Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ZAMAN SERİLERİ ANALİZİ Üçüncü Düzey ENM 378 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri ENM 208 İSTATİSTİK VE OLASILIK II (Dersten en az devamdan muaf olmak gerekir)
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüzyüze
Dersin Amacı Bu dersin amacı zaman serilerini analiz etmek için kullanılan istatistiksel metodları öğretmek ve uygulamaktır.
Dersin Tanımı Zaman serisi, veri noktalarının sıklığıdır ve düzenli zaman aralıklarında, ardışık zaman alanlarında tipik olarak ölçülür. Zaman serisi analizi, anlamlı istatistikleri ve verinin diğer istatistiklerini almak için yöntemlerin kullanılmasıdır.

Dersin İçeriği
1 Giriş
2 Zaman serisi bileşenleri
3 Zaman Serileri Analizi, amacı ve hareketlerinin analizi
4 Stokastik Süreçleri ve Box-Jenkis stokastik süreç modelleri
5 Zaman serilerinde otokovaryans, otokorelasyon ve kısmi otokorelasyon kavramları ve hesaplanması
6 Durağan olmayan zaman serilerinin fark lama sürecine göre durağan hale getirilmesi
7 Otoregresif modeller
8 Hareketli Ortalama Modelleri
9 Modelin Belirlenmes
10 Parametre Tahmini
11 Modelin Uygunluğunun Araştırılması
12 Hata Düzeltme Modelleri, Mevsimsel Entegrasyon ve Koentegrasyon
13 Problem saati
14 Final sınavı
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Zaman serileri analizinin kapsam ve limitlerini kavramak.
2 Verileri bulmak, sınıflandırmak ve analiz etmek
3 Zaman serisi bileşenlerini ayırt edebilmek.
4 Zaman serisi verileri için uygun model geliştirebilmek.
5 Tek değişkenli zaman serisi ile öngörü yapabilmek.
6 Belirsizliğin söz konusu olduğu ortamlarda karar verme aracı olarak uygun tahmin tekniğini kullanabilme becerisine sahip olmak.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 2 2 4
Ödevler 4 2 8
Sunum / Seminer hazırlama 1 2 2
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 2 2
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 10 10
Araştırma 1 10 10
Toplam iş yükü     74
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 30
Kısa sınav 2 5
Ödev 2 5
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı William W.S: Wei., Time Series Analysis, 2nd Edition, Addison-Wesley, 2006
Yardımcı Kaynaklar -

Ders İle İlgili Dosyalar