Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KALİTATİF ARAŞTIRMA İkinci Düzey RSH 614 1 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı EDEBİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRETİM ELAMANLARI
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Aktif yöntem
Dersin Amacı Bu ders doktora öğrencisine, saha uygulamaları olarak başarılı örnekleri kadar başarısız örnekleri de artmakta olan nitel yöntem hakkında paradigma bağlamında bilgi sahibi olma, nitel araştırma tasarımı ve projelendirme, veri kaynaklarının nasıl kullanılacağı, bilgisayarda nitel veri analizinin nasıl yapılacağı konusunda bilgi ve beceri kazandırır.
Dersin Tanımı Nitel yöntem bilim anlayışı ile bu yöntemi kullanarak proje hazırlama , saha araştırmalarında uygulama, bilgisayar ortamında nitel veri analizinin nasıl yapılacağını içerir.

Dersin İçeriği
1 Nitel Yöntemle Tanışmak: Nitel yöntem ile yapılmış araştırmaların incelenmesi (önceden verilmiş ödev üzerinden)
2 Paradigma-Yöntem İlişkisi ; Nicel ve Nitel Yöntemlerin Karşılaştırılması
3 Nitel Yöntemin Tarihçesi ve Nitel Yaklaşımların Gelişimi
4 Etnografya ve Diğer Nitel Yöntemler Arasındaki İlişki
5 Nitel Araştırma Tasarımı ve Süreci
6 Nitel Araştırmada Veri Oluşturma Teknikleri: -Derinlemesine Görüşme, Odak Grup Görüşme, Katılımlı Gözlem, İç Gözlem
7 Nitel Araştırmada Veri Oluşturma Teknikleri: Hayat Hikayesi, Görsel Veriler; Nitel Araştırmada İkincil Kaynaklar
8 Nitel Araştırmada Örneklem
9 Nitel Yöntem ve Proje Hazırlama
10 Nicel Veri Analizi : Nvivo Uygulamaları
11 Nicel Veri Analizi : Nvivo Uygulamaları
12 Nicel Veri Analizi : Nvivo Uygulamaları
13 Nitel Araştırmada Geçerlik ve Güvenirlik; Araştırmacının Rolü ve Araştırma Etiği
14 Nitel Verinin Raporlanması
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Saha araştırmalarda nitel araştırmanın rolünü açıklayabilme
2 Nitel araştırmanın özelliklerini açıklayabilme
3 Nitel bir araştırmanın desenini oluşturabilme
4 Nitel veri toplama tekniklerinin özelliklerini açıklayabilme
5 Bir araştırma tasarlarken ve gerçekleştirirken etik ilkelerine uyabilme
6 Nitel yaklaşımlara dayalı bir araştırma önerisi hazırlayabilme
7 Araştırma alanına ilişkin deneyim kazanabilme
8 Veri toplama ve bu verileri değerlendirmeye ilişkin deneyim edinebilme
9 Nitel araştırmaya ilişkin proje raporu hazırlayabilme
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Besin Hijyeni ve Teknolojisi alanında temel ve yeterli bilgi birikimine sahip olur, öğrendiği bilgileri etkin olarak kullanabilir
2 Mesleğini uygularken bilimsel ve mesleki etik kurallarını ve hayvan haklarını gözetir
3 Yeterli bilgi birikimi ve deneyimiyle karşılaştığı problemler ile ilgili çözüm üretebilir ve uygulayabilir
4 Birey ve halk sağlığı açısından koruyucu hekimliğin temel kurallarını bilir ve uygulayabilir
5 Veteriner hekimlik alanındaki halk sağlığı çiftlikten sofraya gıda güvenliği ve teknolojisi konularında yeterli bilgi ve beceri kazanır
6 Besin Hijyeni ve Teknolojisi ile ilgili mevzuatı bilir ve mesleki problemleri farklı bakış açılarından analiz edebilir
7 Meslektaşları, diğer meslek mensupları ve gıda endüstris çalışanları ile iyi iletişim kurabilir
8 Yazılı ve sözlü olarak kendisini iyi ifade edebilir, Yabancı dil ve bilişim teknolojilerini yeterince bilir ve kullanır
9 Kendi kendine öğrenme araştırma ve uygulama yeteneğini kazanır ve hayat boyu öğrenmeyi ilke edinir
10 Genel kültüre sahip, ülkenin sosyal ve ekonomik yapısı konusunda bilgili ve duyarlı olmayı ilke edinir
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 1 10 10
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 20 20
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     122
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 2 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı - Altuntek, S. (2009). ‘Yerli’nin Bakışı – Etnografya: Kuram ve Yöntem. Ankara: Ütopya Yayınevi. - Kümbetoğlu, B. (2005). Sosyolojide ve Antropolojide - Niteliksel Yöntem ve Araştırma. İstanbul: Bağlam Yayınları. - Alver, K. (2007). Siteril Hayatlar. Ankara: Hece Yayınları.
Yardımcı Kaynaklar - Danış, D., Bayraktar, D. (2010). Irak’tan Irağa: 2003 Sonrası Irak’tan Komşu Ülkelere ve Türkiye’ye Yönelik Göçler. Ortadoğu Stratejik Araştırma Merkezi (ORSAM) yayını, rapor no 21. - Dikeçligil, F.B. (2002). Sosyolojide Metodolojik Farklılaşma ve Metodlar Arası İşbirliği. İçinde Dünyada ve Türkiye’de Farklılaşma, Çatışma ve Bütünleşme. Ankara: Sosyoloji Derneği yayını. - Doğruel, F. (2005). İnsaniyetleri Benzer: Hatay’da Çok Etnili Ortak Yaşam Kültürü. İstanbul: İletişim Yayınevi. - Emerson, R.M., Fretz, R.I., Shaw, L.L. (2008). Bütün Yönleriyle Alan Çalışması Etnografik Alan Notları Yazımı. Çev.A. Erkan Koca. Ankara: Birleşik Yayınevi. - Hart, Kimberly. (2011). Modernliği Dokumak – Bir Batı Anadolu Köyünde Hayat, Aşk, Emek. Çev. Elçin Gen. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları - Mayring,P. (2000). Nitel Sosyal Araştırmaya Giriş. Adana: Baki Kitapevi. - Neuman, W.L. (2007). Toplumsal Araştırma Yöntemleri Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 1- 2. İstanbul: Yayın odası. - Yıldırım, A., Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemler . Ankara: Seçkin Yayınları.

Ders İle İlgili Dosyalar