Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
YEM KÜLTÜRÜNÜN GENEL ESASLARI Üçüncü Düzey TAB 313 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MAHMUT KAPLAN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. MAHMUT KAPLAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Yem bitkilerinin genel yetiştiricilik tekniklerini, yem bitkileri kültürünün ekolojik ve fizyolojik esasları öğretir.
Dersin Tanımı Yem bitkilerinin genel yapısı ve besleme değerleri, yem bitkilerinde lezzetliliğin önemi ve ölçülmesi, yem bitkilerinin kalitesini etkileyen faktörleri, yem bitkilerinin kullanılma alanları, yemlerle otlanan ortaya çıkan sorunlar ve çözüm yolları ve doğal yem alanlarındaki vejetasyonun yapısını ele alır, öğrencilere yem kültürünün temel tekniklerini öğretir.

Dersin İçeriği
1 Yem bitkileri kültürünün tarihçesi, yem bitkileri tarımının ülkemizdeki yeri ve önemi
2 Yem bitkileri kültürünün ekolojik ve fizyolojik esasları-I (iklim, toprak faktörleri)
3 Yem bitkileri kültürünün ekolojik ve fizyolojik esasları-II (büyüme, yedek besin maddeleri)
4 Yem bitkilerinde yetiştirme tekniği-I(yem bitkileri tesisindeki başarısızlıklar, toprak ve tohum yatağının hazırlanması)
5 Yem bitkilerinde yetiştirme tekniği-II (ekim zamanı ve yöntemi, bakım, yetiştirme amaçları)
6 Yem bitkilerinin yapısı ve besleme değeri (Yem bitkilerinin yapısı: hücresel maddeler, bitki hücre çeperi maddeleri, Yem bitkilerinin besleme değeri: hazmolunabilirlik, tüketim)
7 Yem bitkilerinde Lezzetliliğin önemi ve ölçülmesi ( Hayvan faktörleri ve lezzetlilik arasındaki ilişkiler, bitki faktörleri ve lezzetlilik arasındaki ilişkiler)
8 Yem bitkilerinin kalitesini etkileyen faktörler ( İklim faktörleri, olgunluk ve biçme tarihleri, tropik yem bitkileri, gübrelemenin etkileri, baklagil ve buğdaygil yem bitkileri arasındaki farklar, besleme değerinin tahmini)
9 Yem bitkilerinin kalitesini etkileyen faktörler ( İklim faktörleri, olgunluk ve biçme tarihleri, tropik yem bitkileri, gübrelemenin etkileri, baklagil ve buğdaygil yem bitkileri arasındaki farklar, besleme değerinin tahmini)
10 Yem bitkilerinin kullanılması ( Kuru ot yapımı, kuru otun kalitesi, korunması, ortaya çıkan kayıplar, kuru otların hacim ve ağırlıklarının hesaplanması)
11 Silaj yapım teknikleri (Silajın önemi, silajın besleme değerini etkileyen faktörler, siloların yapılacağı yerlerin seçimi, silaj teknikleri, silaj bitkilerinin seçimi, silolar ve silolama teknikleri, iyi silajın özellikleri, siloda meydana gelen kayıplar)
12 Çayır ve Meralarda otlayan hayvanlarda ortaya çıkan sorunlar ve çözüm yolları ( şişme belirtileri ve tanı, şişme yapan önemli yem bitkileri, şişmeyi önleme ve tedavi)
13 Yem bitkilerinin vejetasyon yapıları (Biyolojik kompozisyon, bitki türlerinin anatomi ve morfolojisi, mikroklima, birbirleri ile bağlantılı organizmalar)
14 Yem bitkileri kültüründe morfolojik, sosyoloji ve çevre modelleri
15 Final Sınavı
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Yem bitkilerinin besleme değerini bilirler
2 Yem bitkilerinde kaliteyi etkileyen faktörleri bilirler
3 Yem bitkilerinin kullanım alanlarını bilirler
4 Silaj tekniklerini öğrenirler
5 Yem bitkilerinin ıslahı hakkında genel bilgiler öğrenirler
6 Yem kalite analizleri hakkında genel bilgilere sahip olurlar
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 - Alanında öz güveni yüksek, akademik anlamda etkin ve yetkin olup Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü hakkında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
2 - Rus edebiyatının türlerini karakteristik özellikleri ile tanımlamak ve bu türleri temsil eden metinleri, tarihi, sosyal, kültürel, ekonomik, siyasi arka planları bağlamında açıklamak ve analiz etmek için gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
3 - Farklı metin türlerinde Rusça-Türkçe ve Türkçe-Rusça çeviri yapabilmek için gerekli güncel kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
4 - Disiplinlerarası bir yaklaşımla, edebi ve kültürel metinleri ilgili kuramları çerçevesinde uygulayarak analiz eder.
