Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
HUKUK UYGULAMALARI I Üçüncü Düzey SHK429 7 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MURAT DOĞAN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. Dr. Abdulbaki GİYİK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze, Tartışma, Alan Araştırması ve Alan Gezisi, Grup Çalışması, Örnek Olay/Dava İncelemesi, Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
Dersin Amacı Hukuk kliniği eğitimi, öğrencilerin hukuk bilgisini, gerçek hayat ilişkilerinde doğacak uyuşmazlıklarda sunacakları bir bilgi hizmeti sayesinde, hukuktan yararlanmayı yaygınlaştırmayı amaçlar.Hukuk Klinikleri aynı zamanda öğrencileri gelecekteki mesleki kariyerlerinde ihtiyaç duyacakları pratik bilgi, beceri ve deneyimlerle donatmayı ve hukuki tavsiye ve desteğe ihtiyaç duyanlar için adalete erişimi güçlendirirken, her bir hukuk uzmanının sahip olması gereken temel etik değerleri edinmelerine yardımcı olmayı hedeflemektedir.
Dersin Tanımı "Hukuk Uygulamaları I" dersi bir “hukuk kliniği” uygulamasıdır. Hukuk Kliniği, hukuk fakültesi öğrencileri için öğrencilere hukuki deneyim sağlayan çok disiplinli, çok amaçlı ve uygulamalı bir eğitim modelidir. Bu ders deneysel öğrenmeyi veya “yaparak öğrenme”yi ihtiva eder. Bu ders farklı türdeki şu hukuk klinik uygulamalarını kapsar: Canlandırma (Sanal Yargılama) Klinikleri, Gündelik Hayatta Hukuk Klinikleri, Canlı- Müvekkil (Yurttaş) Klinikleri, Klinik Stajyerlik, Yasama ve Mevzuat Klinikleri, Adli Yazışma Klinikleri, Alternatif Uyuşmazlık Çözüm Klinikleri, Kurum İçi Hukuk Klinikleri, Üniversite Dışı Hukuk Klinikleri, ve diğerleri.

Dersin İçeriği
1 Hukuk Kliniklerine ve Klinik Hukuk Eğitimine Giriş
2 Türkiye''de ve Dünyada Hukuk Kliniği Türleri
3 Yasa Yapımı (Mevzuat Hazırlama): Süreç ve Metotlar
4 Ulusal Yargı Ağı Bilişim Sistemi (UYAP)
5 Adliye ve Kamusal Kurumlar
6 Mahkeme(ler): Ziyaret(ler) ve Hukuk ile Mimarlık İlkişkisi
7 Hukuk Mesleklerinin Hukuku ve Etiği
8 Hukukçu Ziyaretleri: Hakim
9 Hukukçu Ziyaretleri: Savcı
10 Hukukçu Ziyaretleri: Avukat
11 Klinik Hukuk Uygulamasına Hazırlık Çalışmaları
12 Klinik Hukuk Uygulaması
13 Hukuk Kliniği Uygulamaları ve Takım Çalışmaları Hakkında (Rapor Sunumları) Sunumlar
14 Hukuk Kliniği Uygulamaları Hakkında Beyin Fırtınası ve Tartışmalar
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrenciler, hukuk kliniği uygulamalarını değerlendirip deneyimleyebilecektir.
2 Öğrenciler bir hukukçu için çok önemli bazı becerileri kazanır. Bu beceriler, araştırma becerileri, iletişim becerileri, müvekkiller ve tanıklarla röportaj, danışmanlık, taslak hazırlama, müzakere ve problem çözme vb. becerileri kapsayabilir.
3 Hukuk kliniği, hukuk fakültesini ve hukuk fakültesi öğrencilerini toplumla daha ilgili kılarak (toplumla olan) izolasyonu azaltmaya yardımcı olabilir.
4 Hukuk Klinikleri''ne katılan öğrenciler aynı zamanda alan/hukukçu/adliye gezilerine katılır ve dönem boyunca verilen konularda grup çalışması/sanal mahkemeler yaparlar.
5 Öğrenciler sınıfta öğrendikleri teorik kavram ve kuralları gerçek hayatta uygulamaya koyma fırsatı elde ederler.
6 Öğrenciler sözlü veya yazılı olarak hukuki görüş hazırlayacak ve sunacaklardır.
7 Öğrenciler iletişim ve organizasyon becerilerini geliştirecek; etik davranış ve insan haklarının temel ilkelerini benimseyecek; ve sosyal sorumluluk anlayışlarını geliştireceklerdir.
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 - Alanında öz güveni yüksek, akademik anlamda etkin ve yetkin olup Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü hakkında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
2 - Rus edebiyatının türlerini karakteristik özellikleri ile tanımlamak ve bu türleri temsil eden metinleri, tarihi, sosyal, kültürel, ekonomik, siyasi arka planları bağlamında açıklamak ve analiz etmek için gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
3 - Farklı metin türlerinde Rusça-Türkçe ve Türkçe-Rusça çeviri yapabilmek için gerekli güncel kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
4 - Disiplinlerarası bir yaklaşımla, edebi ve kültürel metinleri ilgili kuramları çerçevesinde uygulayarak analiz eder.
