Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
SOSYAL BİLİMLERDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ İkinci Düzey RTS442 8 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ AHMET ÖZTEKİN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Doç. Dr. AHMET ÖZTEKİN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Konferans
Dersin Amacı Öğrencilerin bir bilimsel araştırma tasarımı yapabilecek düzeye gelebilmeleri için bilimsel bir araştırmanın bütün süreçlerini öğrenmeleri temel amaçtır.
Dersin Tanımı Bilimsel araştırma yöntem ve süreçlerinin ele alındığı bir derstir.

Dersin İçeriği
1 Bilgi, bilim, bilimsel bilgi, bilimsel araştırma
2 Araştırma türleri ve farklı epistemolojik yaklaşımlar
3 İletişim araştırmalarının tarihi ve bugünkü görünümü
4 Araştırma süreç ve teknikleri: Sorun belirleme ve sorun yazımı
5 Araştırma süreç ve teknikleri: Araştırmanın amacı, önemi, kuramsal çerçevesi.
6 Araştırma süreç ve teknikleri: Araştırmanın hipotezleri, sınır ve sınırlılıkları, evreni, örneklemi.
7 Örnek çalışmalar üzerinden tasarım inceleme.
8 İletişim araştırmalarında farklı yaklaşımlar.
9 Araştırma süreç ve teknikleri: İletişim araştırmalarında nicel yöntemler
10 Araştırma süreç ve teknikleri:İletişim araştırmalarında nitel yöntemler
11 Araştırma süreç ve teknikleri: Veri analizi ve değerlendirme
12 Araştırma süreç ve teknikleri: Araştırma yazım kuralları ve kaynakça yazımı
13 Araştırma süreç ve teknikleri: Giriş yazımı
14 Araştırma süreç ve teknikleri: Özet yazımı
15 Araştırma süreç ve teknikleri: Sonuç yazımı
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrenciler, günlük bilgi ve bilimsel bilgi arasındaki ayrımı kavrar.
2 Sosyal bilimlerde araştırma tarihini öğrenir.
3 Sosyal bilimlerdeki farklı epistemolojik yaklaşımları öğrenir.
4 Bilimsel araştırma yöntemlerini ve süreçlerini öğrenir.
5 Bilimsel bir araştırma tasarımı hazırlayabilir.
6 Tamamlanmış bir araştırmayı analiz edip değerlendirebilir.
7 Araştırma yöntemlerinde kullanılan terminolojiye ve tanımlara hakim olur.
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Matematik, fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
2 Deney tasarlama ve yapma ile deney sonuçlarını yorumlama becerisi
3 İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı veya süreci tasarımlama
4 Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
5 Mühendislik problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
6 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
7 İngilizce ve Türkçe etkin iletişim kurma becerisi
8 Mühendislik çözümlerinin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkinliklerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci
10 Çağın sorunları hakkında bilgi
11 Mühendislik uygulamaları için gerekli teknikleri, yetenekleri ve modern araçları kullanma becerisi
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 2 30
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ödevler 3 5 15
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 12 24
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 2 10 20
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 3 12 36
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     155
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   60
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   60
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   40
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Haluk Geray, Toplumsal Araştırmalarda Nicel ve Nitel Yöntemlere Giriş, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2006.
Yardımcı Kaynaklar Ali Yıldırım, Hasan Simsek, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seckin Yayıncılık, Ankara, 2003. İrfan Erdoğan, Pozitivist Metodoloji, Erk Yayınları, Ankara, 2003.

Ders İle İlgili Dosyalar