Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ I Üçüncü Düzey HİT 221 3 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MUSTAFA KOÇER
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. MUSTAFA KOÇER
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Konferans
Dersin Amacı Bilimsel araştırma türlerinin neler olduğu, yöntem süreci, dipnot, kaynakça, tablo ve grafiklerin gösterimi konusunda öğrencileri bilgilendirmek.
Dersin Tanımı Araştırma tasarımı yapmak için gerekli temel kavramlar, araştırma süreci, dipnotlar ve kaynakça yazımı gibi temel araştırma yöntemleri ile ilgili tekniklerin incelendiği bir derstir.

Dersin İçeriği
1 Bilimsel düşünce ve Bilgi kaynakları
2 Bilim kavramı, Bilimsel araştırma ve teknolojik gelişmenin önemi
3 Bilimsel araştırmalarda amaç ve araştırma türleri
4 Nitel araştırma desenleri
5 Nitel ve nicel araştırma teknikleri arasındaki benzerlik ve farklılıklar
6 Araştırma konusunun seçimi ve geçici plan hazırlanması
7 Kaynakların araştırılmasında kütüphanelerden yararlanma
8 Kaynakların bilimsel düzeylerinin belirlenmesi ve okunup değerlendirilmesi
9 Araştırmanın yazılması 1: Uslup ve metnin yazılması
10 Araştırmanın yazılması 2: Biçimsel koşullar
11 Araştırmanın yazılması 3: Metin aktarmaları, yapay zekadan üretilen bilgilerin aktarılmasında dikkat edilmesi gerekenler ve bilimsel etik davranışı
12 Araştırmanın yazılması 4: Dip notların ve kaynakçanın yazılımı_1
13 Araştırmanın yazılması 4: Dip notların ve kaynakçanın yazılımı_2
14 Araştırma metninin bilgisayarda yazılmasında biçimsel kurallar
15 E-kaynaklar ve Çizelgeler, şekiller ve bunların metin içinde kullanılması
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Bilgi kaynakları, bilimsel araştırma, bilimsel düşünme kavramlarını bilir.
2 Bilimsel araştırmalarda amaç ve bilimsel araştırma türlerini öğrenir.
3 Nitel ve nicel araştırma yöntemleri arasındaki farklılıkları bilir.
4 Araştırma konusunu belirlerken dikkat edilecek hususları bilir.
5 Araştırma konusunu nasıl sınırlandırması gerektiğini öğrenir.
6 Kaynakların araştırılmasında kütüphanelerden nasıl yararlanacağını öğrenir.
7 Kaynakların bilimsel niteliklerinin belirlenmesi ve değerlendirilme kriterlerini bilir.
8 Araştırma sürecini ve yazımında dikkat edilmesi gereken hususları öğrenir.
9 Önrapor hazırlamayı ve rapor hazırlamayı öğrenir.
10 Doğrudan ve dolaylı aktarma, kaynak gösterme konularını öğrenir. Bilimsel araştırmalarda intihal hakkında bilgi sahibidir.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Türk Dili ve edebiyatı alanında araştırma ve çalışma için temel bilgi ve becerileri kazanır.
2 Türk Dili ve edebiyatı alanındaki kavram ve teorileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir.
3 Türk Dili ve edebiyatının başlangıçtan günümüze kadarki tarihi gelişim ve değişimine vakıf olur.
4 Türk Dili ve edebiyatı konularında ileri düzey araştırma ve çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir
5 Osmanlı Türkçesiyle yazılmış edebi metinleri okuma, yazma ve anlama bilgi ve becerisine sahip olur.
6 Türkçeyi doğru, güzel ve etkili bir şekilde kullanır.
7 Türk halk kültürü ve edebiyatının sözlü-yazılı ürünlerini ve kaynaklarını tanır
8 Dil ve edebiyat alanlarındaki duyarlılık ve zevkini geliştirir.
9 Bilimsel düşünmeyi öğrenir.
10 Mesleki terminolojiye hâkim olur.
11 Türk Dili ve edebiyatı alanıyla ilgili bilgi ve dökümanlara internet ve kütüphaneler aracılığıyla ulaşabilir.
12 Disipline ilişkin sorunları görme, eleştirel bakış açısıyla değerlendirme ve çözüm üretme yetisi kazanır.
13 Alanla ilgili karşılaşılan problemleri çözmeye dayalı öneriler geliştirebilir.
14 Türk Dili ve edebiyatının etkilendiği din, düşünce ve sanat hareketlerini ve bunların izlerini tespit eder.
15 Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirmeler yapabilir.
16 Akademik çevreyi tanır.
17 Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin farkına varır.
18 Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesine sahip olur
19 Bilimsel ve mesleki etik ve sorumluluk sahibi olur.
20 Yaşadığı dünya, içinde bulunduğu toplum ve kendisi hakkında eleştirel bir anlayışa sahip olur.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 2 30
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 15 1 15
Ödevler 1 24 24
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 3 8 24
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 3 10 30
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     125
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Dinler, Zeynel. (2006). Bilimsel Araştırma ve E-kaynaklar. Bursa: Ezgi Yayınları.
Yardımcı Kaynaklar Haluk Geray, Toplumsal Araştırmalarda Nicel ve Nitel Yöntemlere Giriş: İletişim Alanından Örneklerle, 3. b., Ankara: Genesis, 2011.Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi, 11. b., Ankara: Nobel, 2002. Rauf Arıkan, Araştırma Teknikleri ve Rapor Hazırlama, Ankara: Asil, 2007. Jacques Barzun ve Henry F. Graff, Modern Araştırmacı, çev. Fatoş Dilber, 7. b., İstanbul: TÜBİTAK, 1999. Cavit Orhan Tütengil, Sosyal Bilimlerde Araştırma ve Metod, 3. b., İstanbul: İÜ İktisat Fakültesi, 1975.

Ders İle İlgili Dosyalar