Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KİTLE İLETİŞİM SİSTEMLERİ Birinci Düzey HİT 347 Seçmeli 5 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. YAŞAR ZORLU
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. Nedim KARADUMAN
Dersin Veriliş Şekli YÜZ YÜZE
Dersin Amacı Dersin Amacı Kitle iletişim sistemlerinin etkisi ve rolü ve kitle iletişimine yönelik denetim yöntem ve tekniklerini öğrenmek ve kavramak.
Dersin Tanımı Kitle iletişim sistemlerini analiz eden, siyasal, ekonomik ve kültürel yapılarla ilişkisini irdeleyen bir derstir.

Dersin İçeriği
1 İletişim alanının diğer alanlarla ilişkisi. İletişim sistemlerine kuramsal yaklaşımlar.
2 Otoriter iletişim sistemi, liberal özgürlükçü iletişim sistemi
3 Toplumsal sorumluluk sistemi, sosyalist-totaliter iletişim sistemi
4 Gelişmeci iletişim sistemi, çoğulcu-katılımcı demokratik iletişim sistemi
5 İletişim alanının düzenlenmesi gerekçe ve ilkeleri: Yazılı basın ve radyo televizyon açısından
6 İletişim alanının düzenlenme ve denetleme yöntemleri: Formel ve informel denetim. Basın konseyleri ve ombudsmanlık, yayıncının denetimi.
7 Batı Avrupa ülkelerinde örnek iletişim uygulamaları: Fransa ve İngiltere örnekleri.
8 Türkiye''de iletişim alanının düzenlenmesi (1923-1950)
9 1950-1980 arası Türkiye’de iletişim düzeni ve düzenlemeler
10 1980 sonrası Türkiye’de iletişim düzeni: Neo-liberal ekonomik ve siyasi gelişmelerin iletişim alanına yansımaları
11 Radyo ve televizyon alanındaki gelişmeler ve düzenlemeler: TRT kanunu, RTYK’nın kurulması, Anayasa değişikliği ve devlet tekelinin kaldırılması.
12 Anayasa ve yasalara aykırı olarak özel-ticari radyo-televizyon yayın girişimleri ve bunlara devletin yaptırımları.
13 Özel-ticari radyo-televizyon yayıncılığının gelişmesi ve ortaya çıkan yasal ve teknik kaos.
14 RTÜK kanunu ve RTÜK’ün kurulması. Yeni RTÜK kanunu.
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Dünyada ve Türkiye’de iletişim sistemlerini tanımak
2 İletişim sistemleri/kuramları hakkında bilgi sahibi olmak
3 Siyasal ve ekonomik gelişmeler bağlamında iletişim olgusunu kavramak
4 İletişim alanının ekonomik bir faaliyet alanı olduğunu kavramak
5 Türkiye’deki iletişim düzeninin dünyada egemen olan ekonomik sistemin bir uzantısı olarak değiştiği ve farklılaştığı hakkında bilgi sahibi olmak.
6 İletişim sistemlerine eleştirel bakabilmek.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İletişim ve halkla ilişkiler ve tanıtım alanı ile ilgili bilimsel, toplumsal, ekonomik, yasal, siyasal, sosyal ve kültürel konularda disiplinler arası bir bakış açısıyla yeterli bilgi birikimine sahip olarak bu birikimle tutarlı ve kapsamlı fikirler oluşturup savunabilme becerisine sahip olur.
2 Halkla ilişkiler kuram ve modellerini ve alanı ile ilgili tarihsel gelişim sürecini bilir.
3 Yönetim-organizasyon ve örgütsel davranış hakkında bilgi sahibidir.
4 Halkla ilişkilerde araştırma, planlama, uygulama, ölçme ve değerlendirme ile ilgili bilgi ve beceri sahibi olup, ekip çalışmasına uyum sağlamaya ve zaman sınırlılığı içinde üretim yapmaya yetkindir.
5 Bütünleşik pazarlama iletişimi çerçevesinde halkla ilişkilerin ve tanıtımın önemini ve rolünü bilir.
6 Halkla ilişkilerde kriz yönetimi, risk yönetimi, imaj ve itibar yönetimi konusunda bilgi ve beceri sahibidir.
7 Stratejik iletişim yönetimine ilişkin medya planlaması ve teknikleri, sponsorluk ve kurumsal sosyal sorumluluk konusunda bilgi ve beceri sahibidir.
8 Yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, rapor yazma, yazılı raporları anlama ve etkin sunum yapabilme bilgi ve becerisine sahiptir.
9 Siyasal iletişim ve lobicilik; uluslararası halkla ilişkiler ve kamu diplomasisi ile ilgili bilgiye sahiptir.
10 Halkla ilişkiler ve tanıtım alanında kampanya, proje yönetimi ve etkinlik yönetimi ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir.
11 Alanı ile ilgili uygulamaları, yaratıcı ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, yorumlar ve alanına özgü araştırma, planlama, ürün geliştirme ve uygulama becerisine sahip olur.
12 Mesleği ile ilgili yenilikleri takip ederek, bu doğrultuda yaratıcı içerikler oluşturma ve uygulama yetkinliğine sahiptir.
13 Halkla ilişkiler alanıyla ilgili uluslararası, ulusal mevzuat, mesleki örgütlenmeler ve etik ilkeler hakkında bilgi sahibi olur ve çalışmalarında mesleki etik ilkelerini uygulama becerisine sahip olur.
14 İçinde bulunduğu toplumun ekonomik, sosyal ve siyasal politikalarını ve gündemini yakından izleyip sürdürülebilirlik çerçevesinde değerlendirme yetkinliğine sahip olarak alanıyla ilgili mesleki çalışmaların sürdürülebilir kalkınma hedefleri, kamu yararı kamu hizmeti gibi evrensel ve toplumsal boyuttaki etkilerine, hukuksal sonuçlarına duyarlı olur.
15 Medya mensuplarıyla ilişki yönetimi ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir.
16 Medya okuryazarlığı konusunda bilinçlidir ve farklı medya içeriklerini ve uygulamalarını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilir.
17 Yapay Zekâ tabanlı uygulamaları halkla ilişkiler araçlarında etkin ve etik bir biçimde kullanabilir.
18 İş hayatındaki uygulamalar ile iş sağlığı ve güvenliği hakkında bilgi ve deneyim sahibi olur.
19 En az bir yabancı dilde alanıyla ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olur.
20 Girişimcilik ve iş geliştirme konularında bilgi ve beceri ye sahip olur.
21 Alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini (yazılım, program, uygulamalar vb.) etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahip olur.
22 Alanı dışında, kişisel ilgi alanları doğrultusunda tercih ettiği konularda akademik bilgi ve perspektif sahibi olur.
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 3 30
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 8 16
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     100
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Metin Işık, Dünyada Ve Türkiye Bağlamında Kitle İletişim Sistemleri, Eğitim Yayınları, Konya, 2012.
Yardımcı Kaynaklar Yaşar Zorlu, "Uluslararasi İletişim Düzeni Ve Bati Egemenliği", Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2016, 9 (42). 846-857. —Mustafa Akdağ, “Medya Ve Siyaset Üzerine”, Media@Ware Projesi HayatBoyu ÖğrenmeProgramı,,http://content.lms.sabis.sakarya.edu.tr/Uploads/77456/27737/medya_ve_siyaset_uzerine-_makale.pdf (10.10.2019). —Hayati Tüfekçioğlu, İletişim Sosyolojisine Başlangıç, Der Yayınları, İstanbul, 1997.

Ders İle İlgili Dosyalar