Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
HİNDİSTAN’DA MASALLAR VE DESTANLAR İkinci Düzey GAÇ 518 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. ALİ KÜÇÜKLER
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Bu derste sadece Hint edebiyatı değil, dünya edebiyatına da önemli katkı sağlamış Hint masalları ve destanlarının tanıtılması amaçlanmaktadır. Böylelikle Güney Asya kültürünü oluşturan değerlerin anlaşılmasına katkı sağlanması; akademik çalışmalarda başvurulabilecek malzeme, kuram ve yöntem konusunda farkındalığın oluşturulması hedeflenmektedir. Bu amaçla Türkçeye çevirisi yapılmış Pañçatantra, Kathāsaritsāgara ve Hitopadeşa masal kitapları üzerinden Hint masalları; özet metinler ve ikincil kaynaklar üzerinden de Mahābhārata ve Rāmāyaṇa destanları ele alınacaktır.
Dersin Tanımı

Dersin İçeriği
1 Tanışma, dersin tanıtımı ve giriş - Masal, Destan, Mit ve Efsane nedir? - Genel hatlarıyla Hint edebiyatı - Dersin müfredatı ve ölçme yöntemleri - Sınav/Ödev konularının seçimi hakkında bilgilendirme
2 Masal nedir? - Edebi bir tür olarak masallar. - Masal türleri nelerdir, ATU indeks nedir? - Hindistan’da masallar - Sınav/Ödev konularının kararlaştırılması
3 Akademik çalışma konusu olarak masallar - Dünyada masal çalışmalarının geçmişi, - Türkiye’de masal çalışmalarının geçmişi, - Axel Olrik’in epik kuralları, değerlendirilecektir.
4 Masalların, kuram ve yöntemlerle incelenmesi - Artzamanlı (Diachronic) yaklaşımlar, - Eşzamanlı (Synchronic) yaklaşımlar, - Vladimir Propp’un biçimbilimsel yaklaşımı, masal çözümleme yöntemi, değerlendirilecektir.
5 Hitopadeşa - Hitopadeşa’nın yazarı ve yazıldığı dönem, - Edebi bir eser olarak özellikleri ve önemi, - Çerçeve öykü ve öne çıkan karakterler, - Propp’un kuramı bir masala nasıl uygulanır değerlendirilecektir.
6 Hitopadeşa - Seçilen masallar üzerinden Hitopadeşa’nın incelenmesi - Öğrencilerden bir masala hazırlanarak derste tanıtımını yapması, Propp’un kuramı çerçevesinde değerlendirmesi beklenecektir.
7 Pañçatantra - Pañçatantra’nın yazarı ve yazıldığı dönem - Edebi bir eser olarak özellikleri ve önemi, - Çerçeve öykü ve öne çıkan karakterler, değerlendirilecektir.
8 Pañçatantra - Seçilen masallar üzerinden Pañçatantra’nın incelenmesi: - Öğrencilerden bir masala hazırlanarak derste tanıtımını yapması; bu masalın malzeme olarak kullanılarak, sosyal bilimler alanında güncel bir kuram çerçevesinde incelemesi istenecektir.
9 Şukasaptati (Papağanın Yetmiş Masalı) - Şukasaptati’nin yazarı ve yazıldığı dönem - Edebi bir eser olarak özellikleri ve önemi - Çerçeve öykü ve öne çıkan karakterler - Öğrencilerden seçtiği bir masalı derste tanıtması; ders sürecinde inceledikleri masal kitapları üzerinden Hint Masal Edebiyatını değerlendirmeleri beklenecektir.
10 Hindistan’da Destanlar - Edebi bir tür olarak destanlar, - Hint destanları hakkında genel bilgi, - Hint edebiyatı içinde destanların yeri, değerlendirilecektir.
11 Mahābhārata - Mahābhārata’nın yazarı ve yazıldığı dönem - Edebi bir eser olarak özellikleri ve Hint edebiyatı içindeki yeri, - Çerçeve öykü ve öne çıkan karakterler, değerlendirilecektir.
12 Mahābhārata - Mahābhārata ile ilgili basılı ve görsel/işitsel malzemeler üzerinden yapılan incelemeler derste tartışılacaktır.
13 Rāmāyaṇa - Rāmāyaṇa’nın yazarı ve yazıldığı dönem - Edebi bir eser olarak özellikleri ve Hint edebiyatı içindeki yeri - Çerçeve öykü ve öne çıkan karakterler değerlendirilecektir.
14 Rāmāyaṇa - Rāmāyaṇa ile ilgili basılı ve görsel/işitsel malzemeler üzerinden yapılan incelemeler derste tartışılacaktır.
15 Sunumlar - Ders içeriğinde elde edilen bilgilerin kalıcılığını sağlamak ve öğrencilerin araştırma/yazma/sunma gibi akademik yeterliliklerini artırabilmek amacıyla dönemin ilk iki haftasında belirlenen konularda sunumlar yapılacaktır.
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Masal, destan, mit, efsane gibi edebi türleri tanır
2 Güney Asya edebiyatı ve kültürüne yönelik temel düzeyde bilgilenir
3 Hint masal ve destanları konusunda akademik çalışmalara temel oluşturabilecek düzeyde bilgi edinir
4 Kuram ve yöntem olarak masalların nasıl inceleneceği konusunda teorik açıdan bilgilendirerek, pratiğe dönüştürme konusunda deneyim kazanır,
5 Bilimsel araştırma ve yazma yeterliliği artar,
6 Yaratıcı düşünme ve kavramsal açıdan farkındalığı gelişir,
7 Grup çalışması konusunda deneyim elde edilir,
8 Sunum becerilerini gelişir,
9 Akademik yayın sürecinin işleyişi hakkında deneyim kazanır.
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Sanat Tarihi alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
2 Sanat Tarihi alanında yerli/yabancı yazılı ve görsel kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
3 Sanat Tarihi alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
4 Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerle; alanında karşılaşılan sorunları, ileri düzeyde yöntem/teknikler ve bilişim/iletişim teknolojilerini kullanarak çözümler.
5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler üretir. Alanında edindiği uzmanlık bilgisini, sorun çözme ve uygulama becerilerini kullanarak farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
6 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmada bağımsız olarak çalışır. Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
7 Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlığı kullanarak sorumluluğu altındaki kişi ve grupların öğrenmesini yönlendirir. Toplumun kültür-sanat duyarlılığını geliştirir.
8 Sanat Tarihi alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular. Tarihi-kültürel çevrenin korunmasıyla ilgili çalışmaları, bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri yayar.
9 Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla inceler, geliştirir, değerlendirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer.
10 Alanında yeni fikirlerin analizini, sentezini ve eleştirel değerlendirmesini yapar. Özgün bir çalışmayı, programı veya projeyi bağımsız olarak zamanında ve istenilen nitelikte gerçekleştirerek ilgili alanda bilimsel çalışmalara katkıda bulunur.
11 Sanat Tarihi alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara iletişim araçlarıyla aktarır. Alanında strateji belirler, politika geliştirir, uygulama aşamalarını planlar ve elde edilen sonuçları paylaşır.
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 0 0 0
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     0
AKTS     0.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   0
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   0
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   0
Genel toplam   0

