Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
GIDA MİKROBİYOLOJİSİ I Birinci Düzey GM 320 6 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Ön koşulsuz
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. ZÜLAL KESMEN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze eğitim
Dersin Amacı Gıda mikroorganizma ilişkisi ile ilgili temel kavramlar, gıdaların mikrobiyal kontaminasyon kaynakları, mikroorganizmaların metabolizması, mikrobiyal gıda bozulmaları, gıda kaynaklı hastalıklar, gıda muhafaza yöntemleri ve fermente gıdalarla ile ilgili temel bilgiler vermektir.
Dersin Tanımı Ders kapsamında; Mikroorganizma ve gıda ilişkisi, gıdaların mikroorganizmalarla kontaminasyonu, mikroorganizmaların gıdalarda gelişmesini etkileyen faktörler, gıda muhafaza yöntemleri, mikroorganzmaların gıdalarda neden olduğu bozulmalar, gıda kaynaklı mikrobiyal hastalıklar anlatılmaktadır.

Dersin İçeriği
1 GIDALARDA BULUNAN MİKROORGANİZMALARIN ÖNEMİ VE MİKROORGANİZMALARIN SINIFLANDIRILMASI
2 MİKROORGANİZMALARIN GIDALARDA ÇOĞALMASI VE ÇOĞALMAYI ETKİLEYEN FAKTÖRLER
3 MİKROORGANİZMALARIN BESLENMESİ, ENERJİ TEMİNİ VE ÇOĞALMALARINI ETKİLEYEN FAKTÖRLER
4 GIDA BİLEŞENLERİNİN METABOLİZMASI VE MİKROBİYAL BOZULMAYI ETKİLEYEN FAKTÖRLER
5 GIDALARDA MİKROBİYAL BOZULMALAR
6 GIDA KAYNAKLI ENFEKSİYONLAR VE GIDA KAYNAKLI HASTALIKLARIN ORTAYA ÇIKMASINDA ETKİLİ FAKTÖRLER
7 ARA SINAV
8 GIDA KAYNAKLI İNTOKSİKASYONLAR
9 GIDA KAYNAKLI MİKROBİYAL TOKSİNLER
10 GIDA KAYNAKLI FIRSATÇI PATOJENLER, KÜFLER, PARAZİTLER, VİRÜSLER,PRİONLAR
11 ISIL İŞLEMLE GIDALARIN KORUNMASI
12 DÜŞÜK SICAKLIKLARDA GIDALARIN KORUNMASI
13 GIDA MUHAFAZA YÖNTEMLERİ (ANTİMİKROBİYAL MADDELER, RADYASYON, DÜŞÜK SU AKTİVİTESİ, MODİFİYE ATMOSFER YÖNTEMLERİ, KOMBİNE YÖNTEMLER)
14 FERMENTE GIDALARIN MİKROBİYOLOJİSİ
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Mikroorganizma ve gıda ilişkisinin öğrenilmesi
2 Gıda kaynaklı mikrobiyal hastalıkların öğrenilmesi
3 Mikrobiyal kaynaklı gıda bozulmalarının öğrenilmesi
4 Gıda kaynaklı patojen mikroorganizmaların öğrenilmesi
5 Gıda muhafaza yöntemlerinin öğrenilmesi
6 Mikroorganizmaların gıdalardaki yararlı faaliyetleri ve fermente gıdalar hakkında bilgi edinilmesi
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Beslenme ve diyetetik alanına özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisine sahiptir.
2 Beslenme ve diyetetiğin farklı alanlarında karşılaşabileceği problemleri saptamada, eleştirel değerlendirmede, çözmede ve sonuca yönelik karar almada yetkindir.
3 Bireysel olarak, ekip içinde ve farklı disiplinlerle etkin bir biçimde çalışır.
4 Beslenme ve diyetetik uygulamaları ile ilgili güncel teknolojileri ve ekipmanları kullanır, veri tabanlarını sürekli ve etkin şekilde tarayarak kanıta dayalı doğru bilgiye ulaşır, işlevsel eğitim materyalleri geliştirir.
5 Türkçe ve en az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
6 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir, bilimsel ve kültürel etkinliklere katılarak kendini sürekli yeniler.
7 Beslenme ve diyetetik alanında araştırma planlayabilme, uygulama yapabilme, araştırma verilerini değerlendirebilme ve raporlayabilme gibi temel araştırma becerilerine sahiptir.
8 Mesleki uygulamalarda ve alınan kararlarda sorumluluk üstlenir ve etik ilkelere bağlı kalır.
9 Mesleki uygulamaların toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 1 20 20
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 24 24
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 48 48
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     135
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 30
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 10
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Ünlütürk A. ve Turantaş F. 2015. Gıda Mikrobiyolojisi, Meta Basım matbaacılık hizmetleri, İzmeri (4. Baskı).
Yardımcı Kaynaklar Adams, M.R. and Moss, M.O, 2008, Food Microbiology, (3rd. ed.) The Royal Society of Chemistry, London.

Ders İle İlgili Dosyalar