Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BİLGİ EKONOMİSİ Üçüncü Düzey İKT 650 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Ekonomik Kalkınma ve sanayi ekonomisi derslerinin daha önceden alınmış olması, öğrenciler için iyi bir alt yapı oluşturacaktır.
Eğitimin Dili Ders Türkçe olarak sunulmaktadır. Bununla birlikte bazı kaynaklar İngilizcedir. Bu nedenle, dersi alacak öğrencilerin İngilizce seviyelerinin de iyi olması gerekmektedir.
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. HAYRİYE ATİK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı yok
Dersin Veriliş Şekli Ders esas olarak dersi veren öğretim üyesinin bilgi birikimini öğrencilere aktarması ve ilgili konuda öğrencilerin hazırlayacakları güncel sunumları anlatmaları şeklinde verilecektir.
Dersin Amacı Dersin amacı; en son gelişme aşamasını temsil eden bilgi toplumunun özelliklerini daha önceki toplumsal gelişme aşamaları ile karşılaştırmalı olarak ortaya koymak, Türkiye'nin bulunduğu gelişme aşamasını bu bağlamda değerlendirmektir.
Dersin Tanımı Bilgi toplumu, bilgi ekonomisi, bilgi toplumunun özellikleri.

Dersin İçeriği
1 Joseph Schumpeter, Karl Marx ve diğer sosyologların sanayi toplumunun dönüşümü ile ilgili açıklamaları.
2 Bilgi ekonomisinin sanayi ekonomisi ile karşılaştırmalı analizi.
3 Marc Uri porat, Daniel Bell ve Yonegi Masu''ya göre bilgi ekonomisinin özellikleri.
4 Sanayi ekonomisinden bilgi ekonomisine geçiş sürecinde ekonomik yapıda ortaya çıkan değişiklikler.
5 Bilgi sektörünün ekonomideki payının hesaplanması.
6 Bilgi ekonomisinde meslek eğilimleri.
7 Bilgi ve teknolojini gelişimi ve boyutları.
8 Ara sınav
9 Bilgi endeksi, iletişim endeksi, bilgi ekonomisi endeksi ve diğer endekslerin hesaplanması
10 Bilgi sektörünün ekonomideki payının toplulaştırılmış ve toplulaştırılmamış analizlere göre ayrı ayrı değerlendirilmesi
11 Bilgi ekonomisinin dünyanın farklı bölgelerindeki sorunları.
12 ABD''nin bilgi ekonomisinden sonra ulaşacağı aşamanın analizi.
13 Bilgi ekonomilerinde kadın statüsü.
14 Bilgi ve ekonomik büyüme
15 Türkiye ve bilgi ekonomisi
16 Final sınavı
17 Final sınavı
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Dersi alan öğrenciler toplumsal gelişme aşamaları hakkında bilgi sahibi olabilecekler.
2 Sahip olunan bilgiler ışığında Türkiye'nin bilgi ekonomisine dönüşme sürecinin neresinde olduğu belirlenmeye çalışılabilecektir. Ayrıca, Türkiye'de yapılması gerekenlerle ilgili politika önerilerinde bulunulabilecektir.
3 Bilgi sektörünün ekonomideki payını hesaplama şansına sahip olabilecekler.
4 Kalkınma ve gelişme ekonomisi dallarında doktora tezi hazırlamaları durumunda, gerekli teorik alt yapıya sahip olabilecekler.
5 Bilgi toplumu aşamasına dönüşen ülkelerin ekonomik problemleri hakkında çözüm önerileri geliştirilebilecekç
6 Bilgi ekonomisinin geleceği tartışılabilecek.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile geliştirebilir, derinleştirebilir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır
2 Biyoloji alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar
3 Yeni problemleri ve onların çözümleri için strateji planlarını tanıma ve analiz etme becerisi ile bu problemi tanıma aşamasından sonuç ve bulguların değerlendirilmesi ve taktir edilmesine kadar uygun teknik ve yöntemlerin seçilmesini de kapsayan planlama , tasarım ve pratik gözlemleri yürütme becerisine sahip olur
4 Laboratuvar ölçümleri ve arazi gözlemlerinden elde edilen verileri önemleri açısından yorumlayabilme ve teorilerle ilişkilendirme becerisine sahip olur
5 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak etkin iletişim kurma becerisine sahip olur
6 Biyoloji alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir
7 Edindiği birikimi, özgün bakış açısı ve araştırma ile geliştirme, derinleştirme ve ülkesinin çıkarlarını koruyarak bilime özgün katkılar sağlayacak tanımlara ulaşır
8 Bireysel ve kollektif olarak, öğrendiği bilgileri uygulamaya aktarabilme ve sunabilme yeteneğine sahip olur ve alanı ile ilgili gerek laboratuvarda gerekse saha çalışmalarında yeterli tecrübe ve disiplin kazanır
9 Bilimsel çözümlerin ve uygulamaların, evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur. Biyoloji alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların boyutlarını anlayabilme ve çözümüne katkıda bulunur
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 3 42
Sunum / Seminer hazırlama 10 1 10
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     144
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Cihan Dura ve Hayriye Atik, Bilgi Toplumu, Bilgi Ekonomisi ve Türkiye, 2002. İstanbul:Literatür yayınevi.
Yardımcı Kaynaklar -

Ders İle İlgili Dosyalar