Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TARİH METODOLOJİSİ VE BİBLİYOG. I Birinci Düzey TAR 203 3 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. CENGİZ KARTIN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. CENGİZ KARTIN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Tarih ilminin alanının belirlenmesinde izlenen metodoloji ve bilgi birikimini sağlamak ve bir çalışmanın kaleme alınması esnasında izlenecek yöntemin belirlenmesi.
Dersin Tanımı TAR 203 TARİHİ METODOLOJİSİ VE BİBLİYOGRAFYA I

Dersin İçeriği
1 Müfredat ve Kaynak Tanıtımı
2 Tarih Nedir, Konusu, Mana ve Faydası,
3 Tarih Telakkisi ve Gelişimi (Hikayeci, Öğretici, Araştırıcı),
4 Tarihin Faydalandığı İlim Dalları
5 Tarihin Kaynakları (Yazılı, Sözlü, Görsel)
6 Kaynakların Tenkidi
7 Eserin Hazırlık Safhası (Konunun Tespiti, Bibliyografyanın Tespiti)
8 Arşivler, Kütüphaneler ve Gazeteler
9 Bir Eserin Omurgasının Tespiti
10 Yüksek Lisans ve Doktora Süreçleri ve Tez Hazırlama
11 Dipnot Nedir ve Yazım Şekilleri
12 Bibliyografya Nedir ve Yazım Şekilleri
13 Dipnot ve Bibliyografyanın Farklı Kullanımları ve Yazım Tarzları
14 Genel Değerlendirme.
15
16 -
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Tarihin tanımı, alanı ve faydasını öğrenecektir.
2 Tarihin bir ilim olarak gelişme safhalarını öğrenecektir
3 Tarihin kaynaklarını ve tasnif şeklini öğrenecektir
4 Arşiv, kütüphane çalışmasını öğrenir
5 Elde ettiği malzemeyi tarihçi gözüyle tahlil eder.
6 Tarihe dair bir konuda ilmi metotları kullanarak modern bir araştırma ortaya koyabilir
7 Tarih bibliyografyası hakkında genel kaynak bilgisi edinmesi
8 Tarihin ne olduğu üzerinde tartışarak, yorum yapabilmesi
9 Tarihin yararı ve bunun ülke ve dünya için önemi hakkında kazanımlar elde etmesi
10 Tarihe farklı alanların perspektifinden bakabilme becerisi edinmesi

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Tıbbi dokümantasyon ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
2 Temel mesleki kavram ve tanımları ile temel mesleki dil bilgisi yeterliklerinin kazanır
3 Tıbbi istatistikler ile ilgili verileri derler ve bilimsel metotlarla analiz ederek sonuçları periyodik olarak ilgililere raporlar.
4 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip içerisinde yer alarak kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir.
5 Örgüt içi ile dışı sözlü ve yazılı iletişim kurar.
6 Sağlık sistemi içerisinde bulunan kurum ve kuruluşları tanır, Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanında çalışan bir birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun hareket eder.
7 Hastane Bilgi Yönetim Sistemi kullanımı konusundaki bilgi ve becerisiyle hastanın sosyal güvencesine göre kayıt, provizyon, talep alımı, taburculuk ve faturalama işlemlerini yapar ilgili istatistikleri hazırlar.
8 Tıbbi dokümantasyon ve arşiv işlemlerini, tıbbi kayıtları, tıbbi raporlamaları ve mesleki yazışmaları Türk dilinin kurallarına uygun olarak etkin ve hızlı bir şekilde yapar.
9 Tıbbi arşivlerin oluşturulması ve işletilmesi için gerekli mevzuat bilgisi ile hasta dosyalarının hareketliliğini, güvenliğini ve korunmasını sağlayarak tıbbi arşiv hizmetlerini yürütür.
10 Her çeşit büro araç-gereç ve makinelerini etkin bir şekilde kullanarak gerektiğinde basit bakım ve onarımlarını yapar.
11 Hasta ve hasta yakınlarına danışmanlık hizmeti sunar.
12 Alanında birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilinci kazanır.
14 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki kaynakları izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
15 Türkçeyi ve beden dilini doğru, etkili kullanır.
16 Tıbbi sekreterlik ilkelerini ve kurallarını bilir. Hasta haklarına ve hasta mahremiyetini korur.
17 Kurum içi ve dışı yazışmaları yapar, belgeleri sınıflayıp dosyalar, organize eder ve dosyalama tekniklerine göre arşivler.
18 Hastalıkları-işlemleri ve sağlıkla ilgili sorunları belirlenen uluslararası sınıflandırma sistemlerine göre kodlama işlemlerini yapar.
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 10 1 10
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 15 1 15
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 15 1 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     70
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Ahmet Şimşek, Tarih İçin Metodoloji, Pegem Yay., İstanbul 2015, Mübahat Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usul, Kubbealtı Neşriyat, İstanbul 1996. Zekeriya Kurşun, Tarih Metodolojisi.
Yardımcı Kaynaklar Ahmet Şimşek, Tarih Nasıl Yazılır Tarih Yazımı için Çağdaş Bir Metodoloji, Tarihçi Kitabevi, İstanbul, 2011 Mübahat Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usul Zeki Velidi Togan, Tarihte Usul Emin Yolalıcı, Türk Tarihinin Kaynakları

Ders İle İlgili Dosyalar