Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİ VE PLANLAMA Birinci Düzey ŞBP421 4 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Dersin önşartı bulunmamaktadır.
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ TALHA TAŞKANAT
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Teorik
Dersin Amacı Coğrafyanın bilgisayar ortamında temsil edilmesine dayanan ve harita bilgileri ile sayısal verilerin, mekansal referanslarla depolanmasını ve kullanılmasını sağlayan sisteme ilişkin temel tanımlar ve ilkelerin anlatılmasıdır.
Dersin Tanımı Coğrafi Bilgi Sistemleri konusundaki teorik bilgiler ile ülkemizde ve dünyadaki uygulamalara ilişkin örneklerin anlatlmasına dayalıdır. Teorik bilgiler, veri yönetimi, depolanması, ve mekansal bilgi haline getirilerek kullanılması ve buna hizmet eden yardımcı disiplinlerin (Uzaktan Algılama) temel prensiplerini içermektedir. Bunun yanında kullanılan teknik donanımların ve yazılımların da özellikleri, kapasiteleri ve farklılıkları hakkında bilgiler, teknolojinin bugünkü durumunu takip etmek açısından anlatılmaktadır

Dersin İçeriği
1 Tanışma, programın tanıtılması Coğrafya, Bilgi ve Sistem tanımları
2 Temel Harita Bilgileri ve Coğrafi Bilgi Sisteminin Tarihsel Gelişimi
3 Bilgi Sistemleri, Konumsal Olmayan Bilgi Sistemleri, Konumsal Bilgi Sistemleri
4 Coğrafi Bilgi Sistemi Tanımı, Fonksiyonları, Bileşenleri
5 Coğrafi Bilgi Sistemleri ve Veri Toplama ve Değerlendirme Yöntemleri
6 Coğrafi Bilgi Sistemleri ve Veri Yönetimi I
7 Coğrafi Bilgi Sistemleri ve Veri Yönetimi II
8 Coğrafi Bilgi Sistemi ve Konum Analizleri
9 Arasınav
10 Coğrafi Bilgi Sistemleri ve Sistem Tasarımı
11 Coğrafi Bilgi Sistemleri ve Yazılım Donanım Örnekleri
12 Coğrafi Bilgi Sistemi Uygulamaları
13 Arazi Bilgi Sistemi
14 Kent Bilgi Sistemi
15 Afet Yönetimi ve Acil Durum Yönetimi
16 -
17 -
18 -
19 -
20 -

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Coğrafi veri tanımı ve kullanımı
2 Veri tabanı özellikleri
3 Bilgisayar kullanımı ve teknolojileri
4 Kent Bilgi Sistemi
5 Planlama ve Coğrafi Bilgi Sistemi İlişkisi
6 Coğrafi Bilginin Planlamada kullanımı
7 -
8 -
9 -
10 -

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
10 Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 4 4
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 4 4
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 1 4 4
Toplam iş yükü     66
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar -

Ders İle İlgili Dosyalar