Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KÜRESELLEŞME, POPÜLER KÜLTÜR VE MEDYA İkinci Düzey KLM 514 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Dr. Öğr. Üyesi Çilem Tuğba Koç
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Anlatım
Dersin Amacı Bu dersin amacı, popüler kültür literatürünü öğrencilere tanıtarak, öğrencilere tartışma yapabilecek beceriyi kazandırmaktır.
Dersin Tanımı Popüler kültürel ilişkili olan kitle kültürü, tüketim kültürü, yüksek kültür ve alçak kültür gibi temel kavramlar ders boyunca ele alınmaktadır. Ayrıca, dersle birlikte popüler kültür pratikleri “kültür endüstrileri” ve eleştirel teori altında yeniden değerlendirilmektedir.

Dersin İçeriği
1 Kültüre ve Popüler Kültüre Getirilen Yaklaşımlar
2 Kitle Kültürünün Doğuşu ve Modern Çağ
3 Tüketim Kültürü, Yüksek Kültür ve Alçak Kültür Tartışmaları
4 Popüler Kültürde Kullanım ve Değişim Değerleri
5 Fordist ve Postfordist Dönemde Tüketim Kültürü
6 Fordist ve Postfordist Dönemde Tüketim Kültürü
7 Türkiyede Neo-liberal Medya Politikaları ve Popüler Kültür
8 Frankfurt Okulu ve Eleştirel Teori
9 Frankfurt Okulu ve Eleştirel Teori
10 Adorno Perspektifinden Popüler Müzik ve Popüler Kültürü Anlamak
11 Popüler Kültür ve Kimliğin Giyimle İfadesi
12 Popüler Kültür ve Medya Gösterisi
13 Küreselleşme İdeolojisi ve Popüler Kültür
14 Kültürel Çalışmalar Perspektifinden Popüler Kültür Yaklaşımları
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Popüler kültürle ilişkili olan temel kavramları öğrenir.
2 Gündelik hayattaki "popüler kültür" pratiklerini sorgular.
3 Popüler kültüre getirilen yaklaşımları öğrenir.
4 Kültür endüstrilerinin bir parçası olan medya ve bilinç yönetimi arasındaki ilişkiyi kavrar.
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kültürel Çalışmalar alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
2 Kültürel Çalışmalar alanında yerli/yabancı yazılı kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
3 Kültürel Çalışmalar alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
4 Kültürel Çalışmalar alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerle; alanında karşılaşılan sorunları, ileri düzeyde yöntem/teknikler ve bilişim/iletişim teknolojilerini kullanarak çözümler.
5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler üretir. Alanında edindiği uzmanlık bilgisini, sorun çözme ve uygulama becerilerini kullanarak farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
6 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmada bağımsız olarak çalışır. Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
7 Kültürel Çalışmalar alanında edindiği uzmanlığı kullanarak sorumluluğu altındaki kişi ve grupların öğrenmesini teşvik eder. Toplumun siyasi, iktisadi, ahlaki duyarlılığı hakkında çözümlemeler yapar.
8 Kültürel Çalışmalar alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, çalışmalarına uygular. Tarihi-kültürel çevrenin korunmasıyla ilgili çalışmaları, bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri yayar.
9 Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla inceler, geliştirir, değerlendirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer.
10 Alanında yeni fikirlerin analizini, sentezini ve eleştirel değerlendirmesini yapar. Özgün bir çalışmayı, programı veya projeyi bağımsız olarak zamanında ve istenilen nitelikte gerçekleştirerek ilgili alanda bilimsel çalışmalara katkıda bulunur.
11 Kültürel Çalışmalar alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara iletişim araçlarıyla aktarır. Alanında strateji belirler, politika geliştirir, uygulama aşamalarını planlar ve elde edilen sonuçları paylaşır.
