Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BİYOLOJİ 3 İkinci Düzey FBÖ 204 4 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. MUSTAFA HAMALOSMANOĞLU
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Alandaki ileri teknolojilere yönelik olmak üzere moleküler biyoloji, genetik ve biyoteknoloji dallarında temel bilimsel Çalışmalar hakkında fikir sahibi olmak. Bu amaçla bilimsel düşünme yeteneğine sahip, disipliner arası fikirler geliştirebilen, bilgi ve teknoloji üretebilme yeteneğine sahip, girişimci, yenilikçi, yaratıcı genç öğretmen adaylarının yetiştirilmesi hedeflenmektedir.
Dersin Tanımı Bu ders genetiğin, biyoteknolojinin ve evrimin temellerini esas alır.

Dersin İçeriği
1 Genetik ve biyoteknolojinin anlamı, alanları, önemi ve tarihsel gelişimi; modern genetik biliminin doğuşu
2 Mendel yasaları, tam baskınlık, eksik baskınlık, eş baskınlık, çoklu aleller, mendel yasalarından sapmalar
3 Sitoplazmik kalıtım, mutasyonlar, moleküler biyoloji, gen teknolojisi, moleküler genetik
4 İnsan genetiği ve genetik hastalıklar, populasyon genetiği, gen mühendisliğinin topluma bilime ve teknolojiye sağladığı olanaklar
5 Biyoteknolojinin temel prensipleri, mikroorganizma metabolizması, bitki-hayvan hücre kültürleri
6 Biyoteknolojide temel işlemler; biyoteknolojik uygulamalar, mikrobiyal biyokütle üretimi (ekmek mayası, tek hücre proteini), primer metabolitlerin üretimi (sitrik asit, fumarik asit, asetik asit, aminoasit, vitamin)
7 Mayalanmalar (alkol mayalanması, laktik, asit üretimi, bütirik asit, bütanol, aseton) sekonder metabolit üretimi (antibiyotik), enzim üretimi
8 Gen biyoteknolojisi, çevre biyoteknolojisi
9 Evrimsel biyolojinin tarihi; evrimsel biyoloji kavramları
10 Evrimin mekanizmaları: mutasyon, genetik sürüklenme, doğal seçilim
11 Makro evrim mekanizmaları: uyarlanım (adaptasyon), türleşme
12 Canlılığın tarihi: soyağaçları, fosil araştırmaları
13 Dünya''da canlılığın ilk evrimi, canlılığın tarihi, başlıca evrimsel değişimler
14 Evrimsel biyolojinin uygulamaları: genetik ve tıp ve bu konulara yönelik açık ve kapalı uçlu deneyler
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Tarihsel süreç boyunca bilimin nasıl ortaya çıktığının ve geliştiğinin farkına varacak.
2 Genetik ve biyoteknoloji arasındaki farklılıkların ve ortak yönlerin farkına varacak.
3 Canlıların çeşitliliğinin sebep ve sonuçlarını öğrenecek.
4 Genlerde meydana gelen değişikliklerin nelere sebep olabileceğini kavrayacak.
5 Tarihsel süreçte canlıların nasıl bir süreçten geçtiğini anlayacak.
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Besin Hijyeni ve Teknolojisi alanında temel ve yeterli bilgi birikimine sahip olur, öğrendiği bilgileri etkin olarak kullanabilir
2 Mesleğini uygularken bilimsel ve mesleki etik kurallarını ve hayvan haklarını gözetir
3 Yeterli bilgi birikimi ve deneyimiyle karşılaştığı problemler ile ilgili çözüm üretebilir ve uygulayabilir
4 Birey ve halk sağlığı açısından koruyucu hekimliğin temel kurallarını bilir ve uygulayabilir
5 Veteriner hekimlik alanındaki halk sağlığı çiftlikten sofraya gıda güvenliği ve teknolojisi konularında yeterli bilgi ve beceri kazanır
6 Besin Hijyeni ve Teknolojisi ile ilgili mevzuatı bilir ve mesleki problemleri farklı bakış açılarından analiz edebilir
7 Meslektaşları, diğer meslek mensupları ve gıda endüstris çalışanları ile iyi iletişim kurabilir
8 Yazılı ve sözlü olarak kendisini iyi ifade edebilir, Yabancı dil ve bilişim teknolojilerini yeterince bilir ve kullanır
9 Kendi kendine öğrenme araştırma ve uygulama yeteneğini kazanır ve hayat boyu öğrenmeyi ilke edinir
10 Genel kültüre sahip, ülkenin sosyal ve ekonomik yapısı konusunda bilgili ve duyarlı olmayı ilke edinir
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 4 56
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 7 1 7
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 14 1 14
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     93
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Yok
Yardımcı Kaynaklar Önel, A.(2019),Genetik ve Biyoteknoloji, Pegem Akademi Ankara. Demirsoy, A.(1991), Kalıtım ve Evrim, Meteksan, Ankara. • Hamalosmanoglu, M. (2017) “İnsan Anatomisi ve Fizyoloji” 2. Baskı, Eğiten Yayın Dağıtım, Ankara • Demirsoy, A., Türkan, İ., Gündüz E. (Çeviri Editörleri)(2003) “Genel Biyoloji” 2. Baskı, 1. Cilt, Palme Yayıncılık, Ankara • Demirsoy, A., Türkan, İ., Gündüz E. (Çeviri Editörleri)(2003) “Genel Biyoloji” 2. Baskı, 2. Cilt, Palme Yayıncılık, Ankara • Terzioğlu, M. (1980), “Fizyoloji Ders Kitabı”, İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp fakültesi Yayınları, İstanbul • Demirsoy, A. (1999), “Yaşamın Temel Kuralları”, Meteksan Yayınları, Ankara • Demirsoy, A. (1999), “Kalıtım ve Evrim”, Meteksan Yayınları, Ankara • Karol, S. Ve Ark., (1982), “Modern Biyoloji”, M.E.B. Yayınları Bozkurt, O. Edit. (2017).”Genel Biyoloji” 8. Baskı, Pegem Akademi, Ankara

Ders İle İlgili Dosyalar