Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
EKSERJİ VE ENTROPİ ANALİZİ İkinci Düzey ESM 604 2 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri ÖN KOŞUL DERSİ YOK
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. NESRİN KAYATAŞ DEMİR
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Sözlü anlatım
Dersin Amacı İleri termodinamik konusu olan 2. kanun analizi ekserji hesaplamalarını yapmak ve bunun termodinamik sistemlere uygulayabilir hale gelmek.
Dersin Tanımı Temel termodinamik kavramları ve kanunları: Entropi üretimi ve kayıp kullanabilir iş, Gouy-Stodala Teoremi, Birden Fazla Isı Deposu Olan Sistemler. Adyabatik Sistemler. Kararlı Akış Proseslerinin Kullanabilirliği (Ekserji). Kullanabilirlik ve Ekserji: Kararlı olan ve Olmayan Akış Kullanabilirliği ve Ekserji.

Dersin İçeriği
1 Temel termodinamik kavramları ve kanunları: Entropi üretimi ve kayıp kullanabilir iş
2 Birden Fazla Isı Deposu Olan Sistemler
3 Adyabatik Sistemler.
4 Kararlı Akış Proseslerinin Kullanabilirliği (Ekserji).
5 Kullanabilirlik ve Ekserji: Tarihi Gelişimi.
6 Kararlı olan ve Olmayan Akış Kullanabilirliği ve Ekserji
7 Tersinmez sistemlerin ve Proseslerin Karakteristik Özellikleri .
8 Akış ortamında viskoz harcanım: Entropi Üretimi ve viskoz harcanım Arasındaki İlişki.
9 Laminer Rejim. Türbülanslı Rejim.Geçiş Rejimi.
10 Viskoz ve Viskoz Olmayan Geçiş Rejimi.
11 Taşınımla ısı transferi: Yerel Entropi Üretim Oranı.
12 Akışkan Sürtünmesi ve Isı Transferi Tersinmezliği
13 Ekserji ve entropi analizlerinin farklı sistemlere uygulanması
14 Ekserji ve entropi analizlerinin farklı sistemlere uygulanması
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Termodinamiğin ikinci kanununu hal değişimlerine uygulamak
2 Mühendislik işlemlerinde yaygın olarak karşılaşılan ve entropi olarak adlandırılan yeni özeliği tanımlamak
3 Entropinin artışı ilkesinin ne olduğunu açıklamak
4 İzantropik hal değişimleri olarak isimlendirilen ideal hal değişimlerini incelemek
5 Entropi dengesini çeşitli sistemlere tanıtmak ve uygulamak
6 Termodinamiğin ikinci yasası ışığında, mühendislik düzeneklerinin verimlerini veya etkinliklerini incelemek
7 Bir sistem, iki belirli hal arasında bir hal değişimi geçirirken, elde edilebilen en fazla yararlı iş olan ersinir işi tanımlamak
8 Tersinmezliklerin bir sonucu olarak, hal değişimi sırasındaki harcanmış iş potansiyeli olan tersinmezliği tanımlamak
9 İkinci yasa verimliliği terimini tanımlamak
10 Ekserji dengesi ilişkisini geliştirmek ve Ekserji dengesini kapalı sistemlere ve kontrol hacimlerine uygulamak

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Farmakoloji ve toksikoloji alanındaki her türlü bilgiyi (zehirlenme, kirlilik, ilaç kullanımı v.b.) derlemek ve değerlendirmek.
2 Farmakoloji ve toksikoloji ile ilgili alanlar hakkında derinlemesine bilgilere sahip olmak. Farmakoloji ve toksikoloji alanındaki sorunları çözebilmek.
3 Farmakoloji ve toksikoloji alanındaki olayları kavramsallaştırmak, bilimsel yöntemleri analiz etmek, sonuçları yorumlamak, sorunlar için yöntem veya analiz oluşturmak ve elde edilen verilere göre çözümler sunmak.
4 Farmakoloji ve toksikoloji alanında edindiği bilgileri kullanarak halk ve hayvan sağlığı için ilaç kullanımı, besin maddelerinde kalıntılar ve çevre toksikolojisi ile ilgili sorunların tanımlanması ve çözümüyle ilgilenen komisyonların faaliyetlerini yönetmek
5 Farmakoloji ve toksikoloji alanındaki güncel bilgileri (bilimsel bilgi, düzenleme v.b.) izleyebilmek, kullanabilmek ve değiştirebilmek
6 Yabancı dil (İngilizce)’de yayınlanan kaynakları okuyup anlayabilme
7 Yerli ve yabancı bilim insanları ile sözlü ve yazılı iletişime geçebilme
8 Farmakoloji ve toksikoloji ile ilgili makaleler yazabilmek ve ulusal ve uluslar arası dergilerde yayın yapma becerisi kazanmak.
9 Bilimsel toplantılarda farmakoloji ve toksikoloji ile ilgili konularda sunum yapabilme
10 Farmakoloji ve toksikolojide kullanılan analitik yöntemleri bilme
11 Araştırmalardan elde edilen bilgilerin en önemli kazanım olduğunu bilmek ve yaşam boyu öğrenmeyi amaç edinmek.
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 7 5 35
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 12 12
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 2 10 20
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 18 18
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 3 8 24
Toplam iş yükü     185
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Mühendislik Yaklaşımıyla Termodinamik (Yunus Ali Çengel)
Yardımcı Kaynaklar Ekserji (İbrahim Dinçer) Advanced Thermodynamic

Ders İle İlgili Dosyalar