Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KURUMSAL SANAT VE MÜZECİLİK Birinci Düzey RES514.4 1 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. AYGÜL AYKUT
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı ÖĞRETİM GÖREVLİSİ Dr. EDA KARAKUŞ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Öğretim elemanı tarafından Teorik / kuramsal bilgiler slayt ve video gösterileri eşliğinde öğrencilere verilecektir. Müze eğitimi etkinlikleri kapsamında, öğretim elemanı çeşitli kaynaklardan kesitler, çeşitli filmlerden fragmanlar göstererk ve sanal ortamda yuriçi ve yurtdışı müzelere ziyaretler gerçekleştirerek, öğrencilere rehberlik edecektir. Ele alınan müzeler, bu müzelerin sergileme anlayışları, görevli küratörler ve koleksiyonlar incelencek günümüz modern müzelerinin taşıması gereken özellikler analiz edilecektir. Öğrenciler Kayseri ili içerisinde öğretim elemanı rehberliğinde gerçekleştirilen Arkeoloji müzesi çalışmalarını resimleyecek ve raporlaştıracaklar. Buradan çıkan bilgiler ışığında seçecekleri bir müzeyi ziyaret edip inceleyerek kendi kişisel deneyimlerini raporlaşrıracaklardır.Öğretim elemanı tarafından önerilen kısa makale ve denemeleri okuyarak ve müzeleri sanal ortamda ziyaret ederek izlenimlerini kaleme alacaklardır. . Araştırma konularını internet ve kütüphane üzerinden araştıracak ve sınıf tartışmalarına katılmak suretiyle düşüncelerini arkadaşları ile paylaşacaklardır.
Dersin Amacı Özellikle çağdaş müzecilik anlayışı içinde müzelerin sanat dünyasına katkısının kavranması dersin temel amacını oluşturmaktadır. Müzeciliğin tarihi türleri, müzelerin amaçları ve işlevleri ile ilgili bilgilerin öğrencilere kazandırılması, bunun yanında müze ve sanat, müze ve toplum konularında bilgi edinmelerinin sağlanması bu dersin temel amaçlarını oluşturmaktadır. Ayrıca gerçekleştirilecek proje çalışmaları ve müze ziyaretlerinde uygulanacak etkinlikler yoluyla, sanat eserleri ve tarihi eserlerin önemi ve özelliklerinin fark edilmesinin sağlanması ile bu anlayışın tüm topluma yansımasına duyulan ihtiyaç konusunda öğrencilerin bilinçlendirilmesi amaçlanmaktadır
Dersin Tanımı Müzelerin sanat ortamındaki misyonları ile yerine getirdikleri işlevlerin açıklandığı bir derstir. Özellikle çağdaş müzecilik anlayışının derinlemesine ele alınarak sanatın yaşama dahil edilmesi noktasındaki öneminin ortaya koyulmasını sağlamaktadır.

Dersin İçeriği
1 Tanışma ve kaynaklar hakkında açıklamalar. Dersin tanımlanması, amaçlarının açıklanması, ders programı ve hazırlanılacak süreç dosyası hakkında açıklamaların yapılması. Ön test uygulaması.
2 Müze eğitimi nedir? Müze eğitiminin gerekliliği; Müze eğitimi ile ilgili kavramlar ve açıklamaları Müzecilik, müzeler ve müze eğitimine ilişkin düşüncelerin tartışılması. Müzeler ve müzeciliğin tarihi ile ilgili kısa bilgilendirmeler yapılması.
3 Kültür ve uygarlık ne demektir? Kültür, sanat ve uygarlık eserleri ve müzeler. Müzelerin türleri ve işlevleri ile ilgili power point gösterisi, açıklamalar.Türkiye’deki müzeler hakkında genel bilgilendirmeler.
4 Toplanılan dokümanların bir müze rehberi hazırlamakta nasıl kullanılabileceğinin açıklanması. Müze rehberleri hazırlanması.
5 “Kayseri Arkeoloji Müzesi”nin ziyaret edilmesi ve müze eğitimi etkinliklerinin gerçekleştirilmesi
6 Öğrencilerin ziyaret ettikleri müzelerin tanıtımlarını ve hazırladıkları müze rehberlerini sunu olarak gerçekleştirmeleri. Ödev: Dünya klasmanından sanal ortamda bir müze ziyareti gerçekleştiriniz. Kriterler çerçevesinde ziyaretinizi raporlayınız. Bu ödevin vize notuna katkısı %30 olacaktır.
