Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KURUMSAL SANAT VE MÜZECİLİK İkinci Düzey RES514.4 Seçmeli 1 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. AYGÜL AYKUT
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı ÖĞRETİM GÖREVLİSİ Dr. EDA KARAKUŞ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Öğretim elemanı tarafından Teorik / kuramsal bilgiler slayt ve video gösterileri eşliğinde öğrencilere verilecektir. Müze eğitimi etkinlikleri kapsamında, öğretim elemanı çeşitli kaynaklardan kesitler, çeşitli filmlerden fragmanlar göstererk ve sanal ortamda yuriçi ve yurtdışı müzelere ziyaretler gerçekleştirerek, öğrencilere rehberlik edecektir. Ele alınan müzeler, bu müzelerin sergileme anlayışları, görevli küratörler ve koleksiyonlar incelencek günümüz modern müzelerinin taşıması gereken özellikler analiz edilecektir. Öğrenciler Kayseri ili içerisinde öğretim elemanı rehberliğinde gerçekleştirilen Arkeoloji müzesi çalışmalarını resimleyecek ve raporlaştıracaklar. Buradan çıkan bilgiler ışığında seçecekleri bir müzeyi ziyaret edip inceleyerek kendi kişisel deneyimlerini raporlaşrıracaklardır.Öğretim elemanı tarafından önerilen kısa makale ve denemeleri okuyarak ve müzeleri sanal ortamda ziyaret ederek izlenimlerini kaleme alacaklardır. . Araştırma konularını internet ve kütüphane üzerinden araştıracak ve sınıf tartışmalarına katılmak suretiyle düşüncelerini arkadaşları ile paylaşacaklardır.
Dersin Amacı Özellikle çağdaş müzecilik anlayışı içinde müzelerin sanat dünyasına katkısının kavranması dersin temel amacını oluşturmaktadır. Müzeciliğin tarihi türleri, müzelerin amaçları ve işlevleri ile ilgili bilgilerin öğrencilere kazandırılması, bunun yanında müze ve sanat, müze ve toplum konularında bilgi edinmelerinin sağlanması bu dersin temel amaçlarını oluşturmaktadır. Ayrıca gerçekleştirilecek proje çalışmaları ve müze ziyaretlerinde uygulanacak etkinlikler yoluyla, sanat eserleri ve tarihi eserlerin önemi ve özelliklerinin fark edilmesinin sağlanması ile bu anlayışın tüm topluma yansımasına duyulan ihtiyaç konusunda öğrencilerin bilinçlendirilmesi amaçlanmaktadır
Dersin Tanımı Müzelerin sanat ortamındaki misyonları ile yerine getirdikleri işlevlerin açıklandığı bir derstir. Özellikle çağdaş müzecilik anlayışının derinlemesine ele alınarak sanatın yaşama dahil edilmesi noktasındaki öneminin ortaya koyulmasını sağlamaktadır.

Dersin İçeriği
1 Tanışma ve kaynaklar hakkında açıklamalar. Dersin tanımlanması, amaçlarının açıklanması, ders programı ve hazırlanılacak süreç dosyası hakkında açıklamaların yapılması. Ön test uygulaması.
2 Müze eğitimi nedir? Müze eğitiminin gerekliliği; Müze eğitimi ile ilgili kavramlar ve açıklamaları Müzecilik, müzeler ve müze eğitimine ilişkin düşüncelerin tartışılması. Müzeler ve müzeciliğin tarihi ile ilgili kısa bilgilendirmeler yapılması.
3 Kültür ve uygarlık ne demektir? Kültür, sanat ve uygarlık eserleri ve müzeler. Müzelerin türleri ve işlevleri ile ilgili power point gösterisi, açıklamalar.Türkiye’deki müzeler hakkında genel bilgilendirmeler.
4 Toplanılan dokümanların bir müze rehberi hazırlamakta nasıl kullanılabileceğinin açıklanması. Müze rehberleri hazırlanması.
5 “Kayseri Arkeoloji Müzesi”nin ziyaret edilmesi ve müze eğitimi etkinliklerinin gerçekleştirilmesi
6 Öğrencilerin ziyaret ettikleri müzelerin tanıtımlarını ve hazırladıkları müze rehberlerini sunu olarak gerçekleştirmeleri. Ödev: Dünya klasmanından sanal ortamda bir müze ziyareti gerçekleştiriniz. Kriterler çerçevesinde ziyaretinizi raporlayınız. Bu ödevin vize notuna katkısı %30 olacaktır.
