Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TOPLUM VE KÜLTÜR KURAMLARI II İkinci Düzey KLM 504 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Ön koşul dersi bulunmamaktadır
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Bu ders, son dönemlerde sosyal bilimlerde etkili olan belli başlı kuramlara yer verecektir. Dersin birinci bölümünün devamı niteliğinde olan bu derste yine halkbilimi, sosyal antropoloji ve sosyoloji disiplinlerinin çağdaş kuramları ve tartışmaları ele alınacaktır. Bu ders çerçevesinde, yorumsamacı, postmodern ve Marksist yaklaşımlar, işlevselcilik, yapısal işlevselcilik ve küreselleşme kuramları gibi teorik tartışmalara yoğunlaşmaktadır.
Dersin Tanımı Çağdaş sosyoloji ve sosyal antropoloji kuramlarını karşılaştırmalı olarak bütünleştiren bir kuram dersidir.

Dersin İçeriği
1 İlk dönem çalışmaları-Kültürel Evrimciler; Yayılmacılar I (İngiliz)
2 Yayılmacılar II (Alman)- Tarihsel Tikelcilik - Kültür Alanı
3 İşlevselcilik ve Yapısal İşlevselcilik
4 Maddeci Değişim Kuramları I- Yeni Evrimcilik Kültürel Ekoloji
5 Maddeci Değişim Kuramları II- Ekolojik Antropoloji (Yeni İşlevselcilik)
6 Maddeci Değişim Kuramları III- Kültürel Maddecilik
7 Yapısalcılık
8 Ara Sınav
9 Transaksiyonalizm Manchester Okulu
10 Yapısal Süreçsellik Marksist Antropoloji
11 Simgesel ve Yorumsamacı Antropoloji I M. Douglas M.Shalins
12 Simgesel ve Yorumsamacı Antropoloji II V. Turner C. Geertz
13 Postmodern Antropoloji
14 Antropolojide Güncel Kuramsal Tartışmalar
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Sosyal antropolojinin temel kuramları öğrenilecektir.
2 Sosyal antropolojinin diğer sosyal bilim kuramlarına yaptığı kuramsal katkı görülecektir.
3 Sosyal antropolojinin tarihçesi ve kavramları hakkında bilgi edinilecektir.
4 Etnografik yöntemle yapılmış araştırmalar ile ilgili bilgi alınacaktır.
5 Alan araştırmasında kuramın yeri ve önemi anlaşılacaktır.
6 Kuramsal bilginin nitel alan araştırmasında nasıl kullanılacağı örneklenecektir.
7 -
8 -
9 -
10 -

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kültürel Çalışmalar alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
2 Kültürel Çalışmalar alanında yerli/yabancı yazılı kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
3 Kültürel Çalışmalar alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
4 Kültürel Çalışmalar alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerle; alanında karşılaşılan sorunları, ileri düzeyde yöntem/teknikler ve bilişim/iletişim teknolojilerini kullanarak çözümler.
5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler üretir. Alanında edindiği uzmanlık bilgisini, sorun çözme ve uygulama becerilerini kullanarak farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
6 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmada bağımsız olarak çalışır. Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
7 Kültürel Çalışmalar alanında edindiği uzmanlığı kullanarak sorumluluğu altındaki kişi ve grupların öğrenmesini teşvik eder. Toplumun siyasi, iktisadi, ahlaki duyarlılığı hakkında çözümlemeler yapar.
8 Kültürel Çalışmalar alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, çalışmalarına uygular. Tarihi-kültürel çevrenin korunmasıyla ilgili çalışmaları, bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri yayar.
9 Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla inceler, geliştirir, değerlendirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer.
10 Alanında yeni fikirlerin analizini, sentezini ve eleştirel değerlendirmesini yapar. Özgün bir çalışmayı, programı veya projeyi bağımsız olarak zamanında ve istenilen nitelikte gerçekleştirerek ilgili alanda bilimsel çalışmalara katkıda bulunur.
11 Kültürel Çalışmalar alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara iletişim araçlarıyla aktarır. Alanında strateji belirler, politika geliştirir, uygulama aşamalarını planlar ve elde edilen sonuçları paylaşır.
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 14 3 42
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 2 2
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 3 3
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     147
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   0
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Eriksen, T. H. ve F. S. Nielsen. 2014. Antropoloji Tarihi. İstanbul:İletişim Yay. Özbudun, Sibel. Balkı Şafak. S. Altuntek. 2014 Antropoloji- Kuramlar. Kuramcılar. Ankara:Dipnot.
Yardımcı Kaynaklar Altuntek, S. 2015. Yöntembilim Üzerine Antropolojik Okumalar. Ütopya Yayınları.

Ders İle İlgili Dosyalar