Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KENT ÇALIŞMALARI Birinci Düzey SOS204 Seçmeli 4 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri --
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR. ÖĞRETİM ÜYESİ CEYHAN YÜCEL
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı --
Dersin Veriliş Şekli Yüzyüze eğitim
Dersin Amacı Sosyoloji Bölümü öğrencilerine, toplumların ve toplulukların yaşam alanı olan yerleşmelerin çok yönlü doğasının gözlemlenmesi, anlaşılması ve yorumlanması konusunda bilgi ve deneyim kazandırılması.
Dersin Tanımı Ders kapsamında öğrencilere, insan topluluklarının ve toplumlarının fiziksel yaşam mekanı olan yerleşmeler hakkında bilgi verilmesi, yerleşmelerin ortaya çıkışları ve gelişimi, yerleşmelerde ölçek değişiminin ortaya çıkışı, yerleşmeler sistemi ve hiyerarşisi, kentleşme dinamikleri, kentlerin değişim ve dönüşüm süreçleri konusunda bilgi verilmesinin ardından; kentsel yaşam alanlarının planlanması ve düzenlenmesinin araçları, kentsel karar alma süreçlerini etkileyen dinamikler, kamusal mekan, kent ve kültür koruma konularında bilgi birikimi kazandırılması hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği
1 -Öğrencilerle tanışma ve ders ile ilgili açıklamalar -Yerleşme kavramı hakkında genel açıklamalar
2 -Yerleşmeleri oluşturan faktörler -Yerleşmeler sistemi ve hiyerarşisi
3 -Yerleşmelerin evrimi -Günümüzde kent
4 -Kent kavramı -Kentin nitelikleri
5 -Kent çalışmalarına katkı veren alanlar -Sosyoloji ve kent
6 -Mekan kavramı -Kentsel mekan ve bileşenleri
7 -Mekanın biçimlenmesinde ölçek ve oran
8 -Kentsel mekanın planlanması ve düzenlenmesi: Ülke ve bölge mekanı
9 -Arasınav
10 -Kentsel mekanın planlanması ve düzenlenmesi: Metropoliten mekan
11 -Kentsel mekanın planlanması ve düzenlenmesi: Kentsel mekanda planlama
12 -Kentsel mekanın planlanması ve düzenlenmesi: Kentsel mekanda tasarım
13 -Kamusal mekan ve kamusal mekan algısının değişimi
14 -Kent ve kültür ilişkisi bağlamında kentsel koruma
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Yerleşme ve yerleşme kademelenmesi hakkında bilgi sahibi olma
2 Kentin çok boyutlu doğasını analiz edebilme
3 Toplumların ve toplulukların nitelikleri ile kentsel mekan arasındaki ilişkileri anlayabilme
4 21. yüzyıl kentleşme dinamikleri konusunda gözlem yapabilme
5 Kentsel mekanın kamusal ve kültürel niteliklerini yorumlayabilme
6 Kentsel mekanda karar alma süreçleri konusunda bilgi sahibi olma
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Sosyoloji alanıyla ilgili gerekli olan kuramsal ve kavramsal bilgiye sahip olur.
2 Sosyoloji alanında edindiği bilgileri toplumsal yapıyı, kurum ve süreçlerin işleyişini ve toplumsal eylemi anlama ve açıklayabilmede kullanabilir.
3 Sosyoloji alanıyla ilgili temel kuramsal yaklaşımları ve kavramları kullanarak sosyolojik analizler yapabilir.
4 Sosyoloji alanında edindiği bilgileri toplumsal gerçekliği anlamada ve toplumsal sorunları çözmede kullanabilir.
5 Sosyoloji alanında edindiği temel bilgi ve becerileri ile yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
6 Sosyoloji alanıyla ilgili bir sosyal araştırmayı gözlem safhasından başlayarak lisans seviyesinde edindiği bilgi ve becerilerle kendi başına proje önerisi tasarlayarak bunu yazabilecek niteliğe ulaştırabilir.
7 Sosyoloji alanında edindiği bilgi ve beceriler ile eleştirel ve analitik düşünme yaklaşımı geliştirir.
8 Sosyoloji alanıyla ilgili yerel ve küresel düzeydeki gelişmeleri takip eder ve bunlara ilişkin öngörüde bulunabilir.
9 Sosyoloji alanıyla ilgili araştırma süreçlerini ilgilendiren etik sorunlara dair birikim sağlayarak hem mesleki hem de vatandaşlık gerekliliği olan toplumsal sorumluluğa dair olumlu tutum geliştirir.
10 Sosyoloji alanındaki araştırma yöntem ve tekniklerini disiplinler arası bir perspektifle sosyal süreçlere uygulayabilir.
11 -
12 -
13 -
14 -
15 -
16 -
17 -
18 -
19 -
20 -
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 6 6
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 9 9
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 6 6
Toplam iş yükü     90
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar Don Martindale&Gertrud Neuwrith, “Şehir-Modern Kentin Oluşumu-Weber”, 2000 / Atalık G. ve diğerleri, (1985), Şehircilik,İTÜ Matbaası, İstanbul. / Tekeli, İ., “Türkiye Cumhuriyet döneminde kentsel gelişme ve kent planlaması”, 75 Yılda Değişen Kent ve Mimarlık, Türkiye İş Bankası, İstanbul, 1-24 (1998). / Giritlioğlu, C., (1991), Şehirsel Mekan Ögeleri ve Tasarımı, İTÜ Mimarlık Fakültesi Baskı Atölyesi, İstanbul. / 20.Yüzyıl Kenti, İmge Yayınevi,Ankara, (2002). / Göçer, O., (1979) Şehirciliğe Giriş, Denizkuşları Matbaası, Konya. / Keleş,R.,(1984), Kentleşme ve Konut Politikası, A.Ü.S.B.F. ve Basın Yayın Y.O. Basımevi,Ankara / Keleş,R., (2002) Kentleşme Politikası, İmge Kitabevi, Ankara. / Aydemir, S. E., Kentsel Alanların Planlanması ve Tasarımı, KTÜ Yayını, Trabzon, 2004. / Tekeli,İ., (2000), Modernite Aşılırken Kent Planlaması, İmge Kitabevi, Ankara / Kamusal Mekan, 2004, Edt: Meral Özbek, Hil Yayın, İstanbul

Ders İle İlgili Dosyalar