazılım, program, uygulamalar vb.) etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahip olur.
22 Alanı dışında, kişisel ilgi alanları doğrultusunda tercih ettiği konularda akademik bilgi ve perspektif sahibi olur.
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     93
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Kitle İletişim Hukuku; Prof. Dr. Nusret İlker Çolak; Oniki Levha Yayıncılık; 2013 Kitle İletişim Hukuku; Prof. Dr. Kayıhan İçel, Prof. Dr. Yener Ünver; Beta Yayınevi; 2013
Yardımcı Kaynaklar Medya Hukuku; Av. Dr. Barış Günaydın (Editör); T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları NO: 2545 Kitle İletişim Özgürlüğü; Melike Batur Yamaner, Özden Cankaya; Beta Yayınevi; 2012 Türkiye'de Basın Özgürlüğü; Yaşar Salihpaşaoğlu; Seçkin Yayıncılık; 2009

Ders İle İlgili Dosyalar