5 - Edebiyat ve dilbilim alanlarında uzman seviyesinde araştırma ve akademik yayın yapar.
6 - Kültürler arası farklılıklardan olumlu anlamda faydalanabilme uzmanlığı kazanır ve Rus kültürü hakkında uzman seviyesinde bilgi sahibi olarak edindiği bilgilerle Türk ve Rus kültürlerini sağlıklı bir şekilde karşılaştırma becerisine sahiptir.
7 - Güncel bilgi teknolojilerini ve araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak Rus dili, edebiyatı ve kültürü ile ilgili konularda bireysel olarak ve/veya takım çalışması ile bilgi ve veri toplar, bu bilgi ve verileri ulusal ve uluslararası eğitim-öğretim ortamlarında ve diğer mesleki ortamlarda paylaşır.
8 - Kamu ve özel sektör kurumlarında çalışabilecek nitelikte Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü hakkında bilgi donanımına sahiptir.
9 - Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü alanlarında gereksinimi duyulan sosyal, kültürel ve sanatsal etkinlikler düzenler.
10 - Temel evrensel değerleri benimseyerek farklı dil, ırk, cinsiyet, din ve sosyal sınıf gruplarına karşı ön yargısız, saygılı, iletişime ve öğrenmeye açık bir tutum geliştirir.
11 - Rus dili ve edebiyatı ile ilgili yazılı ve görsel sunumlar hazırlama ve sunma becerisine sahiptir.
12 - Rus edebiyatının türlerini karakteristik özellikleri ile tanımlamak ve bu türleri temsil eden metinleri, tarihi, sosyal, kültürel, ekonomik, siyasi arka planları bağlamında açıklamak ve analiz etmek için gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
13 - Farklı metin türlerinde Rusça-Türkçe ve Türkçe-Rusça çeviri yapabilmek için gerekli güncel kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
14 - Disiplinlerarası bir yaklaşımla, edebi ve kültürel metinleri ilgili kuramları çerçevesinde uygulayarak analiz eder.
15 - Eleştirel, yaratıcı ve analitik düşünme yetisiyle bağımsız araştırma yapar, kendi alanında uzmanlaşır, problem çözer ve kendini her ortamda ifade eder.
16 - Kültürler arası farklılıklardan olumlu anlamda faydalanabilme uzmanlığı kazanır ve Rus kültürü hakkında uzman seviyesinde bilgi sahibi olarak edindiği bilgilerle Türk ve Rus kültürlerini sağlıklı bir şekilde karşılaştırma becerisine sahiptir.
17 - Güncel bilgi teknolojilerini ve araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak Rus dili, edebiyatı ve kültürü ile ilgili konularda bireysel olarak ve/veya takım çalışması ile bilgi ve veri toplar, bu bilgi ve verileri ulusal ve uluslararası eğitim-öğretim ortamlarında ve diğer mesleki ortamlarda paylaşır.
18 - Kamu ve özel sektör kurumlarında çalışabilecek nitelikte Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü hakkında bilgi donanımına sahiptir.
19 - Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü alanlarında gereksinimi duyulan sosyal, kültürel ve sanatsal etkinlikler düzenler.
20 - Temel evrensel değerleri benimseyerek farklı dil, ırk, cinsiyet, din ve sosyal sınıf gruplarına karşı ön yargısız, saygılı, iletişime ve öğrenmeye açık bir tutum geliştirir.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 4 5 20
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     70
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Serin, Y., Tan, M. 2011. Yem Bitkileri Kültürüne Giriş, Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Ders Yayınları No:206, Erzurum.
Yardımcı Kaynaklar Acar, Z., İ.Ayan, 2000. Yem bitkileri Kültürü. Ondokuzmayıs Üniversitesi Ziraat Fakültesi Ders Kitabı No:2, Samsun Açıkgöz, E., Yem Bitkileri.2001 Uludağ Üniversitesi, Ziraat Fakültesi, Tarla Bitkileri Bölümü. Uludağ Üniversitesi Güçlendirme Vakfı Yayın No:182. Heath, M.E., Barnes, R.F., Metcalfe, D.S., 1985. Forages. The Science of Grassland Agriculture. Iowa State University Press. Elçi, Ş., 2005. Baklagil ve Buğdaygil Yem Bitkileri. T.C. Tarım ve Köyişleri Bakanlığı Yayınları. Gençkan, M. S., 1983. Yem Bitkileri Tarımı. Ege üniversitesi, Ziraat Fakültesi Yayınları No:467.

Ders İle İlgili Dosyalar