Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BAHÇE BİTKİLERİNDE ARAŞTIRMA VE DENEME TEKNİĞİ İkinci Düzey BB 502 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri İSTATİSTİK
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör DOÇ. DR. FATİH HANCI
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. FATİH HANCI
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli TEORİK ANLATIM VE UYGULAMASI
Dersin Amacı Bu dersin sonunda öğrenci; bahçe, sera ve laboratuar koşullarında deneme planlar ve kurar. İleride yapacakları araştırmalar için ihtiyaç duyacakları temel deneme tekniği konularında bilgi kazandırmaktır. Deneme deseninin seçimini, denemenin planlanmasını ve kurulmasını, elde edilen sonuçların değerlendirilmesini ve yorumlanmasını yapar. Varyans analizi için geçerli olan varsayımları bilir ve uygular. Analitik düşünme yeteneği kazanır ve mevcut materyale göre varyans analiz tekniğini kullanır. Faktör ortalamalarını karşılaştırır ve yorumlar
Dersin Tanımı Deneme planlaması varyans analizinin ön şartları ve varyansların homojenliği tesadüf parselleri, tesadüf blokları, ortalamalar arasındaki karşılaştırmalar, Latin kare deneme deseni faktöriyel denemeler, tesadüf bloklarında bölünmüş parseller, tesadüf bloklarında bölünen bölünmüş parseller, eksik gözlem

Dersin İçeriği
1 SAS Paket Programına Giriş
2 SAS Paket Programı ile Veri Analizi
3 Tekrarlamalar, bloklama, deneme desenleri, araştırmalarda kullanılan temel istatistik kavramlar
4 Deneme metodlarının temel ilkeleri, denemelerin planlanması, yer seçimi, gözlem ve ölçümler
5 Tek faktörlü denemelerin varyans analizi: Tesadüf parselleri deneme deseni, deneme hataları ve sonuçların yorumlanması
6 Tek faktörlü denemelerin varyans analizi: Tesadüf blokları deneme deseni ve sonuçların yorumu
7 Arasınav
8 Ortalamaların karşılaştırılması: LSD, Duncan ve Tukey testleri
9 İki faktörlü deneme desenleri: Bölünmüş parseller
10 Üç faktörlü deneme desenleri: Bölünen bölünmüş parseller
11 Faktöriyel deneme desenleri
12 İkili ve üçlü interaksiyonların yorumlanması
13 İkili ve üçlü interaksiyon durumunda ortalamaların karşılaştırılması
14 Genel değerlendirme
15 -
16 -
17 -
18 -
19 -
20 -

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 BAHÇE DENEMELERİNE UYGUN DENEMELERİN KURULMADAN ÖNCE VE KURULDUKTAN SONRA DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR HAKKINDA BİLGİ SAHİBİ OLABİLECEKTİR
2 VARYANS VE REGRESYON ANALİZİNİN BİRLİKTE KULLANILIMINI ÖĞRENEREK KOVARYANS ANALİZİ İLE İLGİLİ UYGULAMALAR YAPABİLECEKTİR
3 VARYANS HOMOJENLİK TESTLERİNİ ÖĞRENEREK BAHÇE BİTKİLERİ ALANLARINDA SIKLIKLA KULLANILAN DENEME PLANLARINI ÖĞRENEBİLECEKTİR
4 BAHÇE BİTKİLERİ ALANLARINDA HANGİ DENEME PLANININ HANGİ AMAÇLA UYGULANACAĞINA KARAR VEREREK İLGİLİ DENEME PLANINA AİT VARYANS ANALİZİNİ YAPABİLECEKTİR
5 -
6 -
7 -
8 -
9 -
10 -

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Biyomedikal Mühendisliğinde bir uzmanlık alanında derinlemesine bilgi edinmek, literatüre vakıf olmak.
2 Uzmanlık alanında problem tanımlama formüle etme, araştırma yapma, modelleme, analiz yapma yeteneklerini kazanmak.
3 Araştırma sonuçlarını analiz ederek sonuçlar çıkarma ve bunları yazılı sözlü sunma becerisi kazanma.
4 Mühendislik bilgilerini yaşam bilimleri alanında etkin kullanma yeteneği kazanmak.
5 Disiplinler arası çalışmalarda takım çalışması yapabilmek.
6 Araştırma sonuçlarını çok kullanılan bir yabancı dilde yazılı ve sözlü sunabilmek.
7 Yaşam boyu öğrenme, yeni bilgilere erişebilme, yeni alanlara yönelebilme becerisini kazanmak.
8 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanmak.
9 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
10 Hastanerlerde teknoloji kullanımında kalite ve güveni artırmak için klinik mühendisliği alanında eğitim ve danışma hizmeti sağlayabilme.
11 Hastane, sağlık örgütleri ve tıbbi teknoloji üretici/satıcılarına danışmanlık ve teknik destek hizmeti sağlayabilme.
12 Yeni biyomalzemeler üzerine bilgi ve beceri kazanma.
13 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur ve gerektiğinde bunları kullanma becerisi kazanma.
14 Araştırıcı, üretici ve girişimci kapasiteye sahip olabilme.
15 Çağdaş, yenilikçi, katılımcı olabilme, kendini iyi ifade edebilme, kalite ve kalite yönetimi konularında bilinç sahibi olabilme.
16 Ulusal gereksinimlere öncelik verebilme ve bu konulardaki gelişmeleri yakından izleyebilme.
17 Biyomedikal alanındaki bilimsel çalışma sonuçlarını ulusal ve evrensel çevrelere aktarabilme ve öncülük edebilme.
18 Sınırlı verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle aynı veya farklı disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisine sahip olur.
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 4 60
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 15 2 30
Ödevler 10 2 20
Sunum / Seminer hazırlama 1 1 1
Kısa sınavlar 4 1 4
Ara sınavlara hazırlık 10 2 20
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 15 2 30
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 10 2 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     189
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı LENTNER, M. AND BISHOP, T. 1993. EXPERIMENTAL DESIGN AND ANALYSIS. VALLEY BOOK COMPANY. ISBN 0-9616255-2-X
Yardımcı Kaynaklar LITTLE, T.M., AND F.J. HILLS. 1977. AGRICULTURAL EXPERIMENTATION. DESIGN AND ANALYSIS. JOHN WILEY SONS, NEWYORK

Ders İle İlgili Dosyalar