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 3 9 27
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 1 20 20
Toplam iş yükü     149
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 80
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   80
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   20
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Swingwood, Alan: Kitle Kültür Efsanesi, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara, 1996. Adıgüzel, Yusuf: Kitle Toplumunun Açmazları: Kültür Endüstrisi, Şehir Yayınları, İstanbul, 2001. Alemdar, K.&Erdoğan,İ. : Öteki Kuram, Erk Yayınları, Ankara, 2002. Alemdar, K.&Erdoğan,İ. : Popüler Kültür ve İletişim, Erk Yayınları, Ankara, 2005. Dellaloğlu, F. Besim: Frankfurt Okulu’nda Sanat ve Toplum, Bağlam Yayınları, Ankara, 2000. Erol, Ayhan: Popüler Müziği Anlamak, Kültürel Kimlik Bağlamında Popüler Müzikte Anlam, Bağlam Yayıncılık, İstanbul, 2005. Kızılçelik, Sezgin: Frankfurt Okulu, Anı Yayıncılık, Ankara, 2000. Özbek, Meral: Popüler Kültür ve Orhangencebay Arabeski, İletişim Yayınları, İstanbul, 2003. Crane, Diana: Moda ve Gündemleri Giyimde Sınıf, Cinsiyet ve Kimlik, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2003. Debord, Guy: Gösteri Toplumu, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 1996.
Yardımcı Kaynaklar Adorno, W. Theodor: “Kültür Endüstrini Yeniden Düşünürken”, Yaz 2003, Sayı:36, Cogito Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. Attali, Jacques: Gürültüden Müziğe, çev: Gülüş Gülçigil Türkmen, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2005. Çelik, Celaleddin: Kitle İletişim Araçları ve Popüler Kültür İlişkisine Sosyolojik Bir Yaklaşım, Medyada Yeni Yaklaşımlar, Metin Işık (Ed.), Eğitim Kitapevi Yayınları, Konya, 2004. Çelikcan, Peyami: Müziği Seyretmek, Yansıma Yayınları., Ankara, 1996. Finkelstein, Sidney: Müzik Neyi Anlatır, Kaynak Yayınları, İstanbul, 2000. Frith Simon: Popüler Müziğin Endüstrileşmesi, Müzik ve İletişim. Çivi yazıları, İstanbul, 2000. Gans, J.Gans: Popüler Kültür ve Yüksek Kültür, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2005. 110 Garamond, Peter: The Oxford Companion To Popular Music, Oxford University Press, New York, 1991. Güngör, Nazife.: Arabesk: Sosyo-Kültürel Açıdan Arabesk Müzik, Bilgi Yayınevi, Ankara, 1990. Gürbilek, Nurdan: Vitrinde Yaşamak, 1980’lerin Kültürel İklimi, Metis Yayınları, İstanbul, 1992. Işık, Metin: Kitle İletişim Sistemleri, Eğitim Kitabevi, Konya, 2002. Le Bon, Gustave: Kitleler Psikolojisi, Hayat Yayıncılık, İstanbul, 2001. Lull, James: Popüler Müzik ve İletişim. Çivi yazıları, İstanbul, 2000. Mutlu, Erol: Globalleşme, Popüler Kültür ve Medya, Ütopya, Ankara, 2005. Mutlu, Erol: İletişim Sözlüğü, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara, 2004. Oskay, Ünsal: Müzik ve Yabacılaşma, Der Yayınları, İstanbul, 1995. Solmaz, Metin: Türkiye’de Pop Müzik Dünü ve Bugünü ile bir İntiflak Masalı, Pan Yayınları, İstanbul, 1996. Tekelioğlu, Orhan: Pop Yazılar: Varoştan Merkeze Yürüyen Halk Zevki , Telos Yayıncılık, İstanbul, 2006. Turinay, Necmettin: Kültür, Dil ve Sanata Dair, Akçağ Yayınları, Ankara, 1996. Weber, Samuel.: “Eleştirel Kuram ve Okuma”, Yaz 2003, Sayı:36, Cogito Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. Wicke, Peter: Mozart’tan Modonna’ya: Popüler Müziğin Bir Kültür Tarihi”, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2004. Williams, Raymond: Kültür, İmge Yayınevi, Ankara, 1993.

Ders İle İlgili Dosyalar