Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
OSMANLI YENİLEŞME TARİHİ I Birinci Düzey TAR 419 7 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri YOK
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör PROF. DR. GÜLBADİ ALAN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. GÜLBADİ ALAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı YOK
Dersin Veriliş Şekli YÜZ YÜZE
Dersin Amacı Yenileşme tarihi ve yenileşme hareketinin nedenlerinin; yenileşme hareketinin safhaları ve biçimlerinin, 1700’den 2000 yılına Osmanlı ve Cumhuriyet döneminde yapılan yeniliklerin sonuçlarının öğrenciye kavratılması
Dersin Tanımı TAR 419 / Zorunlu

Dersin İçeriği
1 Osmanlı idarî yapısı
2 Osmanlı devletinde çöküşün nedenleri
3 Osmanlı hâkimiyet anlayışı ve bu anlayışın revizyonu ihtiyacı
4 İlk yenileşme hareketleri ve öncüleri
5 Yenileşme hareketinin terminolojisi
6 Yenileşme hareketinin terminolojisi
7 Yenileşmenin yapıldığı alanlar
8 ARA SINAV
9 Askeri alanda yapılan yenileşme hareketleri
10 Askeri alanda yapılan yenileşme hareketleri
11 Hukuk alanda yapılan yenileşme hareketleri
12 Hukuk alanda yapılan yenileşme hareketleri
13 Eğitim alanda yapılan yenileşme hareketleri
14 Eğitim alanda yapılan yenileşme hareketleri
15 YARIYIL SONU SINAVI
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin ana ilkelerine bağlı, Türk Milli Eğitim sisteminin temel amaçlarına uygun, alanında bilgili ve deneyimli bireyler olarak yetişecektir.
2 Yenileşme öncesi Avrupa ve Osmanlı'nın sosyo-kültürel durumunu değerlendirir.
3 Yenileşmeyi hazırlayan sebepleri kavrar.
4 Türk toplumunun son dönemde karşılaştığı sorunları ve sorunlara çözüm arayışı olarak ortaya koyulan düşünceler ve bunları ortaya koyan düşünürleri tanır.
5 Yenileşme liderlerini ve faaliyetlerini analiz eder.
6 Öğrenciler yakın dönem Türk toplumu ile ilgili görüş edinmelerine imkan sağlayacak bir anlayış kazanır.
7 Yenileşme taraftarlarının etkilendikleri dünyayı tanır.
8 Yenileşme hareketinin terminolojisi hakkında bilgi sahibi olur.
9 Yenileşmenin yapıldığı alanları tanır.
10 Günümüz sorunlarıyla arasında kurulabilecek olası bağlantılar ifade edilir.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Japonca okuma-yazma, dinleme-konuşma becerilerini ileri düzeyde geliştirir. Ulusal ve uluslararası platformlarda, kendisini etkili bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade edebilecek Japonca dil yeterliğini kazanır.
2 Japon Edebiyatına ait farklı türden eserleri; bu eserlerin tarihi, kültürel ve sosyal bağlamını öğrenir.
3 Japon dilinin yapısını, özelliklerini ve gelişimini öğrenir. Dilbilgisi, ses bilgisi, söz-dizim, anlambilim, konularında yetkinlik kazanır.
4 Japoncadan Türkçeye, Türkçeden Japoncaya farklı alanlardan her seviyede metinleri tercüme edebilecek bilgi ve yetkinliğe sahip olur.
5 Dilbilgisi, edebiyat eleştirisi ve metin çevirisi gibi alanlarda yeterli bilgi ve birikime sahip olur. Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri ilgili alanlarda da kullanabilecek yetkinliğe sahiptir.
6 Mesleği ile ilgili alanlarda karşılaşılan problemleri tanımlar ve bu konuda beklentileri karşılayacak çözümler geliştirir. Karşılaşılan problemlerin çözümü için ilgili kurumlar ile iş birliği yapma ve çözüm geliştirme becerisi kazanır.
7 Mesleki etik ve sorumluluk bilinci gelişir.
8 Disiplinler arası bilgi birikim ve bakış açısı kazanır. Dil ve edebiyat çalışmalarının farklı diğer disiplinler ile ilişkisini öğrenir. Disiplinler arası bilgisini ve birikimini kullanabilecek yetkinliğe sahip olur.
9 Edebiyat kuramlarını bilir. Eleştirel ve analitik düşünme becerisi geliştirir. Sahip olduğu kuramsal bilgiyi ve eleştirel birikimi etkili olarak kullanır.
10 Bireysel olarak ve grup içinde uyumlu çalışır. Mesleği ile ilgili proje geliştirme ve uygulama becerisi kazanır.
11 Mesleğine özgün birikimi kullanarak kültürel farklılıkları dikkate alan, evrensel standartlara uygun karşılaştırmalı bir araştırma, eğitim ve öğretim anlayışı geliştirir.
12 Mesleki ve bireysel alanlarda yaşam boyu öğrenme becerisine ve yetkinliğine sahip olur.
13 Edebiyat kültürü içinde çevre, ırk, cinsiyet, din ve ekonomik konularda bilgi ve anlayış sahibi olur. Bu konularda topluma bilgi, birikim ve düşünce olarak katkı sağlayabilecek farkındalık geliştirir.
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 12 2 24
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 2 24
Ödevler 2 1 2
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 5 1 5
Toplam iş yükü     77
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar Mustafa Akdağ, Türkiyenin Batılılaşmasını Zorunlu Kılan tarihsel Koşullar, Ankara 1974 Niyazi Berkes, Türkiyede Çağdaşlaşma, İstanbul 1978 Tanzimat I, İstanbul 1940. H. Ziya Ülken, Türkiyede Batılışma Hareketleri, Ankara 1961. Mümtaz Turhan, Batılılaşmanın Neresindeyiz, İstanbul 1980.

Ders İle İlgili Dosyalar