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar Arıcı, A. F. (2004). “Tür Özellikleri ve Tarihlerine Göre Türk ve Dünya Masalları”. A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi (26). s. 159-169. Aytaç, G. (2016). Genel Edebiyat Bilimi. Doğu Batı Yayınları Boratav, P. N. (2021). Zaman Zaman İçinde. İmge Kitabevi Can, H.D., Özcan, A. B. (Çev.) (2002). Ramayana. Dost Kitabevi Yayınları. Carrière, J. (1991). Mahabharata. Can Yayınları Çıraklı, M. Z. (2010). “Edebi Türler: Kuramdan Soruna”. Hece (161). s. 78-84 Kaya, K. (2003). Hint Edebiyatı Seçkisi: Okyanusun Kıyısında. İmge Yayınevi. Kaya, K. (Çev.) (2019). Papağanın Yetmiş Masalı -Şukasaptati-. İş Bankası Kültür Yayınları. Moran, B. (2002). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri (7. Baskı). İletişim Yayınları. Narayana (2006). Hitopedaşa (Çev. Korhan Kaya). İş Bankası Kültür Yayınları. Propp, V. (2020). Masalın Biçimbilimi. İş Bankası Kültür Yayınları. Sakaoğlu, S. (2019). Masal Araştırmaları. Akçağ Yayınları Sakaoğlu, S. (2018). Masal Araştırmaları 2. Akçağ Yayınları Valmiki (2002). Ramayana (Çev. Korhan Kaya). İmge Yayınevi. Vishnusarman (2020). Pañçatantra (Çev. H. Derya Can). Ötüken. Vyasa. Mahabharata (Çev. Bibek Debroy) E-Kitap. Penguin Classics. Winternitz, M. (2002). Hint Destanları (Rāmāyaṇa, Mahābhārata, Harivaṃşa) 2. Baskı (Çev. Korhan Kaya). İmge Kitabevi Yayınları. Zeyrek, D. (1993). Review of: Axel Olrik, Principles for Oral Narrative Research. Asian Folklore Studies 52 (2). 401-403.

Ders İle İlgili Dosyalar