Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi D.TİPİ AKTS Kredisi Ders Bilgileri
PERFORMANS SPORLARINDA BESLENME Birinci Düzey BSA 506 1 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. NAZMİ SARITAŞ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Yeterli ve dengeli beslenmenin insan hayatındaki öneminin kavratılması, bir sporcu için yeterli ve dengeli beslenmenin performansa etkisi ile temel beslenme ilkelerinin verilmesidir. Sporcuların enerji gereksinimlerini bilerek; müsabaka öncesi, sırası ve sonrasında beslenmelerini planlamalarını öğretmektir.
Dersin Tanımı Beslenmenin ve fiziksel aktivitenin spordaki önemini kavryabilme. Çeşitli fiziksel aktivitelerde enerjinin hesaplanmasını yapabilme.

Dersin İçeriği
1 Beslenme ve Sporcu Beslenmesine Giriş
2 Karbonhidratlar (Tanımları,Özelikleri, Kaynakları,İnsanda Kullanımları,Gereksinim)
3 Karbonhidratların Sporcu Beslenmesindeki Yeri
4 Proteinler Nedir? (Genel Özelikleri, Kaynakları, İnsanda Kullanımı,Gereksinim,Sporcu Beslenmesindeki Yeri)
5 Yağlar (Özelikleri, İnsanda Kullanımı, Sporcu Beslenmesindeki Yeri)
6 Vitaminler Nedir?(Özelikleri, Gereksinim,Sporcu Beslenmesindeki Yeri)
7 Mineraller Nedir?(Kaynakları,Gereksinim,Sporcu Beslenmesindeki Yeri)
8 Su (Hayatımızdaki Önemi, Sporcu Beslenmesindeki Yeri)
9 Vize Sınavı
10 Enerji, Enerji Hesaplama Yöntemleri, Sporcuların Enerji Gereksinimleri, Enerji Sistemleri
11 Sporcuların çeşitli aktivitelerde enerjinin hesaplanması ve aktivitenin planlanması
12 Müsabaka Dönemi Sporcu Beslenmesinde Öneriler
13 Sporcularda Kilo Sorunları ve Yeme Bozukluğu Davranışları
14 Menü Planlama Yöntemleri
15 Final Sınavı
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Beslenme ve Sporcu beslenmesinin önemini öğrenir.
2 Sporcuların enerji, makro besin ögeleri gereksinimlerini öğrenir
3 Sporcuların mikro besin ögeleri gereksinimlerini öğrenir
4 Antrenman veya müsabaka öncesi, sırası ve sonrasında beslenme özelliklerini kavrar.
5 Sıvı tüketiminin önemini anlar, önerilerde bulunur.
6 Sporculara özgü vücut kompozisyonunu kavrar, yorumlar ve ağırlık kontrolü yapar.
7 Sporculara enerji gereksinimlerini tespit eder ve aktivite planlayabilir.
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İnsan bedeninin normal fiziksel ve psikolojik işleyişinin ana basamaklarını bilir.
2 Fiziksel, biyolojik, kültürel ve sosyal çevre faktörlerinin insan sağlığına etkilerini açıklayabilir. Bireyleri çevresiyle bir bütün olarak değerlendirir.
3 Hastalık ve yaralanmaların hücre, doku ve organlarda oluşturduğu yapısal ve fonksiyonel değişiklikleri ve bunların yol açtığı semptom ve bulguları açıklayabilir.
4 Çağdaş hekimlik anlayışına uygun hasta yönetiminin gerektirdiği hekimlik becerilerini (tanı, tedavi, izlem, rehabilitasyon ve acil girişim) bilir ve uygular.
5 Tıbbi uygulamalarını maliyet – etkili yaklaşımlara dayandırır.
6 Sevk edilmesi gereken hastaları seçebilir ve uygun koşullarda sevk edebilir.
7 Birey ve toplum sağlığını korumaya ve geliştirmeye yönelik temel ilkeleri bilir ve uygular.
8 Sağlık hizmetlerinin sunumunda güncel uygulamaları ve hukuki düzenlemeleri bilir.
9 Mevcut düzenlemelere uygun şekilde tıbbi ve adli kayıt tutabilir ve gerekli bildirimleri yapabilir.
10 Mesleğini uygularken hastalar, hasta yakınları, meslektaşları, diğer sağlık çalışanları ve diğer paydaşlarla etkin iletişim kurar.
11 İnsani ve mesleki değerlerle etik ilkelere uygun davranır.
12 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır.
13 Hekimlik mesleğinde yaşam boyu öğrenmenin önemini bilir, farklı kaynaklardan güvenilir bilgiye ulaşabilir ve elde ettiği bilgileri eleştirel yaklaşımla yorumlayabilir.
14 Sağlık hizmetlerinin sunumunda kullanılan alet ve cihazlar hakkında bilgi sahibidir, birinci basamak koşullarında kullanılması beklenen alet ve cihazları kullanabilir.
15 Bilimsel araştırma planlayabilir, verileri toplayabilir, değerlendirebilir, araştırma raporu hazırlayabilir, hazırladığı raporu yurt içi veya yurt dışı bir dergide yayınlayabilir veya bir bilimsel toplantıda sunabilir.
16 Türkçeyi doğru ve etkili biçimde kullanır.
17 En az bir yabancı dili; mesleksel literatürü anlayacak, yorumlayacak ve öğrendiklerini hekimlik uygulamalarına taşıyabilecek düzeyde kullanabilir.
18 Temel yöneticilik ve liderlik becerilerine sahiptir.
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 2 8 16
Sunum / Seminer hazırlama 2 8 16
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 8 8
Toplam iş yükü     144
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Ersoy, G. Egzersiz ve Spor Yapanlar için Beslenme, Damla Matbaacılık, Ankara, 2000. Ayşe BAYSAL; Beslenme, Ankara-1990. Ziyanur GÜNEŞ; Spor ve Beslenme /Antrenör ve Sporcu El Kitabı, Ankara-2000. Gülgün ERSOY; Okul çağı ve Spor Yapan Çocukların Beslenmesi, Ankara-2001. Aysel PEHLİVAN; Sporda Beslenme; Morpa Kültür Yayınları, İstanbul 2005
Yardımcı Kaynaklar Maughan, R.J., Nutrition in Sport, MPG Books LTD, GB, 2001 Clark,N., Sports Nutrition Guidebook, (second ed.), Human Kinetics, USA, 1997. Williams, H.M., Nutrition for Fitness and Sport, Brown Benchmark, USA, 1995.

Ders İle İlgili Dosyalar