5 - Edebiyat ve dilbilim alanlarında uzman seviyesinde araştırma ve akademik yayın yapar.
6 - Kültürler arası farklılıklardan olumlu anlamda faydalanabilme uzmanlığı kazanır ve Rus kültürü hakkında uzman seviyesinde bilgi sahibi olarak edindiği bilgilerle Türk ve Rus kültürlerini sağlıklı bir şekilde karşılaştırma becerisine sahiptir.
7 - Güncel bilgi teknolojilerini ve araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak Rus dili, edebiyatı ve kültürü ile ilgili konularda bireysel olarak ve/veya takım çalışması ile bilgi ve veri toplar, bu bilgi ve verileri ulusal ve uluslararası eğitim-öğretim ortamlarında ve diğer mesleki ortamlarda paylaşır.
8 - Kamu ve özel sektör kurumlarında çalışabilecek nitelikte Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü hakkında bilgi donanımına sahiptir.
9 - Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü alanlarında gereksinimi duyulan sosyal, kültürel ve sanatsal etkinlikler düzenler.
10 - Temel evrensel değerleri benimseyerek farklı dil, ırk, cinsiyet, din ve sosyal sınıf gruplarına karşı ön yargısız, saygılı, iletişime ve öğrenmeye açık bir tutum geliştirir.
11 - Rus dili ve edebiyatı ile ilgili yazılı ve görsel sunumlar hazırlama ve sunma becerisine sahiptir.
12 - Rus edebiyatının türlerini karakteristik özellikleri ile tanımlamak ve bu türleri temsil eden metinleri, tarihi, sosyal, kültürel, ekonomik, siyasi arka planları bağlamında açıklamak ve analiz etmek için gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
13 - Farklı metin türlerinde Rusça-Türkçe ve Türkçe-Rusça çeviri yapabilmek için gerekli güncel kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
14 - Disiplinlerarası bir yaklaşımla, edebi ve kültürel metinleri ilgili kuramları çerçevesinde uygulayarak analiz eder.
15 - Eleştirel, yaratıcı ve analitik düşünme yetisiyle bağımsız araştırma yapar, kendi alanında uzmanlaşır, problem çözer ve kendini her ortamda ifade eder.
16 - Kültürler arası farklılıklardan olumlu anlamda faydalanabilme uzmanlığı kazanır ve Rus kültürü hakkında uzman seviyesinde bilgi sahibi olarak edindiği bilgilerle Türk ve Rus kültürlerini sağlıklı bir şekilde karşılaştırma becerisine sahiptir.
17 - Güncel bilgi teknolojilerini ve araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak Rus dili, edebiyatı ve kültürü ile ilgili konularda bireysel olarak ve/veya takım çalışması ile bilgi ve veri toplar, bu bilgi ve verileri ulusal ve uluslararası eğitim-öğretim ortamlarında ve diğer mesleki ortamlarda paylaşır.
18 - Kamu ve özel sektör kurumlarında çalışabilecek nitelikte Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü hakkında bilgi donanımına sahiptir.
19 - Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü alanlarında gereksinimi duyulan sosyal, kültürel ve sanatsal etkinlikler düzenler.
20 - Temel evrensel değerleri benimseyerek farklı dil, ırk, cinsiyet, din ve sosyal sınıf gruplarına karşı ön yargısız, saygılı, iletişime ve öğrenmeye açık bir tutum geliştirir.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 2 14 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 1 6 6
Ödevler 2 2 4
Sunum / Seminer hazırlama 1 2 2
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 2 2 4
Toplam iş yükü     53
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Uluslararası Hukuk Kliniği Sempozyumu, Nisan 2017, Adalet Bakanlığı, Alper Uyumaz, Kemal Erdoğan, "Karşılaştırmalı Hukukta ve Türk Hukukunda Hukuk Kliniği", AÜHFD, 64 (2) 2015, ss. 459-505;Duygu Hatipoğlu Aydın, "Hukuk Klinikleri: Beklentiler, Uygulamalar ve KKTC Hukuk Fakülteleri Açısından Olanaklar", Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi C. XXIII, Y. 2019, Sayı.3, s. 285-309; Mustafa Tören Yücel, Ali Acar, "Hukuk Eğitiminde Klinik Çalışma", in:Yargı Sistemi Üzerine Denemeler, Seçkin, ss. 373-393.
Yardımcı Kaynaklar Olcay Karacan, "Hukuk Kliniği Çalışmaları-Aile İçi Şiddetle Mücadele Bağlamında Türkiye''''''''deki Hukuk Fakültelerinde Alternatif Bir Eğitim Metodu Olabilir mi?", HFSA 24, s. 69-74

Ders İle İlgili Dosyalar