Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
LİKENOLOJİ Birinci Düzey BİY475 Seçmeli 7 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. MEHMET GÖKHAN HALICI
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Bu dersin sonunda öğrencilerin likenler hakkında genel bir bilgiye sahip olmaları ve likenlerin ekolojik önemleri ile birlikte kullanım alanlarının öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin Tanımı Likenolojinin tanımı ve tarihsel gelişimi. Liken ortaklığına katılan fotobiyontlar ve mikobiyontlar hakkında genel bilgi. Tallus morfolojisi ve anatomisi. Morfogenez. Fotosentez, solunum, üretkenlik ve büyüme. Azot, azot metabolizması ve ekosistemlere potansiyel katkısı. Besin maddeleri, element birikimi ve mineral döngüsü. Likenlerin biyokimyası ve sekonder ürünleri. Bireyler, populasyonlar ve populasyon ekolojisi. Liken biyocoğrafyası. Sistematik, filogeni ve sınıflandırmaları. Likenlerin hava kirliliği biyoindikatörleri olarak kullanılmaları.

Dersin İçeriği
1 Likenolojinin tanımı ve tarihsel gelişimi.
2 Fotobiyontlar
3 Mikobiyontlar
4 Tallus morfolojisi ve anatomisi
5 Fotosentez, solunum, üretkenlik ve büyüme
6 Azot, azot metabolizması ve ekosistemlere potansiyel katkısı
7 Besinler, element birikimi ve mineral döngüsü
8 Liken biyokimyası ve sekonder ürünleri.
9 Bireyler, populasyonlar ve populasyon ekolojisi
10 Bireyler, populasyonlar ve populasyon ekolojisi
11 Liken biyocoğrafyası
12 Liken sistematiği, filogenisi ve sınıflandırılması
13 Liken sistematiği, filogenisi ve sınıflandırılması
14 Likenlerin hava kirliliği biyoindikatörleri olarak kullanılmaları
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Bu dersi alan öğrenciler likenleşme olayını tüm ayrıntıları ile öğrenir.
2 Likenlerin neden bu kadar başarılı bir simbiyotik birliktelik olduklarını anlar.
3 Ülkemizde yayılış gösteren liken türleri hakkında fikir sahibi olur.
4 Likenlerin yayılışını etkileyen faktörleri öğrenir.
5 Likenlerin ekonomik önemlerini bilir.
6 Liken maddeleri hakkında bilgi sahibi olur.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olur, bunları kullanabilir.
2 Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanır.
3 Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
4 Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilir.
5 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
6 Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilir.
7 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenir.
8 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanır.
9 Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
10 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanır.
11 Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olur.
12 Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanır.
13 Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
14 Biyolojik teknolojileri eğitime, endüstriye, tarıma, sağlık ve çevre problemlerine uygulayabilme konularında yeterli bilince sahip olur.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 25 25
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     72
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Lichen Biology, Thomas H. Nash III
Yardımcı Kaynaklar The Lichen-Forming Fungi, David Hawksworth & David J. Hill

Ders İle İlgili Dosyalar