7 Vize
8 İngiltere’de bulunan “Victoria And Albert Museum”un internet üzerinden “sanal gezi” yöntemi ile incelenmesi. Müze eğitimi makalesi araştırması...
9 Ülkemizde bulunan müzelerin internet sitelerinde birer “sanal müze ziyareti” gerçekleştirilmesi için müze seçimlerinin yapılması.
10 Küratörlük ve çalışma şekilleri, İstanbul Modern Sanatlar Müzesi Örneği. Levent Çalıkoğlu kimdir?
11 Sanat ortamında çağdaş bir müzenin misyonu.
12 Toplumsal değerler ve müzecilik
13 Sanat müzesinin kendine has işlevleri ve örnek makaleler
14 Müzeler ve sanat makaleleri
15 Final
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Müzeciliğin Türkiye ve Dünya''''daki tarihini öğrenme
2 Müzeciliğin işlevlerini kavrama
3 Çağdaş bir müzenin sanat dünyası üzerindeki etkilerini ve taşımakta olduğu misyonu kavrama
4 Sanat müzelerinin kendine has işlevlerini anlama
5 Sanat ve Arkeoloji müzeleri çalışmaları ile kişisel deneyim ve bilgisine ulaşma
6 --
7 -
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Araştırma yöntem - tekniklerini bilmek ve alanında uygulayabilmek
2 Alanında proje geliştirmek, projesini uygulayarak hayata geçirebilmek
3 Alan içi ve çok alanlı takımlarda etkin çalışmak ve/veya liderlik rolü üstlenebilmek
4 Güncel yayınları, oluşum ve aktiviteleri takip etmek, katılımcı olabilmek
5 Evrensel, ulusal, yerel sanat ve tasarım değerlerinin farkında olabilmek
6 Herhangi bir sanat eserini çözümleyici ve eleştirel bakış açısı ile değerlendirebilmek
7 Estetik beğeni yetkinliğine sahip olmak ve bu yönünü sanat görüşlerine, tasarımlarına yansıtabilmek
8 Çağdaş sanat tasarım materyal ile tekniklerini kullanmak ve estetik bir ürün yaratabilmek
9 Etik kurallara uymak ve sosyal sorumluluk bilinci taşıyabilmek
10 Alanında paylaşıma açık sanatsal etkinlikler düzenlemek; Yaptığı çalışmaları diğerlerine etkili bir şekilde sunabilmek
11 Alanında kullanılan yeni yöntem -teknikleri bilmek ve özgün tasarımlarına ulaşmada kullanabilmek
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 1 14
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 2 2
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 6 6
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 2 4 8
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 2 2
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 14 2 28
Toplam iş yükü     120
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 14 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı İnternet, kütüphane
Yardımcı Kaynaklar HOOPER-GREENHİLL, Eilean (1999a). Müze ve Galeri Eğitimi. (Çev. Meltem Örge EVREN, Emine Gül KAPÇI), Yay. Haz. Bekir ONUR, Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları. BUYURGAN Serap, MERCİN Levent, “Görsel Sanatlar Eğitiminde Müze Eğitimi ve Uygulamaları”, Ankara İŞ BANKASI Kültür Yayınları Türkiye Müzeleri İŞ BANKASI KÜLTÜR YAYINLARI, Türkiye Müzeleri KAHRAMAN H. Bülent, 2005. “Sanatsal Gerçeklikler, Olgular ve öteleri…” Agora Kitaplığı, İstanbul LYNTON Nobert, 2004. “Modern Sanatın Öyküsü”, Remzi Kitapevi, İstanbul ÖZSOY Vedat, 2003. “Görsel Sanatlar Eğitimi”, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara ABUNGU, George H. O. (2001). Museums: Arenas for Dialogue or Confrontation. Icom News (Newsletter Of The International Council Of Museums), 54, No:3. 19 General Conference, Barcelona. AKMEHMET, Kadriye Tezcan (2003). Eğitim Ortamı Olarak Müzeler. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi. BUFFINGTON, Melanie L. (2005). Museum and the Interpretation of Visual Culture. Studies in Art Education. 46 (3). 275-279.

Ders İle İlgili Dosyalar