Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
MESLEKİ METİNLER II-KELAM İkinci Düzey TİB 0508 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. MURAT SERDAR, Yrd. Doç. Harun Işık
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yrd. Doç. Harun Işık
Dersin Veriliş Şekli Yüzyüze
Dersin Amacı Mesleki metinler konusunda beceri kazandırmak.
Dersin Tanımı Mesleki metinlerin tanıtımı ve tahlili.

Dersin İçeriği
1 Ebû Hanîfe/Fıkhul-ekber tanıtımı ve metninden örnek
2 Eş´arî´nin/el-Luma fi^r-redd alâ ehliz-zeyğ vel-bida tanıtımı ve metninden örnek
3 Eşarî/el-İbane an usûlid-diyâne tanıtımı ve metninden örnek
4 Matürîdî/Kitâbüt-tevhîd. tanıtımı ve metninden örnek
5 Matürîdî/Kitâbüt-tevhîd metninden örnek
6 Bâkıllânî/Kitâbüt-temhîd tanıtımı ve metninden örnek
7 Bâkıllânî/Kitâbüt-temhîd metninden örnek
8 Abdulkahir el-Bağdâdî/ Usulu´d-Din metninin tanıtımı ve örnek
9 Cüveynî Kitâbül-irşâd, Akîdetün-nizâmiyye tanıtımları ve metinlerden örnekler
10 Hakîm Semerkandî/es-Sevâdül-a zam tanıtımı ve metninden örnek
11 Hakîm Semerkandî es-Sevâdül-a zam metninden örnek
12 Pezdevî/Usulüd-dîn tanıtımı ve metninden örnek
13 Pezdevî/Usulüd-dîn metninden örnek
14 Seyyid Şerif Cürcani, Şerh'ul-Mevakıf metninden örnek
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 İlk dönem Kelam kaynaklarını analiz eder
2 İlk dönem Kelam kaynaklarındaki kelam metotlarını analiz eder.
3 Kaynakları konuları dil ve üslüp özellikleri bakımından irdeleme, İslam inanç esaslarının müdafaasında izlediği yöntemleri öğrenme.
4 İlk dönem Kelam kaynaklarını analiz eder.
5 İlk dönem Kelam kaynaklarını mukayese eder.
6 İlk dönem Kelam kaynaklarını okuma ve anlama becerisini geliştirir.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuran ayetlerinin manalarını anlayıp kavrar, yorum yapma kabiliyetini geliştirir.
2 Kuran meallerini ve tefsirlerini yakından tanır, aralarında mukayese yapabilir.
3 İlahiyat alanındaki ortaya çıkacak yeni problemleri Kur’an, Sünnet ve bunlara bağlı diğer delillerden yararlanarak bilimsel anlamda ifade etme ve topluma objektif veriler üretmek.
4 Temel İslam ilimleriyle ilgili konuları tasavvufi açıdan yorumlar.
5 Kuran ve yorumuyla ilgilenenelerle uluslararası düzeyde görüş alışverişinde bulunabilme becerisi kazanır.
6 Hadis ve sünnet kavramlarının anlam alanlarını bilir. Kur’an’ın anlaşılmasında sünnetin önemini bilir. Kur’an-sünnet ilişkisini bilir.
7 Tarihi süreçte ve günümüzde hadis ve sünnet konularıyla ilgili tartışılmış ve tartışılmakta olan konuları bilir. Üzerlerinde tartışmalar süren konuları değerlendirir. Problemlerle ilgili çözüm önerileri sunar.
8 Hadis ilminde kavramsal olarak tenkidin nasıl gerçekleştiğini bilir. İslam kültür tarihindeki tenkid zihniyetini örneklerle inceleme ve tartışma imkanı bularak bu konuda perspektif kazanır. Batıda uygulanan tenkid yöntemlerini öğrenir ve yöntemler arasında karşılaştırma yapar.
9 İslâm Mezhepleri Tarihi’ni konuları ve amaçları bakımından, ayrıca diğer din bilimleriyle ilişkisi açısından tanır.
10 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin oluşum ve gelişim sürecini anlar, değerlendirir ve yorumlar.
12 İslam Mezhepleri Tarihinin temel kaynakları, metodolojisi ile erken dönemlerden itibaren ortaya çıkmış olan ana dini akımları/mezhepleri tanır.
13 İslam inanç esaslarını tarihsel süreç ışığında kavrar ve analiz eder.
14 Mezhepler arası teolojik farklılıkların siyasal ve sosyal arka planını anlar ve değerlendirir.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 4 56
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 3 30
Ödevler 3 5 15
Sunum / Seminer hazırlama 2 2 4
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 25 25
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     148
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 70
Kısa sınav 0 0
Ödev 5 30
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Ebû Hanîfe/Fıkhul-ekber Eşarînin/el-Luma fir-redd alâ ehliz-zeyğ vel-bida Eşarî/el-İbane an usûlid-diyâne Matürîdî/Kitâbüt-tevhîd. Bâkıllânî/Kitâbüt-temhîd
Yardımcı Kaynaklar Cüveynî Kitâbül-irşâd, Akîdetün-nizâmiyye Hakîm Semerkandî/es-Sevâdül-a zam Pezdevî/Usulüd-dîn

Ders İle İlgili Dosyalar