7 Vize
8 İngiltere’de bulunan “Victoria And Albert Museum”un internet üzerinden “sanal gezi” yöntemi ile incelenmesi. Müze eğitimi makalesi araştırması...
9 Ülkemizde bulunan müzelerin internet sitelerinde birer “sanal müze ziyareti” gerçekleştirilmesi için müze seçimlerinin yapılması.
10 Küratörlük ve çalışma şekilleri, İstanbul Modern Sanatlar Müzesi Örneği. Levent Çalıkoğlu kimdir?
11 Sanat ortamında çağdaş bir müzenin misyonu.
12 Toplumsal değerler ve müzecilik
13 Sanat müzesinin kendine has işlevleri ve örnek makaleler
14 Müzeler ve sanat makaleleri
15 Final
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Müzeciliğin Türkiye ve Dünya''''daki tarihini öğrenme
2 Müzeciliğin işlevlerini kavrama
3 Çağdaş bir müzenin sanat dünyası üzerindeki etkilerini ve taşımakta olduğu misyonu kavrama
4 Sanat müzelerinin kendine has işlevlerini anlama
5 Sanat ve Arkeoloji müzeleri çalışmaları ile kişisel deneyim ve bilgisine ulaşma
6 --
7 -
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
2 Tarih Bölümü öğrencileri, edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilirler.
3 Tarih Bölümü öğrencileri, alanları ile ilgili bilgileri toplama, çözümleme, yorumlama ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşma yetisine sahiptir.
4 Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında kazandıkları yeterliliklere dayalı olarak, güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
5 Tarih Bölümü öğrencileri, bir yabancı dili kullanarak Tarih Bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
6 Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini kullanır.
7 Tarih Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
8 Tarih Bölümü öğrencileri, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
9 Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapabilir.
10 Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar.
11 Tarih Bölümü öğrencileri, çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
12 Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme yetisine sahiptir
13 Tarih Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır
14 Tarih Bölümü öğrencileri,yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
15 Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
16 Tarih Bölümü öğrencileri, alanları ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar.
17 Tarih Bölümü öğrencileri, alanında edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
18 Tarih Bölümü öğrencileri almış oldukları eğitim sayesinde milli bilinç ve şuura sahip bilinçli bir vatandaş olarak kültürel mirasına sahip çıkar.
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 1 14
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 2 2
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 6 6
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 2 4 8
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 2 2
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 14 2 28
Toplam iş yükü     120
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 14 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı İnternet, kütüphane
Yardımcı Kaynaklar HOOPER-GREENHİLL, Eilean (1999a). Müze ve Galeri Eğitimi. (Çev. Meltem Örge EVREN, Emine Gül KAPÇI), Yay. Haz. Bekir ONUR, Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları. BUYURGAN Serap, MERCİN Levent, “Görsel Sanatlar Eğitiminde Müze Eğitimi ve Uygulamaları”, Ankara İŞ BANKASI Kültür Yayınları Türkiye Müzeleri İŞ BANKASI KÜLTÜR YAYINLARI, Türkiye Müzeleri KAHRAMAN H. Bülent, 2005. “Sanatsal Gerçeklikler, Olgular ve öteleri…” Agora Kitaplığı, İstanbul LYNTON Nobert, 2004. “Modern Sanatın Öyküsü”, Remzi Kitapevi, İstanbul ÖZSOY Vedat, 2003. “Görsel Sanatlar Eğitimi”, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara ABUNGU, George H. O. (2001). Museums: Arenas for Dialogue or Confrontation. Icom News (Newsletter Of The International Council Of Museums), 54, No:3. 19 General Conference, Barcelona. AKMEHMET, Kadriye Tezcan (2003). Eğitim Ortamı Olarak Müzeler. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi. BUFFINGTON, Melanie L. (2005). Museum and the Interpretation of Visual Culture. Studies in Art Education. 46 (3). 275-279.

Ders İle İlgili Dosyalar