Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
DÜNYA SİYASETİNDE ORTADOĞU Birinci Düzey D-ULS409 7 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MEHMET ÖCAL
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ HARİS UBEYDE DÜNDAR
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Ortadoğu coğrafyasının 20. yüzyıldan itibaren geçirdiği siyasal dönüşüm, Ortadoğu''''''''''''''''nun küresel siyaset içindeki yeri, konumu ve öneminin anlaşılmasını sağlamaktır.
Dersin Tanımı Orta Doğu’nun tarihsel gelişimi özellikle Birinci Dünya Savaşı yani Osmanlı İmparatorluğunun yıkılması ile incelenip, Batılı güçlerin Ortadoğu politikasındaki etkisine bakılacaktır. İsrail’in kuruluşu ve Arap-İsrail Savaşları günümüz Ortadoğu politikalarını anlamamıza ışık tutacaktır. Ayrıca İslami hareketlerin yükselişi ve bölgeye etkisi incelenecektir.

Dersin İçeriği
1 Ortadoğu Kavramının Tanımı, Bölgenin Etnik ve Demografik Yapısı
2 İslamiyet ve Ortadoğu / Ortadoğu''''da Osmanlı Egemenliği
3 Birinci Dünya Savaşı Sonrası Ortadoğu
4 Ortadoğu''''da Kimlik Arayışı ve Milliyetçilik
5 Soğuk Savaş ve Ortadoğu - I (İkinci Dünya Savaşı / Ortadoğu''''da Yeni Rejimler ve Devletler)
6 Soğuk Savaş ve Ortadoğu - II (1970-80''''lerde Ortadoğu / Arap-İsrail Savaşları / Filistin Meselesi)
7 Soğuk Savaş ve Ortadoğu - III (İran İslam Devrimi)
8 Ara Sınav
9 Siyasal İslam ve Ortadoğu
10 1990 Sonrası Ortadoğu (İsrail-Filistin Barış Süreci, 1991 Körfez Savaşı)
11 Ortadoğu''da Amerikan Müdahalesi
12 2000 Sonrası Ortadoğu (11 Eylül, 2003 Irak İşgali)
13 Arap Baharı ve Sonrası Ortadoğu
14 Ortadoğu Siyasetinde Dinin Etkisi
15 Türkiye''nin Ortadoğu Politikaları
16 Yarıyıl Sonu Sınavı
17 Yarıyıl Sonu Sınavı
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrenciler Ortadoğu''''nun neden dünya siyasetinin en önemli odak noktalarından birisi olduğunu açıklar.
2 Öğrenciler Osmanlı egemenliği ve sonrasında Orta Doğu ülkelerinin durumu ve bağımsızlık hareketlerinin nasıl sonuçlandığını analiz eder.
3 Öğrenciler Soğuk Savaş döneminde ve sonrasında Orta Doğu’daki siyasi yapıyı açıklar.
4 Öğrenciler Orta Doğu barış sürecini ve tarafların tutum ve tezlerini analiz eder.
5 Öğrenciler Türkiye’nin Orta Doğu politikalarını ve bu politikayı etkileyen dinamikleri açıklar.
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Beden eğitimi ve spor alanının belli başlı kavramlarını, varsayımlarını, tartışmalarını, araştırma ve inceleme yöntemlerini kullanır.
2 Beden eğitimi ve spor öğretimine uygun planlama yapar.
3 Beden eğitimi ve spor öğretiminde planları uygular.
4 Beden eğitimi ve spor öğretiminde özel gereksinimli öğrencilere yönelik planlamalar yapar.
5 Beden eğitimi ve spor alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
6 Alanı ile ilgili bilgi ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır şekilde ifade eder.
7 Fiziksel aktivite ve sağlık ile ilgili güncel bilgileri analiz eder.
8 Beden eğitimi ve spor alanındaki araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır.
9 Beden eğitiminde kullanılan ölçme ve değerlendirme yöntemlerini kullanır.
10 Öğretmenlik mesleği ile ilgili kavramları analiz eder.
11 Öğrencilerin bilişsel, duyuşsal ve psikomotor gelişimlerine yönelik yaptığı ölçme değerlendirme sonuçlarını analiz edebilme ve öğrencilere gerekli geri bildirimleri sağlayabilir.
12 Öğrencilerin aktif biçimde ders katıldığı, anlamlı ve kalıcı öğrenmenin oluştuğu, öğrencinin kendini güvende hissettiği bir öğrenme ortamı oluşturabilme için gerekli olan birey ve grup yönetimi ilke ve stratejilerini uygulayabilir
13 Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar
14 Alanıyla ilgili genel kültür bilgisine yönelik konuları bilir.
15 Öğretmenlik mesleği için geçerli olan etik kurallara her zaman uygun davranabilir.
16 Toplumda spor kültürünün oluşturulması, farklı sporların tanıtılması ve spora katılımın yaygınlaştırılması için geçerli stratejiler geliştirebilir.
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 7 7
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     103
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı William Cleveland, Modern Ortadoğu Tarihi, Agora Kitaplığı, İstanbul 2008. Bernard Lewis, Ortadoğu, Arkadaş Yayıncılık, İstanbul 2005.
Yardımcı Kaynaklar Ahmet Davutoğlu, Stratejik Derinlik, Küre Yayınları, İstanbul 2011.

Ders İle İlgili Dosyalar